סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו. פועל בכל החזיתות נגד משפטו (צילום: EPA/GIL COHEN-MAGEN / POOL)

פרשנות
פוליטיקאים יוכלו לגייס תרומות? עוד דוגמה לסדר העדיפויות המעוות של הממשלה

ח"כ עמית הלוי מהליכוד הגיש הצעת חוק שנועדה לאפשר לנבחרי ציבור לגייס תרומות למימון הליך משפטי או טיפול רפואי - ולא רק עבורם, אלא גם עבור בני משפחותיהם. הצעה זו מלמדת כי הממשלה הוקמה למטרה אחת - לצרכיו של הנאשם. הסנגורים של נתניהו עושים כמיטב יכולתם בבית המשפט, וחברי הכנסת שלו בכנסת

הצעת החוק של ח"כ עמית הלוי מהליכוד מבשרת רעות. היא מבשרת שמשפטו של נתניהו רחוק מסיום, וצריך לחדש את מקור התשלומים לעורכי הדין בעז בן צור ועמית חדד. ולא רק להם - צריך יהיה לשלם גם לעו"ד יוסי כהן, שמייצג את שאר בני המשפחה בהליכי הדיבה האין-סופיים שהם תובעים וגם נתבעים. וצריך גם לממן את ההפסדים בתביעות האלה.
ח"כ הלוי נחלץ לעזרת המשפחה הנזקקת באמצעות תיקון חוק שירות הציבור (מתנות), שאותו יזם כדי לאפשר לעובד ונבחר ציבור לגייס תרומות למימון הליך משפטי או טיפול רפואי. ולא רק עובד הציבור רשאי לקבל את התרומה: "עובד הציבור", נכתב בהצעת החוק, "רשאי לקבל תרומה כספית למימון הליך משפטי או טיפול רפואי הכרחי, עבורו, עבור בן זוגו המתגורר עמו או עבור ילדו הסמוך על שולחנו".
כלומר גם הילד יאיר, "הסמוך על שולחנו", יהיה מעתה סמוך על הקופה הציבורית, שלא תממן רק את המאבטחים למועדוני הבילוי הפרועים, אלא גם את הפיצויים שייפסקו נגדו אם וכאשר יטנף ויטיל רפש שקרי. בהצעה נכתב: "עובד הציבור לא יגייס תרומות למימון הליך משפטי... למעט ערעור והליך שמטרתו פיצוי על נזק כספי שנגרם לו". כזכור, נתניהו ג'וניור ביקש מהמדינה לממן עבורו כ-400 אלף שקל שחויב לשלם לעורך "וואלה!" אבי אלקלעי. נראה שהצעת החוק נועדה לפטור אותו מהבקשות האלה, ולהסדיר את התשלום מתרומות שיוכל אביו לגייס "עבור ילדו הסמוך על שולחנו".
הצורך של המשפחה בהצעת החוק נולד לא רק מהצרות של הבן, אלא גם בעקבות פסק הדין של בית המשפט העליון שחייב את האב להשיב לבן דודו נתן מיליקובסקי 270 אלף דולר שקיבל ממנו למימון הגנתו המשפטית. בית המשפט קבע כי אף שמדובר בבני דודים, אסור היה לנתניהו כראש ממשלה לקבל ממנו כסף בסכום כזה בגלל קשריהם עסקיים ובגלל האינטרסים העסקיים שהיו למיליקובסקי בישראל.
הצעת החוק מחדדת ואוסרת גיוס תרומות ממי "שיש לעובד הציבור סמכות לקבל לגביו החלטות במסגרת תפקידו הציבורי". כלומר לא בטוח שההצעה הזו הייתה מסייעת מול בן הדוד. היא בהחלט מחייבת להקפיד ולברור תורמים שאין לראש הממשלה שום נגיעה לגביהם. שום קצה חוט לניגוד עניינים, וחזקה עליו שהפעם - כאשר מדובר בסיכון כספי תרומות – יקפיד ראש הממשלה להתרחק כמו מאש מניגוד העניינים.
מעבר לדברי ההסבר שכרגיל מתכסים באיזונים ובהצדקות, מלמדת הצעת החוק על מה באמת מעסיק בימים אלה את נבחרינו, את חברי הקואליציה, ולשם מה הוקמה הממשלה – לצרכיו של הנאשם. נתניהו מבקש להבטיח את כל אגפיו - גם להילחם במשפט כדי לסלקו מחייו ומחיינו, וגם לאפשר את המשך מימונו למקרה שתוכנית החיסול לא תסתייע. הסנגורים שלו עושים כמיטב יכולתם בבית המשפט, וחברי הכנסת שלו בכנסת. ואחרי המשפט שמתארך, אולי יהיה ערעור ואולי גם קנסות כחלק מהעונש. טוב שיש חברי כנסת כמו הלוי שרואים רחוק.