סגור
חוף הים אילת
חוף הים באילת (צילום: ערן גרנות)

הממשלה שוב מתניעה את תוכנית הרכבת לאילת; העלות 30 מיליארד שקל, עוד אין מקורות מימון

בישיבת הות"ל הקרובה יוצגו, לראשונה, אפשרויות תוואי מסילת הרכבת מדימונה לאילת; עלות התכנון היא 50 מיליון שקל והצפי לאישור התוכנית הוא 2027 

הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) תערוך בשבוע הבא (ב-14 באוגוסט) דיון ראשון בתוכנית תת"ל 190 - הקמת מסילת רכבת מדימונה לאילת.
מדובר ב"דיון קונגרס", כלומר ישיבת התנעה רשמית ליוזמה שמתגלגלת במוסדות התכנון והממשלה מאז 2010. הדיון מגיע כשנה לאחר שהוכרזה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת התחבורה מירי רגב במסגרת "התוכנית לחיבור ישראל ברשת מסילות רכבת" - שמטרתה להאיץ את פיתוח רשת המסילות בישראל וליצור רצף מסילתי מקריית שמונה ועד אילת עד לשנת 2040.
חברת נתיבי ישראל (נת"י), שמובילה את הפרויקט, מעריכה את עלות התכנון עד לאישור התוכנית ב-50 מיליון שקל. לפי ההערכות, התוכנית תאושר עד 2027, כאשר עלות הביצוע הכוללת - שצפויה לכלול גם מימון פרטי (PPP) - מוערכת בכ-30 מיליארד שקל. ההקמה צפויה להימשך כעשור.
המסילה, שאורכה כ-200 ק"מ, תחולק לארבעה מקטעים שכל אחד מהם יתוכנן על ידי צוות אחר. בכל מקטע נבחנו מספר אפשרויות בהתחשב בפגיעה אפשרית בסביבה ובנוף. לאורך המסילה צפויות לקום ארבע תחנות נוסעים: ספיר, יוטבתה, שדה התעופה רמון ואילת.
במצגת שהעבירה נת"י לות"ל הודגשו תועלות ברמה הארצית: הגדלת קיבולת שינוע מטענים מאילת, חלופה להובלת מטענים בעת בעיות בפעילות נמלי הים התיכון, חיזוק מעמד שדה רמון[ הקטנת עומס המשאיות בכביש 90, והגברת הביקוש למגורים באילת ובערבה. תחזית השימוש ל-2040 כוללת 8.2 מיליון נוסעים ו-16 מיליון טון מטען בשנה - כולל מכולות, כימיקלים וכלי רכב.
דוח מבקר המדינה מ-2021 מתח ביקורת על גרירת הרגליים בקידום הפרויקט, ועל כך שעד אז לא גובש מימון, אף שהממשלה קיבלה החלטות בנושא כבר ב-2012. הדיון הקרוב מהווה אם כן ציון דרך משמעותי ראשון לקראת תכנון מפורט -לאחר שנים של קיפאון תכנוני.
מנגד, החברה להגנת הטבע מתריעה מפני פגיעה סביבתית רחבת היקף. לדבריה, המצגת שנת"י הכינה לישיבת הות"ל בשבוע הבא מוכיחה כי הנזק בהקמת המסילה לאילת רב.
"המסילה המתוכננת צפויה לחצות את הנגב, לפגוע בבתי גידול נדירים, בין היתר, שמורת מכתשים עין יהב, שמורת מצוק הצינים, שמורת מדבר יהודה, שמורת עין עופרים ושמורת יטבתה, וליצור חסמים פיזיים שימנעו מעבר של חיות בר, ואף תשנה את זרימת המים בסביבה.
"בנוסף, הפרויקט יגרום לפגיעה קשה באתרי טבע ייחודיים, כמו שוניות האלמוגים במפרץ אילת, מאתרי הטבע החשובים ברמה הלאומית והבינלאומית. מעבר להשפעה הסביבתית ההרסנית, מדובר בפרויקט יקר מאוד, שתועלתו הציבורית מוטלת בספק. הרכבת המתוכננת תשרת בעיקר רכבות משא, בעוד ששירות הנוסעים יהיה מצומצם וחסר משמעות אמיתית לתושבי האזור. במקום להשקיע תקציבי עתק בפרויקט זה, החברה קוראת להפנות את המשאבים לשדרוג התחבורה הציבורית הקיימת".