סגור

פרשנות
מה קורה כאשר המחרשה של המשנה ליועמ"ש פוגשת את ניר חפץ

עד המדינה, שעבר מנוני מוזס לבנימין נתניהו, סיפר בעדותו היום פרטים נוספים על מאבקו של יו"ר האופוזיציה בכלי התקשורת, ותיאר את "המלחמה" שאחראית לתיק 2000. חקירתו הנגדית תתקיים בחלקה בדלתיים סגורות

1.
עדותו של ניר חפץ בתיק 2000 נועדה להכין את הקרקע למפגש בין שני מעסיקיו לשעבר - ראש הממשלה נתניהו ומו״ל ידיעות אחרונות ארנון מוזס. המפגש נשוא כתב האישום. על הדרך קיבלנו עוד הצצה לסדר היום של ראש ממשלת ישראל. מסתבר שסיקור פרשת המעונות בידיעות אחרונות הטריף לגמרי את נתניהו, המשפחה וראש הממשלה. ״הלהבות היו בלתי נתפסות״, העיד חפץ, ״העיסוק היה בדציבלים ועוצמה בלתי נתפסים מצד נתניהו. מתעסקים בזה כל הזמן ברמה יצרית ואינטנסיבית. אולי רק משבר מרמרה קיבל יותר תשומת לב״.
סיקור המעונות, חשוב להזכיר, הוא מהמוצדקים והראויים. התעמרות אשת ראש הממשלה בעובדים, ובמיוחד בעובדות מוחלשות היא סיפור בעל עניין ציבורי, חברתי ומוסרי, שגם קיבל תוקף משפטי בפסקי דין של בית הדין לעבודה. נתניהו, במקום לעשות סדר בביתו החליט לשבור את הראי התקשורתי. חפץ הסביר שהחזית בין ראש הממשלה לבין ידיעות היתה רחבה: חוק ישראל היום, תפוצת החינמון בסוף השבוע וגם סיקור המעונות. בין הרעיונות להרגעת הרוחות עלו אפשרויות שחברים של נתניהו ירכשו את ידיעות אחרונות: קבוצת שפרינגר או שלדון אדלסון, הבעלים של ׳ישראל היום׳. חפץ הסביר לתובע עו״ד אלון גילדין למה זה רעיון טוב: ״אם שלדון היה קונה את ידיעות תהיה סמוך ובטוח שלא היית רואה שם ביקורת על נתניהו עד אחרית הימים״. כלומר, ידיעות אחרונות היה הופך לישראל היום. התזה הפלילית היא שמלחמת מוזס בחינמון היה כלכלית במהותה. בציטוט הזה מסביר בעצם חפץ שהמלחמה היא גם על הזכות והחופש לבקר את נתניהו. החזון של נתניהו הוא שחבריו ומעריציו המיליארדרים יקנו וישתלטו על כלי התקשורת בישראל. מלחמת הנגד, גם אם יש לה מניע כלכלי, שירתה גם מניע דמוקרטי חיוני.

2.

לקנות או לסגור? סכנת הסגירה מרחפת מעל ערוץ עשר. במשפחת נתניהו מזהים הזדמנות רגולטורית להחשכת המסך. ״בשיחות השתתפו גם שרה, יאיר ונתן אשל שהפעילו לחץ מסיבי לסגור״, העיד חפץ. ״הם טענו כלפי נתניהו ׳הצלת כמה פעמים את הערוץ העוין, תסגור אותו. חפץ סיפר איך הערוץ ניצל: ״אני וארי הארו התנגדנו. אבל בעיקר הייתה זו התנגדות היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין״.
2 צפייה בגלריה
ניר חפץ משפט נתניהו 30.11.21
ניר חפץ משפט נתניהו 30.11.21
ניר חפץ
(צילום: יואב דודקביץ)
״רמת התיאום בין נתניהו לשרה גבוהה ביותר״, העיד חפץ. ״זו משפחה מלוכדת ומאוחדת במובן היפה של המלה, כולל הבן יאיר. בעניינים רבים נתניהו לא היה פועל בלעדיה״. ומדובר בלא מעט עניינים: תקשורת, פוליטיקה, מינויים.
התביעה משום מה החליטה לפצל ולפרום את האיחוד הזה, ולהוציא את שרה מכתב האישום הנוכחי. היועמ"ש אביחי מנדלבליט החליט שמודעותה לא מגעת לכדי הבנת זיקה שבין תקשורת ורגולציה. בזה אין לה את ההבנה בה ניחנה איריס אלוביץ׳.

3.

חפץ שהעיד אתמול על ה״דמוניזציה״ שנעשתה למוזס, סיפר היום כיצד ייחס נתניהו למוזס כל דבר משמעותי שמאיים על שלטונו. ״הוא היה בטוח שמוזס עומד מאחורי יאיר לפיד ומאחורי הקלעים של המאבק להפלת שלטונו״, העיד. ״כשביקשתי לחלוק על העמדה הזו, הוא היה פוטר אותי בזלזול שאני לא מבין כלום. הוא אפילו חשב שבן כספית מקבל משכורת בשרשור ממוזס״.
כתב האישום צובע בפלילים ניסיון הידברות בין שני האישים המאוימים לשיטתם, זה בידי רעהו. ההידברות הוקלטה. דבר לא יצא ממנה זולת פיזור הכנסת מתוקף התחייבותו של נתניהו לישראל היום׳. נתניהו הואשם ״רק״ בהפרת אמונים כי הפרקליטות לא ייחסה לו כוונה בהוצאה לפועל של הדיל. מוזס, לעומת זאת, מואשם בהצעת שוחד כי להבדיל, הפרקליטות כן ייחסה לו כוונה. וזו עוד אחת מחוסר הסימטריות בסיפור הזה כמו העדרה של שרה מכתב האישום.
ככלל, כתבי האישום בתיק 2000 ו-4000 מניפים גרזן פלילי על זירות חדשות של תקשורת, רגולציה וחקיקה. זה בהחלט אפשרי, אבל על כך אמר המשנה ליועץ המשפטי רז נזרי: "כאשר חורשים בקרקע שטרם נחרשה, מוטב שלהבי המחרשה יהיו חדים במיוחד".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו שרה נתניהו
בנימין נתניהו שרה נתניהו
בנימין ושרה נתניהו
(צילום: EPA)

4.

תחילת החקירה הנגדית של עו״ד בועז בן צור נפתחה במחלוקת דרמטית: האם תרגיל החקירה המפוקפק שהופעל נגד חפץ ופגע אנושות בפרטיותו יידון בדלתיים סגורות או פתוחות במגבלות צו איסור הפרסום. חפץ נשא נאום נרגש על התרגיל המפלצתי, חזר על מחויבותו הטוטלית לאמת, אבל התריע שישקול את צעדיו אם בית המשפט יאפשר דיון פתוח. עו״ד ז׳ק חן הזכיר שלצד זכויותיו של העד יש גם את זכויות הנאשמים שחייהם נהרסו לא פחות ואף יותר. בן צור שסירב להצעת בית המשפט לפתוח את חקירתו בנושא אחר, הציע מנגנון דיוני מצויד בבלמים ותמרורים כך שלפני שמגיעים לרגע אינטימי בחקירה, הדלתיים ייסגרו. השופטים יצאו להתייעצות ארוכה והחליטו לאמץ את הצעת בן צור.
״לא האמנתי שאמצעים כאלה דרקוניים יופעלו נגדי בלי שום פרופורציות לחשדות נגדי״, ענה חפץ לשאלה הראשונה שסימנה את הקו – החוקרים מנסים לאתר את נקודות התורפה של הנחקר. ״מהרגע הראשון הבנתי שמאיימים לפרק לי את הפרטיות״, אמר חפץ ותיאר את הלחצים הכבדים שהפעילו ואת חוסר האמון שלו בחוקרים. ״חשבתי אז שהחקירה מונעת מרדיפה פוליטית, שזו חקירה שלא נולדה מדרך הטבע״, אמר על חקירת תיק 4000.
המשולש בן צור-חפץ-תביעה ערבב קצת בין האינטרסים. ככל שחפץ מפליג בעוצמות שהפעילו עליו החוקרים, והוא מפליג, הוא משרת את בקשת הסניגור, שתגיע בהמשך, לפסול את עדותו. מצד שני, חפץ מחויב לספק לתביעה את תוצרי עד המדינה ולשכנע שעוצמת החקירה לא השפיעה כלל על החלטתו לספר אמת כעד המדינה.