סגור

משפט נתניהו
רכבת השדים שהפכה את חפץ לעד מדינה

בחקירתו הנגדית היום, הוצגה אמירתו של החוקר לחפץ כי "יש אנשים שעולים לרכבת ונוסעים ויש שנשארים על הרציף". חפץ והתובע אמיר טבנקין הכחישו כי תיאור הרכבת נועד להעיר ולעורר תקרית שנחשפה בערוץ 10 בדבר מעורבותו של עד המדינה במות צוער על פסי הרכבת בעת שירותו בקורס קצינים

1. חקירתו הנגדית של עד המדינה ניר חפץ היום (ב') התמקדה בלחצים שהפעילו עליו החוקרים: גם למסור גרסה וגם להפוך עד מדינה. ללחצים האלה שנועדו לשבור את רוחו של הנחקר היו מספר כיוונים שאותם הציג בקפידה סנגורו של בנימין נתניהו עו״ד בועז בן צור. היהלום (האסור) שבכתר היה כמובן התרגיל האסור בפרסום. והיו גם אחרים שמותרים בפרסום ומן הסתם גם מותרים כיותר לגיטימיים. הנה שלושה ערוצים שכיכבו הבקר.
הראשון, ערוץ הילדים. ״לא תהיה בסיום קורס קצינים של הבן שלך״, אומר לו החוקר, ״ולא בסיום הלימודים של הבת. למה זה מגיע להם? לא ברור מה שאתה עושה״. החוקרים מטילים על החפץ את האחריות לניכור ההורי שצפוי ממנו – היעדרות מאירועי שיא בהתפתחותם ובחייהם.
הכיוון השני, נתניהו. למה לך לשכב על הגדר בשביל ראש הממשלה, תוהים עבורו החוקרים. וחפץ יודע שהוא מאחורי סורג ובריח של המעצר, רק בגלל שנתניהו דוחה את מועד חקירתו שלו. הוא נחקר לראשונה שבוע וחצי לאחר מעצרו של חפץ ב-18 בפברואר 2018. החוקרים מראים לחפץ פרסומים מ"מקור ראשון" על כך שנתניהו בעצם הפקיר אותו.
הערוץ השלישי, לדרבן אותו להפוך עד מדינה במסגרת התרגיל המפורסם שלקוח מסיפור הסבתא הידוע שבישלה דייסה, נתנה לכולם ורק לניר לא נשאר. הנמשל הוא שמי שלא מזדרז לחתום על הסכם מדינה יפסיד את ההזדמנות ויזכה לשנים ארוכות בכלא.
החוקרים מרבים לפזר מול חוטמו את ציפיותיהם: יש מוצא אחר, יש מצב שהאינטרסים שלנו יצטלבו, יש אנשים שעולים לרכבת ונוסעים ויש שנשארים על הרציף. חפץ משיב תוך שילוב אירוניה ורפרנס היסטוריים: ״יש מקרים שכדאי לא לעלות על הרכבת״. החוקר מודיע לו שמדובר ברכבת ״שתביא אותך למקום טוב״, ואומר: ״אתה כורה לך בור עמוק, אתה תישאר אחרון שיהיה ברור, שקול את הדברים״.
עו״ד בן צור מצטט מחקירת שלמה פילבר, שעלה לרכבת לפני חפץ ״אני מבין שהוא במרוץ למיליון - מי מביא את הראש של נתניהו״.
1 צפייה בגלריה
ניר חפץ בבית המשפט 6.12.21
ניר חפץ בבית המשפט 6.12.21
ניר חפץ היום בבית המשפט
(צילום: גלעד מורג)
2. לאן נוסעת הרכבת? מסתבר שרעיון הרכבת קסם מאד לחוקרים שהשתמשו בו שוב ושוב, כולל תיאורים של תאונות רכבת. ולא במקרה. אתר "העין השביעית" העלה השערה שרצף תיאורי הרכבות האלה נועד להעיר ולעורר תקרית שנחשפה בערוץ 10: חקירה של חפץ על מעורבותו במות חייל שנמצא מת ומרוטש על פסי רכבת בעת שירותו הצבאי של חפץ בקורס קצינים. עכשיו התברר לאן הוביל הקטר בן צור את הרכבת החקירתית.
המטאפורה שעליה מנגנים החוקרים שוב ושוב לא היתה מקרית, טען הסניגור וחפץ העיד שאז לא היה לו מושג שזה ההקשר. ״הוציא מי שהוציא את החומר הזה לתקשורת כדי ללחוץ עליך להפוך עד מדינה״, הציע בן צור. חפץ והתובע אמיר טבנקין הכחישו את המזימה התעבורתית הרב שכבתית הזו. ״חשבתי שזה יצא מסביבת ראש הממשלה״, העיד לבסוף חפץ ובן צור נשף בהקלה ולרווחה כמי שהגיע סוף סוף לתחנה האחרונה. ״זה הגיע לחדשות ערוץ 10 לפני החתימה על הסכם עד המדינה״, קבע הסנגור.
3. יש רופאים שהורגים. חשד התיווך לשוחד נראתה אז מופרכת. גם לנחקר חפץ וגם לעו״ד אלי זהר שעמו התייעץ בנוסף לסניגורו ירון קוסטליץ. כולם היו משוכנעים שיש בעיה עם עבירת השיבוש מול האלוביצ׳ים, אבל לא העלו על דעתם תיווך לשוחד בתיק 4000.
וכאן הצטרף ללחצים על חפץ קרון נוסף, אם נישאר בעולם הרכבות: ״פגיעה במרחב הייצוג״, תיאר בן צור את הקרון החדש - המאמץ להפריד, שלא לומר לסכסך, בין חפץ לבין סניגורו. קוסטליץ נתפס כמכשול. ״החוקרים אמרו לי שהייצוג של קוסטליץ יהרוג אותי״, העיד חפץ. קוסטליץ מנע מחפץ שיתוף פעולה נרחב וגם הודיע לו שהוא לא מייצג עדי מדינה. החוקרים ביקשו להסיר את קוסטליץ מהייצוג.
חפץ הרבה להשוות עורך דין לרופא, כלומר, בעל מקצוע שחובה להקשיב לו. החוקר מבקש לערער מוסכמה זו: ״אם אותו מנתח או רופא יכול לגרום למותך, או שאתה באיזשהו שלב מבין כי הרופא, האבחנה שלו לא נכונה, אולי צריך להחליף רופא, וזה קורה. בדיוק כמו שהוא יכול להציל אותך, כך הוא גם יכול להרוג אותך.״
4. עד מדינה נולד. החוקרים מוסיפים ורותמים עוד קרון כבד במיוחד לרכבת הלחצים שנועדה לגהץ את הנחקר. הם מבהירים לו שחייו שהיו נכונים עד לרגע זה הסתיימו. לעולם לא יוכל להתפרנס עוד מהייעוץ התקשורתי ועליו להתחיל לחשוב על עצמו, עתידו ומשפחתו. את זה חפץ מבין היטב. כנראה שזהו רגע ההתגלות, רגע הבריאה ורגע הלידה מחדש של ניר חפץ כעד מדינה.
״היה לי ברור לכל אורך הדרך שהתיק הוא נגד נתניהו ואני רק צינור בדרך אליו״, העיד חפץ שתיאר את תשישותו הרבה לנוכח ה״מכבש״ בלשונו שעבר עליו. חפץ מבין שרק הוא ואלוביץ' הם האחרונים שעדיין מסתובבים על הגריל. החוקרים מעדכנים אותו שמלבדם כולם כבר בבית בחיק המשפחות, ורק הוא עדיין נמק במעצר, מהמר על עתידו ועל משפחתו.
חפץ מכניס לתמונה את עו״ד אלי זהר ובהמשך את עו״ד אילן סופר שלהבדיל מקוסטליץ, מתמחה בעדי מדינה. חפץ דורש הסכם עד מדינה תמורת חסינות טוטלית. ומקבל, כולל אישור להפוך לעורך דין.
ועכשיו לתכל׳ס. לחקירה מצטרפת עו״ד ציפי גז, היועצת המשפטית של רשות ני״ע ומעלה את ההטבות לבזק, מנסה לחלץ מחפץ את השם המפורש נתניהו כמיטיב רגולטורי. ״אין דבר כזה. זה לא הבן אדם״, נשמע חפץ ממלמל ונדהם על הדוכן כשמוצג לו מסמך סיכום ההתקשרות בין גז לסופר: ״חפץ ׳סוגר׳ את תיקי 4000, 1000 ו-2000 ומפליל את ראש הממשלה, רעייתו ואת בנם יאיר״. חפץ בהלם מכחיש שאי פעם סופר שמע ממנו משהו כזה. כנראה שסופר מכר למדינה מלוכה אבל סיפק אולי כמה אתונות.
5. תזת ההצטברות בהפוכה. את אסטרטגיית החקירה של בן צור ניתן לכנות כתזת ההצטברות של ההגנה. תזת זו נקבעה לאחרונה בעליון בפרשת ניסו שחם. שחם הורשע בגלל סדרת מעשים פסולים שכל אחד בנפרד אינו מקים הרשעה, אבל הצטברותם כן. הקבוצה חזקה מהיחיד. וכך מצרף בן צור סדרת פעולות חקירה שנעות על הרצף בין הלגיטימי לפחות לגיטימי כדי לשכנע בקיום מסה קריטית של פעולות חקירה גבוליות שבכוחן המצטבר לפסול את העדות או להפחית ממהימנותה וממשקלה. אם ניתן להרשיע בהצטבר מעשים שכל אחד גבולי אך כשר, מדוע לא ליישם את אותו ההיגיון גם לטובת ההגנה.