סגור
יואב גלנט הצהרה גלנט גלנט
יואב גלנט מסור את הצהרתו

גלנט קורא לעצור את החקיקה עד אחרי יום העצמאות; בן גביר: לפטר אותו

שר הביטחון קרא בהצהרה שמסר לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית. "צריך לעצור בעת הזאת את התהליך, לאפשר לעם ישראל לחגוג יחד את חג הפסח ואת יום העצמאות", אמר. "השסע ההולך ונפער בחברה חודר לצה"ל וגופי הביטחון". גם דיכטר פנה לנתניהו - וביקש לעצור את החקיקה. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הביע תמיכה, קריאות בליכוד נגד גלנט

שר הביטחון יואב גלנט קרא הערב (שבת) לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית, בהצהרה שעסקה בהשלכות החקיקה על הצבא. גלנט תכנן לעשות זאת כבר ביום חמישי, אך אז זומן לראש הממשלה בנימין נתניהו - ובסיום הפגישה בלשכת ראש הממשלה בירושלים, החליט לדחות את הצהרתו.
היום שוחח עם נתניהו גם השר אבי דיכטר וקרא לו לעצור את החקיקה עד אחרי יום העצמאות. בשיחה נתניהו לא אמר שיעצור, אבל גם לא סגר את האפשרות הזאת סופית. מלבד גלנט ודיכטר, גם חברי הכנסת יולי אדלשטיין ודוד ביטן קראו לעצור את החקיקה. אם הם יצביעו נגד - אין רוב לחקיקה.
בהצהרה שמסר הערב אמר גלנט כי "ביטחונה של מדינת ישראל הוא משימת חיי. לאורך חיי הבוגרים, אני עוסק בו יומם וליל, בשיליחות מדינת ישראל במדי צה"ל סיכנתי חיי עשרות פעמים וגם עתה, למען מדינת ישראל, אני מוכן להסתכן ולשלם מחיר. בשבועות האחרונים נפל דבר. אני פוגש את המפקדים והלוחמים לקראת מבצעים, בסיורים, בשטחי האימונים וחדרי תדריכים. שומע את הקולות העולים מהשטח ואני מודאג".
גלנט הוסיף כי "האירועים המתרחשים בחברה הישראלית אינם פוסחים על צה"ל. מכל עבר עולות תחושות של כעס, כאב ואכזבה בעוצמה בה לא נתלקתי מעולם. אני רואה כיצד מקור עוצמתנו הולך ונשחק. כשר הביטחון של מידינת ישראל אני אומר בצורה הברורה ביותר, השסע ההולך ונפער בחברה חודר לצה"ל וגופי הביטחון. זו סכנה ברורה, מיידית ומוחשית לביטחון המדינה. לדבר הזה לא אתן את ידי. אני איש ימין, חבר בתנועת הליכוד, מאמין בעקרונתיה ומחויב לערכיה, המציבים את מדינת ישראל מעל הכול. צריך שינוי במערכת המשפט. מארג היחסים שבין הרשות השופטת לבין הממשלה והכסנת דורש איזון, זה יחזק את הדמוקרטיה ויגביר את אמון הציבור. ועם זאת, שינויים משמעותיים, לאומיים, עושים בהידברות ובשיח.
"אסור לנו לפגוע באחדות העם", הוסיף גלנט. "אסור שיהיה ספק בליבן של האימהות השולחות מחר את בנותיהן ובניהן לצה"ל. ניצחונו של אחד הצדדים, ברחובות הערים, או באולמות הכנסת, הוא הפסדה המובהק של מדינת ישראל. עלינו להניח בצד את השאלות, מי התחיל ומי צודק, ולהוביל תהליך לאומי מאחד ומשתף שיחזק את מדינת ישראל וישמור על כוחו של צה"ל".
לדבריו, "בימים ובשבועות האחרונים, בשיחות ודיונים מאוחורי הקלעים, הצגתי את תמנות המצב הביטחונית. ביקשתי, נימקתי והבהרתי. בעת הזו חייבים לעצור את התהליך כדי שנוכל לשבת ולדבר. אבל עכשיו, אני אומר זאת בקולי, באופן פומבי. למען ביטחון ישראל, למען בנותינו ובנינו. צריך לעצור בעת הזאת את תהליך החקיקה, לאפשר לעם ישראל לחגוג יחד את חג הפסח ואת יום העצמאות, ולהתאבל יחד ביום הזכרון וביום השואה. אלו ימים קדושים עבורנו. צריך לעצור את ההפגנות ולהושיט יד להידברות. צריך לעצור מיידית כל גילוי של סרבנות, המכרסם בכוחו של צה"ל ופוגע במערכת הביטחון. למען ביטחוננו, למען אחדותנו, חובתנו לשוב אל זירת ההידברות ולזכור כי אנשים אחים אנחנו".
יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, אמר לאחר הצהרת גלנט כי הוא "מודה לחברי, שר הביטחון יואב גלנט שהצטרף לדרך אותה אני מוביל זה שבועות. רוב העם רוצה ומבין את הצורך בשינויים במערכת המשפט, אך יש לעשות זאת בסבלנות, בהידברות ובשיח רחב כדי להגיע להסכמה רחבה. מדינת ישראל חזקה ותמשיך להיות חזקה - יחד".
גם ח"כ דוד ביטן התייחס להצהרת גלנט וצייץ בטוויטר: "כפי שאמרתי כבר לפני מספר שבועות, צריך לעצור את החקיקה ולהיכנס להידברות מיידית ולהגעה להסכמות רחבות. מחזק את דבריו של חברי שר הביטחון".
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד תמך בקריאתו של שר הביטחון לעצור את החקיקה, ואמר כי "ביטחון עם ישראל ושלמות החברה הם מעל לכל". בר-דוד הוסיף: "אני קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו, זו העת לעצור ולחבר את העם. שבו ודברו - כי אין לנו ארץ אחרת. ערב החגים והימים הלאומיים, על כל הצדדים לגלות אחריות ומנהיגות".
מנגד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קרא לפטר את גלנט מתפקידו. "קורא לראש הממשלה לפטר את גלנט שנכנס למשרד הביטחון בקולות של הימין אבל נכנע ללחץ של אלה שאיימו בסרבנות ומנסה לשים מעצור לרפורמה החשובה. הוא גם מנהל בפועל מדיניות 'הכלה' וחוסר תגובה בעזה וביו"ש וגם במדיניות זאת הוא מפנה עורף לבוחרי הימין שרוצים ממשלת ימין מלא מלא אם ברפורמה המשפטית ואם בהחזרת הביטחון האישי והמשילות לישראל", אמר בן גביר.
השרה גלית דיסטל-אטבריאן וח"כ טלי גוטליב תקפו את גלנט. "צבא ההגנה על תנאי לישראל", אמרה דיסטל-אטבריאן, וגוטליב הוסיפה: "מה נדמה לך שר הביטחון? שיתנו לך אי פעם לשנות את מבנה הוועדה למינוי שופטים? שיתנו לך אי פעם לפרק את משחקי הכוח בין נציגי לשכת עורכי הדין לשופטי העליון בוועדה? לא יתנו לך לא מחר ולא מחרתיים. אז מה זו הרפיסות והכניעה הזו? כנראה האיתרוג והליטוף של השמאל מענגים יותר ממה שניתן לדמיין".
הפגישה בין נתניהו לגלנט ביום חמישי ארכה 20 דקות, ובמהלכה שר הביטחון בעיקר השמיע לנתניהו את המצב שהוא שומע בצבא בעקבות הכוונה להמשיך לקדם את החקיקה. נתניהו הקשיב בעיקר. לפי לשכת גלנט, שר הביטחון הציג לנתניהו את השפעת תהליכי החקיקה על צה"ל ומערכת הביטחון. אחרי הפגישה, הודיע גלנט כי "לבקשת ראש הממשלה ולאור הצהרתו המתוכננת, שר הביטחון דוחה את הצהרתו".
בהצהרה שמסר לאחר הפגישה, אמר נתניהו כי הוא לא מתכנן לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית - ובראשה חקיקת השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, שיעלה להצבעה בשבוע הקרוב. נתניהו התייחס גם לפגישתו עם גלנט ואמר: "שמעתי את החששות שלו מההשלכות של המצב על הביטחון הלאומי שלנו. אני לוקח הכול בחשבון, ובאותה נשימה אני חייב לומר שאין שום מקום לסרבנות. הסרבנות מסכנת את הביטחון הלאומי שלנו והביטחון האישי של כל אחד וגם אין הצדקה לסרבנות. אעשה הכול כדי להביא להרגעת הרוחות ולאיחוי הקרע בעם כי אנשים אחים אנחנו ובעזרת השם יחד נעשה, ויחד נצליח".