סגור
ראול סרוגו נשיא התאחדות בוני ה ארץ מנכל ו בעלי סרוגו חברה ל בנייה  ראיון עבור כלכליסט
ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ. "היום יש קבלנים שממשיכים להעביר משכורות לעובדים שלהם מזה עשרות שנים, שלא באים לעבוד, כדי שיהיה להם ממה לחיות" (צילום: אוראל כהן)

ראול סרוגו: "צריך להכניס את העובדים הפלסטינאים, בענף הבנייה והתשתיות יש דו-קיום"

לדברי נשיא נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה: "הצורך בעובדים הפלסטינאים הוא גדול מאוד, אני לא זוכר עובדים עם רישיון בענף הבנייה שביצעו פיגועים". על המשבר בענף אמר: "איך יכול להיות שבמשך שמונה חודשים הצליחו להביא רק 5,000 עובדים זרים בלבד?"

"הצורך בעובדים הפלסטינאים הוא גדול מאוד, אם לא מצליחים להביא עובדים זרים, בוא נכניס את הפלסטינאים, בענף הבניה והתשתיות יש דו-קיום, היום יש קבלנים שממשיכים להעביר משכורות לעובדים שלהם מזה עשרות שנים, למרות שהם לא יכולים להגיע לעבוד, כדי שיהיה להם ממה לחיות. אני לא זוכר עובדים עם רישיון בענף הבנייה שביצעו פיגועים", כך אמר ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, בכנס אלי הורוביץ של המכון הישראלי לדמוקרטיה. יש לציין כי יש מקורות המדווחים כי העובדים הפלסטינים החלו לחזור לעבוד בישראל, מתחת לרדאר, הן בעבודה בלתי חוקית (המסוכנת יותר מבחינה ביטחונית, ש"ט), והן באישורים נקודתיים של מערכת הבטחון.
סרוגו הרחיב בדבריו על המשבר בענף הבנייה ועל המשמעויות המאקרו-כלכליות של המשבר, אך דבריו החשובים היו בנוגע למאמצי הממשלה לפתור את המשבר, סרוגו תהה "איך יכול להיות שבמשך שמונה חודשים הצליחו להביא רק 5,000 עובדים זרים בלבד?" סרוגו אמר כי "ממשלת ישראל היתה יכולה להגדיר יעד ותוך 60 יום להביא אותם". כדאי להזכיר, כי בבנק ישראל התריעו כבר בחודשים הראשונים לפרוץ המלחמה, כי תהליך הבאת עובדים זרים הוא ארוך ואיטי, ולכן יש לבחון את הכנסת העובדים הפלסטינים, אך גם בבנק לא חזו כי קצב הגעתם יהיה כה איטי.
סרוגו גם תקף את ההתנהלות הממשלתית ואמר "משרד האוצר בכלל לא מעורב במה שקורה, אין מנהיגות כלכלית בישראל, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נכשל בתפקידו. השרים בממשלה רבים אחד עם השני, משרד השיכון רב עם משרד הפנים, כי אם המשרד השני נכשל, זה כשלון של המשרד השני". יש להזכיר, כי אכן הפקידות המקצועית בממשלה חשה כי השפעתה בסוגיית הכנסת העובדים הפלסטינית נמוכה מאוד, ואף הפסיקה ללחוץ בנושאים אלו.
בדיון בכנס אלי הורוביץ שסבב שוק העבודה, דיבר גם עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים. יפרח דיבר על המשמעויות הכלכליות לענף החקלאות מהמחסור בעובדים, יפרח הוסיף כי העובדים הזרים שיובאו מסרי-לנקה אינם מצליחים להשתלב בענף החקלאות המקומי. יפרח אמר כי המשבר הוא "הזדמנות לשנות כיוון בתפיסה של הממשלה לגבי החקלאות, צריך לחזק את הייצור המקומי כנכס אסטרטגי, ולייצר דור חדש של חקלאים".
בפתח הדיון, הופיע מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן שתקף את הממשלה על כך שהיא לא מנצלת משברים בכדי להיערך לשוק העבודה החדש, אנגלמן אמר "תקופת האבטלה בקורונה לא נוצלה להקניה ולשיפור המיומנויות, מסתמן כי גם בתקופת מלחמת חרבות ברזל לא מתקיימת פעילות כזו בנושא, בקרב האוכלוסיות המפונות מדרום וצפון".