סגור
מוסף שבועי 21.3.24 אתר הכשרה לעובדי בניין שהגיעו מהודו
הכשרה לעובדי בניין שהגיעו מהודו (מרץ 2024) (צילום: אביגיל עוזי)

הביקוש לעובדי בניין ומלצרים הקפיץ את המשרות הפנויות במשק במרץ

מספרן עלה ב-6% מפברואר ל-133 אלף. זו עלייה של 20% ביחס ל-11 אלף משרות הפנויות בדצמבר. במשרות הפנויות בהייטק נרשמה ירידה של עד 5%

עליה דרמטית במספר המשרות הפנויות במרץ במשק שנובעת בעיקר מהמחסור בעובדים בתחומי הבידור, המזון, המסחר ובפועלי בניין. מספר המשרות הפנויות זינק ב-6% מ-125 אלף בחודש פברואר ל-133 אלף בחודש מרץ. זו עלייה של 20% ביחס ל-11 אלף משרות הפנויות בדצמבר. שיעור המשרות הפנויות מכלל המשרות במשק עלה מ-4.1% בפברואר ל-4.33% בחודש מרץ. כך עולה מפרסום היום (ב׳) של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
בתקופה שלאחר היצאה מהקורונה, בתחילת 2022, נרשם זינוק גדול במספר המשרות הפנויות עד לשיא של יותר מ-150 אלף. הנתון הזה הוסבר בחוסר התאמה בין המשרות פנויות לבין כישורי המובטלים ומקומות המגורים שלהם. התוצאה היתה שהעלייה במספר המשרות הפנויות מיתנה את העלייה בשערו התעסוקה ביציאה מהקורונה והירידה במספרן לאחר מכן מנעה עליה אפשרית באבטלה.
אלא שהפעם הסיבה שונה לגמרי. במקצועות שדורשים השכלה ומקצועיות חלה ירידה במספר המשרות הפנויות. ואולם במשלחי היד "עובדים בתעשייה ובבינוי" ו"עובדים בלתי מקצועיים" חלה עלייה חדה במספר המשרות הפנויות, וזה הגורם לעליה הכללית. כך שנראה שסיבה אחת לעליה במספר המשרות הפנויות היא עליה משמעותית בפעילות בתחומי המסחר התיירות והמזון שגורמת לביקוש גדול של עובדים בלתי מקצועיים. סיבה אפשרית נוספת היא המחסור בעובדים זרים לתחומים כמו בניין, ניקיון ותחזוקה.
כמו כן, נרשמה ירידה של 2% במספר המשרות הפנויות של מפתחי תוכנה ושל 5% במספר המשרות הפנויות של מהנדסים. לעומת זאת יש עלייה של 28% בביקוש למלצרים ומוזגים, של 18% בביקוש לעובדי מכירות, של 11% בביקוש לפועלי בניין ושל 19% בביקוש לנהגים.