סגור

בלעדי
מנהל נתב"ג שמואל זכאי פורש מהמרוץ לתפקיד מנכ"ל רשות שדות התעופה

לאחר שלפני כחודש וחצי הודיע יעקב גנות על פרישתו מהתפקיד, הקימה שרת התחבורה מרב מיכאלי ועדת איתור לבחירת מנכ"ל חדש, שבראשה עומדת מנכ"לית המשרד מיכל פרנק. לפי גורמים המעורים בנושא, החלטתו של זכאי נובעת מכך ששרת התחבורה בחרה ביורם שפירא לתפקיד מ"מ המנכ"ל - בעקבות המלצות של בכירים ברשות שלא למנות לתפקיד את זכאי

לפני כחודש וחצי הודיע מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות על פרישה מתפקידו. פרישתו של גנות, לאחר עשור בתפקיד ובגיל 74, היתה צפויה. בשבוע שעבר הודיעה שרת התחבורה מרב מיכאלי, כי היא ממנה את יורם שפירא, סמנכ"ל המסחר והפיתוח העסקי ברשות, לתפקיד מ"מ המנכ"ל עד למינוי מנכ"ל קבוע לתפקיד. מלבד הרקע המקצועי שלו, שכולל ניסיון של ארבעה עשורים ברש"ת, אחת הסיבות לכך ששפירא נבחר לתפקיד ממלא המקום היא שהוא לא יתמודד על תפקיד המנכ"ל הקבוע - וזאת מכיוון שגם הוא צפוי לפרוש לגמלאות, ולסיים את תפקידו בעוד כמה חודשים.
בראש ועדת האיתור לבחירת מנכ"ל חדש לרש"ת עומדת מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק, וחברים בה אלוף במיל' נמרוד שפר, השופטת בדימוס נילי ארד, פרופ' יוסף תמיר ותא"ל במיל' ישראלה אורון. נכון לעכשיו, ועדת האיתור עוד לא פרסמה מודעת דרושים לתפקיד, ולכן גם אף אחד עוד לא הגיש מועמדות באופן רשמי.
עם זאת, ל"כלכליסט" נודע כי מאחורי הקלעים כבר יש התפתחויות ראשוניות, כשהמרכזית שבהן היא החלטתו של שמואל זכאי, מנהל נתב"ג שמתפקד בימים אלו גם כממונה הקורונה בנתב"ג, שלא להתמודד על תפקיד מנכ"ל הרשות. גורמים המעורים בנושא אמרו ל"כלכליסט" כי החלטתו של זכאי שלא להתמודד נובעת מכך ששרת התחבורה בחרה בשפירא למ"מ המנכ"ל, וזאת בעקבות המלצות מצד בכירים ברשות שלא למנות את זכאי לתפקיד.
1 צפייה בגלריה
מנהל נתב"ג שמואל זכאי
מנהל נתב"ג שמואל זכאי
מנהל נתב"ג שמואל זכאי
(צילום: מוטי קמחי)
זכאי, שמכהן בתפקיד מנהל נתב"ג מאז 2014, הוזכר גם כמועמד אפשרי לתפקיד מנכ"ל הרשות כבר בשנת 2012, אך בסופו של דבר גנות נבחר לתפקיד. זכאי הוא קצין במיל' בדרגת תת אלוף, ושירת כמפקד אוגדה וכמח"ט גולני. שמו של זכאי נקשר בעבר בכמה סערות תקשורתיות: בין היתר הוא כינה את תנועת המחאה ארבע אמהות בשם "ארבע סמרטוטות", והעיד במשפט אלאור אזריה. כמו כן, זכאי סיים את שירותו הצבאי בטון צורם כאשר הרמטכ"ל דאז רא"ל משה יעלון כתב כי הוא ניחן ב"כשל ערכי באמינות כלפי מפקדים ופקודים ועזיבת אוגדה בעת לחימה".
פרישתו של זכאי מהמרוץ מובילה לכך שהמועמד היחיד מתוך רשות שדות התעופה לתפקיד המנכ"ל הוא אודי בר-עוז, סמנכ"ל המבצעים ברש"ת. בר-עוז, תא"ל במיל', מכהן בתפקידו משנת 2008. לפני כן היה טייס וקצין בחיל אוויר ופיקד על כנף 15 בשדה דב ועל בסיס חיל האוויר בלוד.