שהמדינה תשלם: חברות התעופה מבקשות פטור מפיצוי על ביטול טיסות
וויזאייר, אייר אירופה וחברות תעופה זרות ומקומיות נוספות דורשות מהמדינה שתיקח על עצמה את חובותיהן ללקוחות שטיסותיהם בוטלו במלחמה נגד איראן: "אם המדינה רוצה שחברות יחזרו לטוס כאן, היא צריכה לקחת אחריות"
שורה של חברות תעופה זרות וישראליות, בהן וויזאייר ואייר אירופה, פנו למשרד התחבורה, משרד האוצר ומשרד הכלכלה והתעשייה, בבקשה לפטור אותן מפיצוי לנוסעים שטיסתם בוטלה כתוצאה ממבצע "עם כלביא" והם נתקעו בחו"ל. החברות מבקשות הגבלה של הפיצוי וכן העברת החוב למדינה.
בפנייה שנעשתה באמצעות עו"ד שירלי קציר, שותפה וראש מחלקת תעופה, תיירות ומלונאות במשרד פישר (FBC), החברות מתייחסות לחוק התעופה, שבמסגרתו רשאית שרת התחבורה, מירי רגב, להפעיל את סמכותה בעת חירום ולהגביל את היקף הפיצוי לנוסעים לשני לילות בלבד. מעבר לכך, החברות מבקשות שהמדינה תיקח על עצמה את כל הפיצוי, גם אם הוא חלקי בלבד, ותפטור אותן.
עם זאת, החברות מדגישות כי אינן מבקשות פטור מהחזר כספי עבור טיסות שבוטלו, למעט במקרה שלקוח המיר את כרטיס הטיסה המקורי בכרטיס לטיסת חילוץ או טיסה שקירבה אותו למקום ממנו חולץ. הבקשה מגיעה על רקע מספר תביעות ייצוגיות המתגבשות נגד חברות ישראליות ושורה של פניות לחברות הזרות, רבות מהן כמיצוי הליכים טרם פנייה לבית המשפט, כולן עוסקות בדרישת פיצוי בגין הנזקים הכספיים שנגרמו ללקוחות.
בשבוע שעבר פנתה אל על למשרד התחבורה בבקשה דומה עבור חברות התעופה הישראליות, אך חרף העובדה שהשמיים פתוחים והמבצע הצבאי הסתיים לפני כשבוע, טרם התקבלה החלטה.
"חוק שירותי התעופה קובע פיצוי לימי השגרה, אך המדינה הכריזה על שעת חירום וככזאת, היא צריכה להפעיל את סמכותה, להגביל את הפיצוי וגם להעביר את האחריות מחבורת התעופה", מסבירה לכלכליסט עו"ד קציר, "הם יכולים לפצות ישירות את הלקוחות או לשפות את המפעילים, ואנחנו נעביר פיצוי, אבל חייב להימצא פתרון".
את מבינה את הצפייה שהחברות שמרוויחות הון מהתייר הישראלי ייקחו אחריות?
"מדובר בחברות שעשו מערך שיקולים, אחרי 7 באוקטובר ואחרי נפילת הטיל של החות'ים סמוך לנתב"ג, לקחו את הסיכון והחליטו לטוס בישראל, אבל זו היתה הבחירה שלהן. כל חברה קיבלה החלטה על בסיס סף הרגישות שלה והערכות מצב, ועל כך היא מקבלת אחריות", אומרת עו"ד קציר, "אבל שום תרחיש מעולם לא יכל להכין אותן ליום בו המרחב האווירי בישראל נסגר כפי שקרה במבצע 'עם כלביא', אין תקדים לתרחיש בלהות הזה בו לא מאפשרים לך לעמוד בהתחייבות שלך, בלי לאפשר לך שיקול דעת והערכת מצב. לקחו את שדה התעופה הבינלאומי היחיד וסגרו אותו, אין דרך להתכונן למצב כזה. כל זאת מבלי להתייחס לנזק הכספי הרב שממילא נגרם לחברות, שהוציאו מכאן טיסות ריקות, ביטלו עשרות טיסות ושיבשו להן את כל לוחות הזמנים".
עו"ד קציר גם מתריעה ש"מדינת ישראל חייבת לקחת אחריות, אם היא לא רוצה שהחברות הזרות יסרבו לחזור וכך ייווצר תרחיש בו הביקוש לטיסות בשיאו וההיצע מצומצם - מצב שיגרום לזינוק במחירים. קבלת הבקשה שלנו היא לא רק עבור החברות, היא גם תסייע לצרכנים. אם המדינה רוצה שחברות יחזרו לטוס כאן, היא צריכה לקחת אחריות".
מבצע "עם כלביא" הסתיים לפני כשבוע, אך חבורת התעופה עדיין לא מעבירות כסף כיוון שהן עדיין יושבות על הגדר וממתינות למענה, זאת בעוד שבמשרד התחבורה טרם גובשה החלטה ורק בשבוע הבא הסוגייה עתידה לעלות לדיון בוועדת הכלכלה.
בנוגע לכך עו"ד קציר מבהירה: "המדינה צריכה לקבוע מנגנון מסודר למצבים כאלו. אין סיבה שחברות יאלצו לשכור עורכי דין, לרוץ לוועדות ולצאת בבקשות, זה חשוב לתעופה בישראל וזה חשוב לתדמית שלנו. אפילו אמזון בקושי מוציאים משלוחים, הכל מגולגל על הצרכן, חייבים נוהל קבוע למצבים כאלו".
בהערכה כי כל נוסע אכן יהיה זכאי לפיצוי של שני לילות במלון, מדובר בפיצוי בשווי של יותר ממאה מיליון שקל. זאת מבלי לקחת בחשבון שהציבור הישראלי הפסיד הרבה יותר, ראשית כיוון שלרוב תקופת ההמתנה לטיסות החילוץ היתה ארוכה יותר מיומיים, מפני שהן התחילו רק לאחר מספר ימים. שנית, הפיצוי לא לוקח בחשבון את עשרות אלפי הישראלים שנתקעו בארץ לאחר שטיסתם בוטלה, ולא מקבלים פיצוי עבור מלונות וטיסות המשך שקבעו.
עם זאת, בשלב זה אף נוסע מתוך 150 אלף שנתקעו בחו"ל לא קיבל פיצוי. הסיבה לכך היא שמשרד התחבורה לא נקט עמדה בנושא ורגב, שלה הסמכות וכן היכולת להביא את הסוגייה להחלטת הממשלה, טרם התפנתה לטפל בסוגייה.






























