הגירעון התקציבי הצטמק ל-5.3% מהתוצר בפברואר
זאת לעומת גירעון של 5.8% בינואר. ב-12 החודשים האחרונים נרשם גירעון מצטבר של 107.9 מיליארד שקל
הגירעון התקציבי של ישראל הסתכם ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו בפברואר ב-5.3%. מדובר בירידה נוספת בגירעון שהסתכם בינואר ב-5.8% מהתוצר. הגירעון עדיין גבוה מהיעד במסגרת תקציב המדינה לשנת 2025 שכבר הגיע לכ-5% תמ"ג (התקציב עדיין לא אושר במלואו).
בינואר 2025 הגיע הגירעון ל-5.8% בעקבות גבייה חריגה באופן קיצוני שהגיעה ליותר מ-63 מיליארד שקל - הגבוהה בתולדות ישראל, זאת על רקע שינוי המיסוי (רווחים כלואים, העלאת המע"מ ושינוי במסי המכוניות). לפי האוצר, בפברואר הכנסות המדינה ממסים צנחו בכ-38% לעומת ינואר ועמדו על כ-39 מיליארד שקל – נמוך במקצת מהממוצע השנתי ב-2024 (כ-40 מיליארד). רשות המסים מדווחת על ירידה ריאלית של 6% במסים העקיפים. ועדיין, רשות המסים דיווחה כי בפברואר נרשמה הכנסה חריגה של חצי מיליארד שקל. כצפוי, בפברואר ההכנסות מהמסים מתחילות לשקף את המציאות הכלכלית האמיתית אחרי גבייה חריגה שנבעה משינוים רגולטורים שאינם משקפים את רמת הפעילות במשק.
לצד ההוצאות ניכרת הירידה בהוצאות הביטחון, אך מה שנותן את אותותיו הוא האפקט "המצמצם" (המקצץ) של התקציב ההמשכי. בסופו של דבר עמד הגירעון באותו חודש פברואר על 6.1 מיליארד שקל - כמחצית מהסכום של 2024 - שנת מלחמה עצימה והגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (הגירעון השנתי) עומד על כ-108 מיליארד שקל (115 מיליארד שקל בינואר 2025).
כאמור, הוצאות המדינה בפברואר עמדו על כ-46 מיליארד שקל כאשר מתחילת השנה ההוצאות עמודות על 86 מיליארד שקל - אל מול מגבלת הוצאה שנקבעה במסגרת התקציב ההמשכי (1 חלקי 12) של 87.3 מיליארד שקל. לעומת פברואר אשתקד, אז היה תקציב מאושר ומרחיב, מדובר בירידה של כ-5%. נזכיר כי המסגרת התקציבית שנקבעה בתקציב 2025 (שטרם אושרה) עומדת על כ-620 מיליארד שקל – לעומת 523.6 מיליארד בתקציב ההמשכי.
לפיכך, הממשלה פועלת כעת במסגרת תקציבית שגוזרת קיטון כפוי של 16% בהוצאות הממשלה ושל כ-19% בהוצאות המשרדים. לעומת ינואר 2025, הוצאות הממשלה זינקו ב-14%. עוד עולה מהנתונים כי הממשלה ניצלה את הירידה בהוצאות כדי לשלם חוב (9 מיליארד שקל).





























