סגור
מגזין נדל"ן 13.4.22 נמל הדרום נמל אשדוד
נמל אשדוד (צילום: HCT)

למרות היעדר יו"ר: נמל אשדוד יוצא להליך איתור מנכ"ל

הנמל הממשלתי מתנהל ללא מנכ"ל כבר 11 חודשים, מאז שמשה (שיקו) ז'אנה התפטר, וללא יו"ר דירקטוריון כבר חודשיים. הליך האיתור נעשה באישור רשות החברות הממשלתיות ומשרד התחבורה

נמל אשדוד יוצא להליך איתור מנכ"ל, אף שאין יו"ר דירקטוריון קבוע שיוביל את המהלך. המהלך נעשה באישור ובברכת רשות החברות הממשלתיות ומשרד התחבורה.
הנמל הממשלתי מתנהל ללא יו"ר דירקטוריון כבר חודשיים, מאז שהיו"רית הקודמת אורנה הוזמן בכור סיימה את כהונתה לאחר שש שנים. הנמל מתנהל ללא מנכ"ל כבר 11 חודשים, מאז שהמנכ"ל הקודם משה (שיקו) ז'אנה התפטר לאחר שהוזמן בכור ביקשה להדיחו ביוני האחרון. ל"כלכליסט" נודע כי הליך מינוי יו"ר הדירקטוריון לנמל מתעכב בין היתר מפני שהשר האמון על רשות החברות דודי אמסלם ושרת התחבורה מירי רגב עוד לא הסכימו על מועמד לתפקיד.
נמל אשדוד הוא הנמל הממשלתי האחרון בישראל, לאחר שהליך הפרטת נמל חיפה הסתיים בשנה שעברה. הנמל מתמודד בשנה האחרונה עם ירידה ברווחיות, תלונות מרובות מצד יבואנים ועזיבה של לקוחות לנמלים הפרטיים החדשים שנפתחו. בקווי היסוד של הממשלה נכתב כי הממשלה תקדם את הפרטת הנמל, אך כרגע תהליך זה לא יוצא לפועל בין היתר עקב "חוסר התלהבות" מצד שרת התחבורה רגב.
מינוי מנכ"ל בזמן שאין יו"ר דירקטוריון קבוע הוא בעייתי מפני שהיו"ר הוא שאמור לכוון את מדיניות החברה ולקבוע את האסטרטגיה שלה, והוא שאמור לעמוד בראש ועדת האיתור שבוחרת את המנכ"ל. החשש העיקרי במצב בו מתמנה מנכ"ל כאשר אין יו"ר הוא שיו"ר חדש יבקש להחליפו בתואנה כזו או אחרת, מה שיגרור את הנמל לסחרור נוסף.
מי שמכהן כיום כיו"ר דירקטוריון זמני הוא גלעד (גילי) כהן, דירקטור מטעם משרד התחבורה, שביום-יום מכהן כסמנכ"ל השירות במשרד. מתוקף תפקידו כהן מכהן גם כיו"ר ועדת האיתור למנכ"ל החדש. עצם העובדה שיו"ר הנמל הוא עובד משרד התחבורה, הכפוף לשרת התחבורה רגב, עלולה ליצור מראית עין בעייתית בכל הקשור לעצמאות וחוסר התלות של ההליך.
בשיחה עם "כלכליסט" אמר כהן: "אני יותר מ-22 שנה במשרד התחבורה, הייתי במגוון מאוד רחב של תפקידים, ובהם מנהל אגף תקציבים של המשרד וסמנכ"ל השירות. אני לא מינוי של השרה הנוכחית, ואני נמצא במשרד הרבה לפניה". כהן הוסיף: "הוועדה מונה את כל חברי הדירקטוריון שיכולים להיות חברי ועדת האיתור. לאף אחד אין קול נוסף. נבחן באופן מקצועי את כל המועמדים שיהיו לנו. אין פה השפעה פוליטית חלילה לאף אחד, אנשים יצטרכו לעמוד בכל הקריטריונים ובוודאי בכל תנאי הסף".
בכל הקשור לחשש כי המנכ"ל שימונה יוחלף על ידי היו"ר הבא אמר כהן: "חברי הדירקטוריון באמת מקצועיים ורואים את טובת הנמל בראש ובראשונה. אני לא רואה השפעה של יושב ראש דירקטוריון כזה או אחר. היו"ר יעבוד ביחד עם המנכ"ל שייבחר כי בסוף למרוח את הנמל עם מנכ"ל בפועל ולא קבוע שנבחר כדין בתקופה של תחרות, כשאנחנו מסתכלים ורואים את המספרים הולכים ויורדים לנגד עינינו, זה הנזק הכי גדול שאנחנו יכולים לעשות לנמל. התחרות כבר התחילה".
נמל אשדוד הוא הנמל הימי הגדול בישראל. הנמל דורג בשנת 2021 במקום 329 בעולם מתוך 370 מבחינת מדדי ביצוע בדירוג שפרסם הבנק העולמי. הנמל גם מתקשה להתמודד עם התחרות שהגיעה מצד שני הנמלים הפרטיים החדשים, ובעיקר מנמל הדרום הסמוך שבבעלות חברת TIL. כמות המכולות שנמל אשדוד שינע נמצאת בירידה מתמדת בכל רבעון החל מסוף 2020. בשנת 2022 רשם נמל אשדוד הפסד של 250 מיליון שקל, לעומת הפסד של 13 מיליון שקל בשנת 2021.