סגור
מטרו
הדמיית המטרו בגוש דן (צילום: נת"ע)

ההליך מתקדם: מי יהיה מנהל רשות המטרו?

הוועדה לבחירת מנהל רשות המטרו תבצע סבב ראיונות על מנת לבחור באחד מבין שלושת המועמדים הסופיים: צחי דוד, סגן מנהל אגף התקציבים לשעבר; עינת גנון, סמנכ"לית ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית; ואלכס דן, לשעבר מנכ"ל משרד המודיעין ומשנה למנכ"ל רכבת ישראל. ההערכה היא שצחי דוד הוא המועמד שאליו ידחפו נציגי האוצר בוועדה

הוועדה לבחירת מנהל רשות המטרו תתכנס בעוד כשבוע וחצי לטובת ביצוע סבב ראיונות אחרון לשלושת המועמדים הסופיים: צחי דוד, סגן מנהל אגף התקציבים לשעבר; עינת גנון, סמנכ"לית ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית; ואלכס דן, לשעבר מנכ"ל משרד המודיעין ומשנה למנכ"ל רכבת ישראל.
הוועדה מורכבת משני נציגים של משרד האוצר ושני נציגים של משרד התחבורה. בימים האחרונים החלו להתרוצץ שמועות במסדרונות משרדי הממשלה על כך ששרת התחבורה מירי רגב מבקשת לעכב את עבודת הוועדה מפני שאין לה מועמד מועדף מקרב השלושה, אך בסופו של דבר הליך הבחירה המשיך.
רשות המטרו היא גוף ממשלתי חדש המשותף למשרד האוצר ומשרד התחבורה, שהוקם כתוצאה מחוק ההסדרים של ממשלת בנט-לפיד ב-2022. רשות המטרו אמורה לתכלל את הקמת המטרו ולא לנהל אותו באופן ישיר, ומטרתה המרכזית היא הסרת חסמים שימנעו את קידומו ותיאום בין הגופים השונים שיעסקו בפרויקט היקר והמורכב ביותר בתולדות ישראל.
ההערכה היא שצחי דוד הוא המועמד שאליו ידחפו נציגי האוצר בוועדה. דוד היה הסגן באגף התקציבים שהיה אחראי על תחום הנדל"ן, ויש לו ניסיון רב בעבודה מול רשויות מקומיות ובכל הקשור לסוגיות הנדל"ניות שהקמת המטרו גוררת. אלכס דן הוא היחיד מבין המועמדים עם ניסיון מובהק בתחום הרכבתי, אך יש לציין שבשנה האחרונה הוא ניגש לתפקידים ממשלתיים בכירים בתחום התחבורה (מנהל רשות התחבורה הציבורית, מנכ"ל נמל אשדוד) ובסופו של דבר החליט לסגת ברגע האחרון. גנון, מתכננת ערים בהשכלתה, מגיעה גם היא מעולמות הנדל"ן ויש לה ניסיון בכל הקשור לתיאום בין רשויות וגופים ממשלתיים שונים, ניסיון רלוונטי מאוד למטרו שיקום וייפול על סוגיות דוגמת תיאום תשתיות.
המטרו צפוי לשרת כ־2.5 מיליון נוסעים ביום במטרופולין תל אביב, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקווה במזרח, ולהקל את העומס בכבישים, שגורם נזק המוערך בכ־40 מיליארד שקל בשנה. עלות ההקמה מוערכת ביותר מ־150 מיליארד שקל, מה שהופך את הפרויקט למורכב ביותר בהיסטוריה. תאריך הפתיחה הרשמי עומד על שנת 2037, אך לאחרונה אמר מנכ"ל נת"ע היוצא חיים גליק כי הוא עלול להידחות גם ל־2040.
קו המטרו M1 צפוי לכלול 31 תחנות ואורכו יהיה 45 ק"מ. חלקו הדרומי של הקו יתחיל בצומת חולון, ומשם ימשיך דרומה ויתפצל לשלוחה מערבית שתגיע לראשון לציון, נס ציונה ורחובות, ושלוחה מזרחית שתעבור דרך ראשון לציון, באר יעקב, רמלה ולוד.
קו המטרו M2 יהיה באורך של כ־26 ק"מ. הוא יכלול כ־22 תחנות וישרת תשע רשויות מקומיות: חולון, בת ים, תל אביב, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, פתח תקוה והמועצה האזורית דרום השרון.
הקו M3 יהיה באורך 40 ק"מ ויכלול 25 תחנות. הקו יתחיל בהרצליה ויסתיים בבת ים, ויכלול שלוחה לכיוון נתב"ג. הקו יעבור דרך בתי החולים אסותא, שיבא ובילינסון, וכן דרך אזורי התעסוקה של הרצליה פיתוח, רמת החייל, קריית אריה, חולון מזרח וניסנבוים בת ים.