סגור

בג"ץ: חברת החשמל לא תוכל לנתק את אלו שאינם מסוגלים לשלם

השופטים קבעו כי אספקת חשמל היא מצרך חיוני שקשור לזכות לקיום מינימלי בכבוד והורו לרשות החשמל ולחברת החשמל לתקן את הכללים ולהימנע מניתוק צרכנים שצברו חובות בשל קושי כלכלי או מצב בריאותי

בג"ץ קבע הבוקר (ה') כי יש להרחיב את ההגנה על צרכנים שעומדים בפני ניתוק חשמל עקב חובות שנצברו.
בפסק הדין נקבע כי רשות החשמל תידרש לתקן את הכללים לניתוק חשמל, כך שצרכנים לא ינותקו מאספקת חשמל סדירה לביתם אם יוכיחו שהם נתונים במצב של עוני קשה או בקשיים כלכליים המשתלבים עם מצב רפואי. על פי הכללים הקיימים, רק ניצולי שואה ומי שהוגדרו כ"צרכנים שאספקת חשמל חיונית להם" מטעמי בריאות, מוגנים מניתוק חשמל.
בפסק הדין נכתב כי אספקת חשמל בסיסית נחשבת כיום מצרך חיוני שלא ניתן לנהל אורח חיים שגרתי בלעדיו, ולכן ההגנה על הזכות לאספקת חשמל קשורה להגנה על הזכות החוקתית לכבוד האדם.

1 צפייה בגלריה
שעון חשמל מונה חשמל
שעון חשמל מונה חשמל
מונה חשמל
(צילום: שאטרסטוק)

ההחלטה ניתנה במסגרת עתירה לבג"ץ נגד רשות החשמל, שרת האנרגיה וחברת החשמל, שהוגשה על ידי כמה עותרים, וביניהם רופאים לזכויות אדם, האגודה לזכויות האזרח ואיגוד העובדים הסוציאליים. הטענה המרכזית של העותרים הייתה שאין לאפשר ניתוק מאספקת חשמל כאמצעי גבייה כנגד מי שידו אינה משגת לשלם את חשבון החשמל.
עוד נקבע כי רשות החשמל נדרשת להסדיר קיומו של הליך לשמיעת טענותיו של הצרכן ולבחינת נסיבותיו הפרטניות בטרם קבלת החלטה על ניתוקו מאספקת חשמל. במצבים בהם תתקבל הדרישה של הצרכן להגנה, חברת החשמל תידרש לגבות את החוב באמצעים מתונים יותר, שאינם כרוכים בניתוק החשמל.
תיקון הכללים של רשות החשמל יתבצע תוך 6 חודשים לכל היותר, ושינוי נהלי הגבייה של חברת החשמל עד שלושה חודשים מרגע פרסום הכללים החדשים. עד לתיקון הכללים והנהלים, חברת החשמל לא תוכל לנתק את אספקת החשמל לצרכנים ביתיים בעלי חוב שיביאו הוכחות למצב רפואי או כלכלי קשה.
משרת האנרגיה, קארין אלהרר, נמסר בתגובה: "שרת האנרגיה תדאג ליישום פסיקת בג״צ בנוגע למדיניות ניתוקי חשמל על ידי רשות החשמל, אך לא תסתפק בכך. לאורך כל עשייתה הפוליטית פעלה השרה על מנת להביא לצמצום פערים חברתיים ובחצי השנה האחרונה, מאז מינוייה, עושה כן כשרת האנרגיה דרך קידום מגוון פתרונות שהאחרון שבהם הוא הנחייה לחברת החשמל שלא לאפשר ניתוקים במהלך גל הקור. השרה תמשיך לפעול לצמצום הפערים החברתיים בנגישות לאנרגיה".
ב"כ העותרים משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח ועדי ניר בנימיני מהקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב הגיבו לפסק הדין: " ביום הכי קר בשנה שבו אנשים נותרים ללא חימום, בג"ץ קיבל את עמדתנו לפיה הזכות לחשמל היא זכות חוקתית אשר קשורה באופן הדוק לזכות לקיום בכבוד וקבע כי על רשות החשמל לתקן את אמות המידה לניתוקי חשמל, לא לנתק אנשים מחמת עוניים, ולגבות את החוב באמצעים מתונים יותר שאינם כרוכים בניתוק החשמל. כמו כן נאסר על המשך ניתוקי החשמל ללא הליך הוגן ושמיעת הצרכן. אנו תקווה כי פסק הדין שנפתח במילים "ויהי אור" מבשר על תחילתו של עידן חדש בכל הנוגע להגנה על אוכלוסיות חלשות מפני ניתוקי חשמל".