• תפריט
רכב

נתניהו: "קדם את אישור Uber"; כץ: "לא אדאג לאילי הון"

עימות חריף בין ראש הממשלה לשר התחבורה. נתניהו טען שכץ לא מקדם את התחרות בענף, וכץ ענה ועקץ: "עכשיו נזכרת לדבר על תחרות? תפקידי לא לדאוג לאילי הון זרים, אלא לכל אזרחי ישראל"; אובר שפועלת בישראל זה שנה וחצי והיא מנסה לקדם את שירות אובר איקס, ועל כך נסובה המחלוקת

רוני זינגר וליאור גוטמן 15:2824.01.16

חילופי דברים בישיבת הממשלה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר התחבורה ישראל כץ סביב נושא הפעלת חברת אובר (Uber) ורמיזות על התערבות פוליטית בקבלת ההחלטות בנושא בישראל.

 

נתניהו, ששב מהכינוס הכלכלי בדאבוס, נפגש שם עם מנכ"ל אובר שהתלונן באוזניו על הקושי שהחברה נתקלת בו בכניסה לפעילות בישראל.

 

במהלך הישיבה אמר נתניהו לכץ: "ישראל, אתה צריך לדאוג לתחרות. פגשתי את מנכ"ל אובר בדאבוס". כץ השיב: "לי אתה אומר את זה? אני שפותח את השמים לתחרות? ואת הנמלים והרכבת? אין לי בעיה עם אובר רק שיפעלו במסגרת החוק. אם אתה רוצה קח את זה לטיפולך. אני מוכן להעביר את הנושא לטיפולך, אלא אם כן יש לך ניגוד עניינים לעסוק בנושא התחבורה (כשהוא רומז לפרסומים בעניין עיסוקם של עוה"ד דוד שמרון ויצחק מולכו בתחום התחבורה)".

 

נתניהו השיב: "אין לי שום ניגוד עניינים ואשקול את זה בחיוב". כץ המשיך והתנגח חזיתית בראש הממשלה כשאמר: "תפקידי הוא לא לדאוג לאילי הון זרים אלא לאזרחי מדינת ישראל. תחרות צריכה הוגנת ומועילה. קידמתי רפורמות לטובת האזרחים מול הגופים החזקים במשק". נתניהו השיב שרפורמות עושים גם בלי קשר ללחצים פוליטיים, כשהוא רומז למעשה על הלחצים של בעלי המוניות חברי מרכז הליכוד.

 

לדברי נוכחים בחדר, בשלב זה השתררה דממה ואז השיב נתניהו כי אינו מכיר את מנכ"ל אובר, מעבר לפגישה בדאבוס.

 

שירות אובר איקס. במחלוקת שירות אובר איקס. במחלוקת צילום: יוסי זליגר

 

ואולם, ברקע הוויכוח הזה טענות שמעלים באובר זה זמן על לחצים פוליטיים מצד חברי מרכז הליכוד על כץ וכן על שר האוצר משה כחלון.

 

ב"כלכליסט" נחשף לאחרונה כי הדרגים המקצועיים במשרדי התחבורה והאוצר דווקא תומכים בהפעלת המיזם. להסעת נוסעים בתשלום במכוניות פרטיות. עיקר הלחצים מגיעים מחברי ליכוד החברים באיגוד המוניות.

 

מאבק בעלי המוניות באובר

 

"אנחנו לא צריכים לוביסטים. יש לנו אנשים בכל המפלגות ואנחנו עושים את הפעילות הפוליטית שלנו בעצמו", אמר ל"כלכליסט" יו"ר איגוד המוניות יהודה בראור לפני מספר שבועות.

 

יו"ר איגוד המוניות בראור מכנה את אובר, "סרטן לעם ישראל. למה פוגעים לנו בפרנסה? יש כאן 22 אלף נהגי מוניות שמבקשים גם הם את הזכות להסעה משולבת. תנו לי את האפשרות לשלב כמה נוסעים במונית אחת ואני מוזיל בחצי את הנסיעות. יש לנו אפליקציה, אנחנו מסודרים ואנחנו מבקשים שקודם יתנו לנו את האפשרות", אמר בראור שאומר כי לא נפגש בנושא הזה עם כחלון, אלא בנושאים אחרים, "אבל השותף שלי שוחח עם כחלון בטלפון ולשכתו ביקשה חומרים בנושא".

 

בראור הוא איש פוליטי אבל דווקא מטעם המחנה הציוני ומסביר כי "יש לנו הרבה אנשים גם בליכוד, גם בכולנו וגם ביתר המפלגות. אנחנו עושים את הפעילות שלנו ואני עצמי כל שבוע בכנסת. אנחנו נאבקים למען הפרנסה שלנו".

 

בהקשר זה יש לציין כי אובר שכרה משרד לובינג שיקדם את ענייניה מול המשרדים הממשלתיים. בשנה האחרונה מבקשת חברת אובר להיכנס לפעילות בישראל, אלא שבשלב הזה על פי החוק אסורה הסעת נוסעים בתשלום על ידי אנשים פרטיים.

 

לצד פעילות מאסיבית שמשקיעה החברה המסחרית בכניסה לארץ, נאבקים מולה בעלי המוניות או יותר נכון, בעלי המספרים ששילמו עבור היתר הפעלת מונית בארץ כחוק. לפי שעה לא השיגה אובר את האישורים בשל שורה של דרישות שהוצבו לה במשרד התחבורה והאוצר, בעיקר אלו הנוגעים להסדרת התשלום, ההיבט הביטוחי ותשלומי המסים.

 

ישראל כץ ובנימין נתניהו. מחלוקת על 'אובר' ישראל כץ ובנימין נתניהו. מחלוקת על 'אובר' צילום: אלכס קולומויסקי

 

בחודשים האחרונים הציגה אובר פתרונות ונודע כי אלו מקובלים על רשות המסים והאוצר, וכן התבטא גורם בכיר במשרד התחבורה על כך שהפתרונות מניחים גם את דעתו וכי אין התנגדות מקצועית עוד לכניסה לפעילות. אלא שהדרג הפוליטי בשני המשרדים, השר כץ ושר האוצר משה כחלון מביעים לפי שעה התנגדות לעניין. כץ התבטא בנושא פומבית, כחלון אמר זאת בשיחות סגורות - אף שהביע דעה קצת פחות נחרצת בעניין.

 

באחרונה ביקשה ח"כ מרב בן ארי מכולנו, מפלגתו של כחלון, לקדם פעמיים דיונים בכנסת בנושא כניסת אובר לפעילות ואולם ברגע האחרון נבלמה על ידי ראש מפלגתה כחלון. "זה לא סוד שמופעלים גם על כחלון לחצים, והם מובנים כי מדובר בפרנסה של אנשים שמבקשים פתרון", אומרת ח״כ לב ארי. "ממה שאני יודעת הדרג המקצועי במשרדים לא מתנגד לאובר ואני בהחלט חושבת שיש פה שיקולים אחרים. על שר התחבורה וגם על שר האוצר מופעלים אותם לחצים פוליטיים שהביאו לדחיית הדיונים", אומרת לב ארי שתומכת אמנם בקידום כניסתה של אובר לפעילות בישראל, אולם לאחר שנפגשה עם נהגי המוניות השתכנעה "שיש למצוא להם פתרונות אחרים, אולי בצורה של פיצוי".

 

פעילות הסעת נוסעים בתשלום על ידי אנשים פרטיים אסורה בישראל ושר התחבורה ישראל כץ כבר הודיע כי יתנגד לכניסת החברה כדי ״לא לאפשר פגיעה בענף המוניות״.

 

המחלוקת על שירות אובר איקס

 

אובר פועלת בישראל מזה כשנה וחצי והיא מתחרה בשירותי מוניות אחרים. השירות אותו אובר מנסה לקדם, בינתיים ללא הצלחה, הוא שירות אובר איקס (UBER X) שעובד כבר בכמה מקומות בעולם. מדובר בשירות שמאפשר לכל בעל רישיון נהיגה להפוך לנהג מונית זמני גם אם מדובר בנסיעה בודדת במהלך יום נתון. השירות מאפשר למי שצריך הסעה לבחור בין אלפי המכוניות שנעות על הכביש כנהג המונית הזמני שלהם, תוך תשלום שהם יקבעו בעת הנסיעה עצמה.

 

המהלך, אם יחול בישראל, אמור להוזיל את תעריפי הנסיעה ולהפוך בעצם כל בעל רכב למונית פוטנציאלית. החסרונות של המהלך, שבגללם כץ מונע את היישום, הן חשש שמי שנוהג במונית לא מצויד כיסוי ביטחי מתאים (רכוש או נזקי גוף) למקרה של תאונה, כמו גם החשש שמי שנוהג ברכב לא מותאם להסעת נוסעים (מבחינת מצב הרכב).

 

בעיות נוספות שעלו הן הדרישה המקדימית לבדוק את עבר הנהג (פלילי או עברות נהיגה שעלולות לפסול אותו מלהפוך לנהג מונית של רגע) ובעיות של רשות המסים שעוד לא יודעת כיצד היא תחיל חובת העברת קבלות על עשרות אלפי נסיעות מזדמנות שאף אחד לא מנטר אחריהן.  

 

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x