סגור

לראשונה מאישור הרפורמה: עיריית ת"א מכפילה את מחיר החניה בכחול לבן

העירייה אישרה את הכפלת תעריף החניה השעתי למבקרים במרכז העיר שאינם תושבים מ-6.30 שקלים ל-12.60 שקלים. השינוי טעון את אישור מועצת העיר שתתכנס בעוד שבועיים. זוהי ההעלאה הראשונה של התעריף מאז שאושרה הרפורמה בתחום שמאשרת לעיריות לייקר את החניות במטרה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית

ועדת הכספים של עיריית תל אביב-יפו אישרה היום (ב') את הכפלת תעריף החניה השעתי בכחול-לבן למבקרים במרכז העיר שאינם תושבים. בכך יעלה מחיר החניה מ-6.30 שקל לשעה כיום ל-12.60 שקל. מועצת העיר צפויה לאשר את השינוי בפגישתה הבאה ב-23 במאי, וחודש לאחר מכן הוא ייכנס לתוקף.


שינוי התעריף התאפשר בזכות "רפורמת החניה" שעברה בחוק ההסדרים האחרון שבין היתר איפשרה לעיריות לראשונה להעלות את מחיר החניה מעל ל-6.30 שקל, המחיר שעד כה היה המקסימלי בחוק. במקור, הרפורמה קבעה כי מחיר המינימום החדש בכחול לבן יעמוד על 6.30 שקל, אך הצעה זו התבטלה בעקבות דיוני ועדת הכלכלה בחוק.
במשרדי האוצר והתחבורה קידמו את הרפורמה במטרה לצמצם את השימוש ברכב פרטי במרכזי הערים, באופן שיוביל לעידוד שימוש בתחבורה ציבורית ובאופניים וקורקינט ויצמצם את הגודש בכבישים. לפי אחד המחקרים שצוטטו במסגרת הדיונים לגיבוש הרפורמה, כשליש מהרכבים המסתובבים במרכז תל אביב הם רכבים המחפשים חניה. בנוסף, הרפורמה נועדה ליצור מצב שבו מחיר החניה ישקף את "המחיר האמיתי" שלה בשוק, ולהימנע ממצב שבו מחירי החניה בכחול לבן נמוכים בעשרות ואף במאות אחוזים מאלו של החניונים הפרטיים.

1 צפייה בגלריה
חנייה תל אביב כחול לבן
חנייה תל אביב כחול לבן
חניה בכחול לבן בתל אביב. מטרת הרפורמה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ולמצמם את השימוש ברכב פרטי במרכזי ערים
(צילום: יובל חן )

בשנים האחרונות, עיריית תל אביב ידועה כפורצת דרך בכל הקשור למדיניות החניה שלה והיא בין העיריות היחידות שפועלות באופן אקטיבי להקשות על בעלי הרכב הפרטי המגיעים מחוץ לעיר. עם זאת, העירייה עדיין פועלת להקל על תושביה ומספקת להם חניות וחניונים מסובסדים, ואנשי תחבורה וכלכלנים מבקרים את מדיניות העירייה על כך שהיא אינה הולכת עד הסוף עם האג'נדה התחבורתית המעודדת צמצום בשימוש ברכב הפרטי.
במסגרת הרפורמה שקודמה בחוק ההסדרים, הוחלט גם כי לתושבי עיר לא תהיה אפשרות לחנות בחינם בכחול לבן בכל רחבי העיר, אלא רק במקום שהוגדר כשכונת/רובע מגוריהם. לפי הנוסח שגובש, עיריות שגובות תשלום על חניה יאלצו תוך שלוש שנים לחלק את העיר למינימום של שלושה אזורי חניה, ותושבים יוכלו לחנות בחינם רק באחד מהאזורים הללו לפי מקום מגוריהם. לאחר שלוש שנים משרד התחבורה יהיה רשאי להתערב בנעשה בערים שלא יבצעו את הרפורמה בעצמן ולא יעמדו בקריטריון הנדרש. כמו כן נקבע כי פער המחיר בין תושבים מקומיים לתושבי חוץ לא יעלה על 30%.