סגור

סיכום על סיוע לענף התרבות; השחקנים: "התקדמות חיובית", בענף האירועים זועמים

משרדי האוצר והתרבות סיכמו על סיוע של 140 מיליון שקל לענף התרבות, עקב התפשטות האומיקרון. בין השאר יועברו 28 מיליון שקל למוסדות שימשיכו להעסיק עובדים באופן רציף; מטה המאבק של העצמאים בענף האירועים: "בושה - ממשיכים לתת למי שתמיד מקבל"; השחקן עומר זימרי: "זו הזיה, שוב נותנים את הכסף לעשירים"

המדינה תעניק חבילת סיוע לענף התרבות שנפגע בעקבות התפשטות האומיקרון, עבור החודשים ינואר-פברואר. כך הוחלט בתום דיונים בין משרדי האוצר והתרבות והספורט. הסיוע יכלול תמיכה בשחקנים, עובדי במה, אמנים עצמאיים ואמנים המופיעים במסגרת סל תרבות לילדים. אתמול הפגינו השחקנים בתל אביב בדרישה למתן פיצויים, עם זאת יצוין כי המו"מ בנושא החל קודם לכן.


לפי ההחלטה, 28 מיליון שקל יועברו למוסדות התרבות שימשיכו להעסיק עובדים באופן רציף ועבור תשלום לעובדים העצמאיים שהיו שותפים בכל מופע, הצגה או אירוע שבוטלו; 10 מיליון שקל יועברו לאמנים שעובדים תחת סל תרבות ושנפגעו מהירידה בפעילויות ובמופעים לילדים בבתי הספר ובכלל, באמצעות רכש מאות מופעים מכלל האמנים על ידי המדינה באופן מיידי; 50 מיליון שקל יועברו לרשויות המקומיות עבור פעילויות תרבות בכל הארץ; 12 מיליון שקל יופנו למופעים בדגש על הזמנה וסיוע דרך היכלי התרבות בערים; 38 מיליון שקל יועברו דרך מבחן סל"ע שמשרד התרבות מחדש בשנה זו.
כמו כן יוגדל תקציב הקרן לאומנים במצוקה כך שיעמוד על 6 מיליון שקל. המשרדים יפעלו להרחיב ככל האפשר את הקריטריונים להגשת בקשה לסיוע כך שיכללו גם עובדי במה.
בנוסף הוחלט על הרחבת פעילות יום הקולנוע הישראלי ב-2022, לאחר התמתנות התחלואה.

1 צפייה בגלריה
הפגנת אמנים ב כיכר הבימה ב תל אביב דורשים פיצויים בגלל ה קורונה
הפגנת אמנים ב כיכר הבימה ב תל אביב דורשים פיצויים בגלל ה קורונה
הפגנת השחקנים בכיכר הביצה בתל אביב, אתמול
( צילום: מוטי קמחי)

משח"ם, ארגון השחקנים והשחקניות, נמסר בתגובה: "ההודעה לתקשורת של משרדי התרבות והאוצר היא התקדמות חיובית, אך אלוהים נמצא בפרטים הקטנים. אנחנו מודים לשר התרבות חילי טרופר על המאמץ האדיר שהשקיע בשבועות האחרונים לגיבוש מתווה. בשורה התחתונה - כספי פיצוי צריכים להגיע לכיסם של אמנים, יוצרים ועובדי במה. אם הכסף יישאר בידי המוסדות לא עשינו הרבה. לכן, בימים הקרובים אנחנו נלמד את האותיות הקטנות של המתווה ונוודא שכסף מגיע למי שבאמת צריך".
לעומת זאת, בקרב העצמאים בענף האירועים והתרבות - מפיקים, בעלי אולמות אירועים ועוד - הביעו זעם על מתווה הסיוע. ממטה המאבק שלהם נמסר כי "בושה - ממשיכים לתת למי שתמיד מקבל. החל מהלילה תקום עיר אוהלים מחוץ לביתו של ליברמן - זה מאבק על החיים שלנו ונלך כאן עד הסוף".

עומר זימרי: "זו הזיה, שוב נותנים את הכסף לעשירים"

השחקנים העצמאיים שלא קשורים למוסד תרבות כזה או אחר פחות מתלהבים מהמתווה. השחקן והבמאי עומר זימרי שפעיל מתחילת המגפה והיה בין מייסדי צו 8 לתרבות אומר: "זו הזיה. שוב נותנים את הכסף לעשירים. אני מרגיש שהגלגל חוזר. חילי טרופר בסדר והוא חביב ונותן מענה אבל בסופו של דבר ראינו שאם נותנים כסף שהוא לא צבוע, אין שום דרך לדעת שהוא מגיע לידיים של האנשים שבאמת צריכים אותו. כל הענף הזה מורכב ברובו מאנשים שלא עובדים במוסדות הנתמכים, רובם פרילנסרים שמגישים חשבונית. ה-60 מיליון לא יגיעו לאנשים האלה, ראינו את זה פעם קודמת. המוסדות קיבלו תמריצים ותקציבים על שנה ומשהו שלא פעלו, הכסף הזה שוב לא הולך לאנשים הפשוטים השקופים שבאמת צריכים לשלם שכר דירה.
"אני ביימתי עכשיו את קרקס קולומביה בו השקיעו 250 אלף שקל רק על אשרות להביא אמנים. עכשיו יושבים 15 אמנים מקולומביה שאין להם עבודה. ביטלנו עשרות הופעות כי אנשים מפחדים לבוא. מאות ביטולים כל יום זה המוני אנשים במערכת שנפגעו.
"צריך לתת את הכסף לאיגודים המקצועיים - השחקנים, הבמאים, המוזיקאים וכו'- ולנו תהיה האופציה להגיש בקשה מול האיגוד הרלבנטי לסיוע על פי קריטריונים, בהתאם להכנסות בתקופה. יש סקטור שלם שנפגע אז תנו לו מענק קיום, אבל למה למוסדות? פתחו קרן סיוע לאמנים, אז למה רק 6 מיליון מכל הכסף הולך אליה ולמה היא רק לבני 40 ומעלה. הכל הזיה!"?
מנכ"ל הבימה, נעם סמל, אמר: "אני מברך על המתווה וחושב שכל הכבוד לטרופר, שהכל בזכותו, ולליברמן שדאגו לשחקנים ולעובדים של התיאטראות והעצמאים. זו לפחות התחלה, אבל עכשיו צריך לראות איך ליישם את המתווה כי אין הוראות מדויקות ואנחנו בודקים את זה. הביטולים של הכרטיסים וההצגות מתחילים להתגבר מיום ליום".
מנכ"ל הקאמרי, רן גואטה: "אנו מעריכים את המאמצים של משרדי התרבות והאוצר למען התרבות הישראלית, ומברכים על כל סיוע בשעתנו הקשה. יש לזכור כי מוסדות התרבות לא סגרו את שעריהם אפילו לא ליום אחד במשבר הנוכחי, המשיכו לפעול ולפרנס עובדים, יוצרים ומבצעים על אף ההפסדים העצומים שנגרמו לנו עקב ההגבלות, הביטולים ומיעוט הקהל. איננו מכירים לעומק את פרטי מתווה הסיוע שפורסם, ובימים הקרובים נבדוק את פרטיו ואת היתכנותו הכלכלית עבורנו".
מנכ"ל תיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער, דוד קיגלר: "אנחנו בתיאטרון מברכים על כל סיוע שמגיע לשחקנים, ליוצרים ולטכנאי הבמה. זו גם הזדמנות להודות לשר טרופר ולצוותים במשרד התרבות על מאבקם העיקש למען משפחת התיאטרון.אנחנו מחכים כעת לקבל מהמשרד הנחיות וללמוד את המתווה לפרטיו על מנת שנוכל לממשו. מייחלים כבר לחזור לבמות בכל הכוח".
שר האוצר, אביגדור ליברמן, מסר: "אנחנו פועלים כל הזמן במטרה לשמור על המשק פעיל ומתפקד ולצד זאת מעניקים סיוע לענפים שנפגעים, כך פעלנו למען ענפי התיירות והתעופה וכך אנחנו פועלים כעת כדי לסייע גם לענף התרבות. אני קשוב לטלטלה שחווים האמנים ואנשי הענף בשבועות האחרונים ובטוח כי רק עולם תרבות פתוח ומלא חיים ישמור על שפיות בקרב כולנו.
"המתווה שסיכמנו עליו יחד עם השר טרופר, יאפשר למוסדות ולגופי התרבות להמשיך ולפעול תוך שמירה על ההנחיות ולפעול בצורה רחבה יותר עם ירידת התחלואה. נמשיך לפעול כדי לשמור על שגרת חיים ולאפשר למשק לתפקד באופן מיטבי".
טרופר מסר: "חבילת הסיוע יוצאת הדופן היא ביטוי לחשיבותה של התרבות והמחויבות שלנו לאנשי עולם התרבות ולצורך לסייע להם לעבור את התקופה הקשה. אנו מחויבים לעולם התרבות ונמשיך לעמוד לצידו כפי שעשינו עד היום. עשינו כל שיכולנו כדי לסייע גם לאמנים העצמאיים, לאמני הילדים ולעובדי הבמה והמוסדות שיקרים לנו מאוד. אני רוצה להודות לידידי שר האוצר, אביגדור ליברמן, על השותפות והסיוע המשמעותי, ובתקופה הקרובה נמשיך בהידברות בניסיון להביא לפתרונות נוספים עבור כלל עולם התרבות".