סגור

שוק הנדל"ן רותח: משכנתאות בהיקף של 11.6 מיליארד שקל נלקחו ביוני

היקף המשכנתאות בחודש שעבר היה גבוה ב-59% לעומת הממוצע החודשי בשנה האחרונה. הרקע לעלייה - המשך עליית מחירי הנדל"ן, ובעיקר ההערכה כי הדבר אינו צפוי להשתנות בזמן הקרוב

שוק המשכנתאות ממשיך לשבור שיאים. מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (א') עולה כי היקף המשכנתאות שניתנו בחודש יוני הגיע ל-11.6 מיליארד שקל, בכך נשבר השיא שנרשם רק בחודש מאי ושעמד על 9.5 מיליארד שקל. הנתון של חודש יוני גבוה ב-94% לעומת יוני אשתקד, וכן גבוה ב-59% לעומת הממוצע החודשי ב-12 החודשים האחרונים.
הרקע לכך הוא המשך עליית מחירי הנדל"ן, ובעיקר ההערכה כי הדבר אינו צפוי להשתנות בזמן הקרוב. הממשלה החדשה רק הוקמה, וגם אם תצא בקרוב בתכנית דרמטית בשוק זה, ייקח זמן עד שהיא תביא לירידה במחירי הדיור אם בכלל.
לכל אלו יש לצרף גורמים נוספים כמו הריבית הנמוכה, הסרת המגבלה על המשכנתא ברכיב הפריים (המסלול במשכנתא), הגידול בכמות הכסף הפנוי בעקבות הזרמות שנעשו במהלך המשבר ועוד, שמגבירים גם כן את הביקושים, ומלבים את המגמה.


1 צפייה בגלריה
פרויקט התחדשות עירונית ברחובות אפריל זירת הנדלן
פרויקט התחדשות עירונית ברחובות אפריל זירת הנדלן
פרויקט התחדשות עירונית ברחובות (ארכיון)
(צילום: מרכז העיר נדל"ן )

משכנתאות ב-100 מיליארד שקל
בסך הכל נלקחו במחצית הראשונה של שנת 2021 משכנתאות בהיקף של 51.7 מיליארד שקל, זינוק של 39% לעומת המחצית המקבילה. המשמעות היא שאם הקצב הגבוה יימשך, הרי שאת שנת 2021 נסיים עם משכנתאות חדשות בהיקף של מעל 100 מיליארד שקל - שיא כל הזמנים.
בנוסף, למרות הביקושים הגבוהים, אין שינוי כמעט בריבית הממוצעת במשכנתאות. כך, למשל, במסלול השקלי בריבית הקבועה עמדה הריבית הממוצעת על 3.1% בחודש יוני. ב-12 החודשים האחרונים עמדה ריבית זו על 3%-3.1%.