סגור
מימין היועמ"שית גלי בהרב מיארה יו"ר בנק הפועלים לשעבר יאיר סרוסי ומנכ"ל בנק הפועלים לשעבר ציון קינן
מימין: היועמ"שית גלי בהרב מיארה, יו"ר בנק הפועלים לשעבר יאיר סרוסי ומנכ"ל בנק הפועלים לשעבר ציון קינן (צילומים: נתן ווייל - לע"מ, עמית שעל, סיון פרג')

העלמת המס בפועלים: היועמ"שית מבקשת הבהרות על הבונוסים שישיבו הבכירים

שישה נושאי משרה לשעבר בבנק, ובהם המנכ"ל ציון קינן והיו"ר יאיר סרוסי, הציעו לאחרונה להחזיר לבנק 2.25 מיליון שקל במסגרת הסדר פשרה בתביעה על נזקי הפרשה שהובילה לתשלום קנסות בהיקף של 900 מיליון דולר לרשויות בארה"ב. היועמ"שית לבית המשפט: לא ברור כיצד חושב הסכום, ואיך הוא יתחלק בין המעורבים; ההכרעה תשפיע על מקרים דומים בעתיד

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, דורשת מבכירי בנק הפועלים לשעבר לפרט כיצד חושב סכום הבונוסים שבכוונתם להשיב לבנק בשל חלקם בפרשת העלמת המס בארה"ב, ומה יהיה חלקו של כל אחד מהם בסכום.
בדיון שנערך לפני שבועיים בהסכם פשרה שגובש בתביעה הנגזרת שהוגשה נגד הבנק בפרשה הודיעו שישה נושאי משרה לשעבר בבנק, ובהם מנכ"ל הבנק לשעבר ציון קינן והיו"ר לשעבר יאיר סרוסי, כי יסכימו להשיב 2.25 מיליון שקל כדי לתת תוקף להסכם. נזכיר כי בדו"ח הוועדה הבלתי תלויה שהקים הבנק נקבע כי קיימת הסתברות מצטברת לכך שהם הפרו את חובת הזהירות בפרשה.
לפי הפשרה, חברת הביטוח תחזיר לבנק סכום של 135 מיליון דולר (שממנו ינוכו 50 מיליון שקל כהוצאות) בעקבות הסדר שעליו חתם הבנק מול הרשויות בארה"ב, ובמסגרתו שולם קנס עתק של כ-900 מיליון דולר.
היועמ"שית הגישה את עמדתה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בתל אביב, באמצעות המשנה לפרקליטת מחוז ת"א (אזרחי), ליאב וינבאום, לבקשת השופט שדן בתיק, מגן אלטוביה. "בהכרעה יש כדי להשפיע גם על מקרים דומים שיישנו בעתיד", הוסיפה היועמ"שית.
"על בית המשפט לקבל התייחסות ונימוקים מצד נושאי המשרה בחברה בדבר גובה הסכום המוצע, השיקולים שהביאו את נושא המשרה להציע דווקא סכום זה וכדומה", נכתב בעמדת היועמ"שית. "הכל תוך התייחסות לעובדות ולטענות המשפטיות המתוארות בבקשה ובדו"ח הוועדה הבלתי תלויה; כמו כן לשיקולים שנמנו בעמדת היועצת, לרבות אך לא רק, גובה התשלום שבוצע על ידי הבנק לרשויות בארה"ב; השאלה אם התקבלו תגמולים מבוססי ביצועים שבדיעבד מסתבר שלא היו צריכים להתקבל; ונתונים נוספים שעולים מהדו"ח".
נציין כי לאחרונה הגיש התנגדות לסכום שהציעו הבכירים גם הראל פרימק, המיוצג על ידי ד"ר עינת סולניק מהמחלקה המשפטית של עמותת לובי 99. סולניק כתבה בין היתר כי "2.25 מיליון שקלים לא קונים את הסיכון האישי שמרחף מעל ראשיהם של נושאי המשרה". היא הוסיפה והזכירה כי בפרשת בנק לאומי, שמאפייניה דומים, השיבו שלושה נושאי משרה 5.1 מיליון שקל על קנס של 400 מיליון דולר, בעוד שבפועלים שישה נושאי משרה רוצים להשיב 2.25 מיליון שקל על קנס של 900 מיליון דולר.