סגור
מימין מנכ"ל נת"ע לשעבר יהודה בר און יו"ר הרשות לניירות ערך לשעבר ענת גואטה מנכ"ל רכבת ישראל לשעבר מיכה מייקסנר
מימין: מנכ"ל נת"ע לשעבר, יהודה בר און; יו"ר רשות ני"ע לשעבר, ענת גואטה; ומנכ"ל רכבת ישראל לשעבר, מיכה מייקסנר (צילומים: אוראל כהן, אלעד גרשגורן)

מנהל הרכבת, יו"ר רשות ני"ע או המנכ"ל הקודם: מי ינהל את הפרויקט הגדול בתולדות המדינה?

היענות חריגה נרשמה במכרז לתפקיד מנכ"ל נת"ע, שמנהלת את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן ואמורה להקים את פרויקט המטרו: כ-40 מועמדים הגישו מועמדות, ביניהם מנכ"ל רכבת ישראל לשעבר מיכה מייקסנר, יו"ר רשות ניירות ערך לשעבר ענת גואטה ומנכ"ל נת"ע לשעבר יהודה בר און. מי המועמד המוביל?

כ-40 מועמדים שונים, ביניהם בכירים ושמות מוכרים, הגישו מועמדות למכרז לתפקיד מנכ"ל חברת נת"ע – החברה שמקדמת ומנהלת את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן ואמורה להקים גם את פרויקט המטרו (הרכבת התחתית בגוש דן), הפרויקט שצפוי להיות היקר והמורכב ביותר בתולדות מדינת ישראל.
מדובר במספר גבוה וחריג יחסית, וזאת על רקע מכרזים דומים מהשנה האחרונה דוגמת המכרז לניהול רכבת ישראל או נמל אשדוד שזכו להיענות נמוכה יותר באופן משמעותי מצד התעשייה. הדבר מפתיע עוד יותר כאשר מתחשבים בכך ששרת התחבורה מירי רגב ומ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות ינקי קוינט מדברים באופן גלוי נגד החברה הממשלתית, ומקדמים תוכניות (שהיתכנותן מוטלת בספק) להקמת חברה ממשלתית חדשה שתקים את פרויקט המטרו.
מי שעומדת בראש ועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל החברה היא יו"ר דירקטוריון נת"ע עו"ד מיה ליקוורניק, אך המינוי צריך להיות מאושר על ידי ועדת המינויים של רשות החברות ועל ידי שרת התחבורה מירי רגב. המנכ"ל הנוכחי חיים גליק צפוי בקרוב לסיים קדנציה לאחר שהודיע על התפטרות בינואר, ול"כלכליסט" נודע כי בכוונת החברה לקדם את הליך המינוי באופן מהיר ככל שניתן. ליקוורניק מונתה לתפקיד על ידי קודמתה של רגב, מרב מיכאלי.
המועמדים המובילים והשמות הבולטים שניגשו למכרז כוללים את מנכ"ל נת"ע לשעבר, יהודה בר און, שמבקש לחזור לחברה; מנכ"ל רכבת ישראל הקודם, מיכה מייקסנר; יו"ר הרשות לניירות ערך לשעבר, ענת גואטה; המשנה למנכ"ל הקו הירוק בנת"ע, ענת טוקר אלפרט; יו"ר נמל חיפה לשעבר, אשל ארמוני; מנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים, זהר זולר; מנכ"ל החברה הממשלתית נתיבי איילון לשעבר, איתמר בן מאיר; מנכ״ל משרד התמ״ת, מנכ״ל אלסטום ישראל ומנהל המזרח התיכון ואפריקה בקבוצת סקודה, שרון קדמי; מנכ"ל החברה העירונית מוריה, גלעד בר אדון; ומנכ"ל בון תור וקונקט לשעבר, ערן שכטמן.
על פניו, שני המועמדים המובילים לתפקיד הם יהודה בר און ומיכה מייקסנר – אך הסיכוי של כל אחד מהם להתמנות תלוי בקונסטלציות פוליטיות סבוכות. בתעשייה ובממשלה סבורים שמי שמריץ את יהודה בר און לתפקיד הוא מ"מ מנהל רשות החברות ומנכ"ל רמ"י ינקי קוינט, שמצידו מכחיש. בחודשים האחרונים קוינט מדבר בגלוי נגד ההתנהלות בחברת נת"ע ונגד רשות המטרו שמוקמת בימים אלו, ומקדם תוכנית להקמה של חברה ממשלתית חדשה שתקים את הפרויקט הענק. מספר גורמים שונים בעולם התשתיות ששוחחו עם "כלכליסט" טענו כי ייתכן וקוינט משתמש במנוף של הוצאת המטרו מנת"ע כדי שהמינוי של בר און יאושר. קוינט כאמור מכחיש כי הוא מקדם מועמד כזה או אחר, אך טוען כי בר און הוא אכן מועמד רציני וכי מינוי של אדם רציני כמוהו עלול להיות "הרע במיעוטו" שיאפשר את השארת פרויקט המטרו בחברה.
ניסיונו של בר און בנת"ע מהווה גם יתרון וגם חיסרון: מצד אחד הוא מכיר את החברה ואת התחום על בוריים, אך מצד שני הוא נחשב למנהל דומיננטי ולא מרצה שעזב בעבר עקב סכסוך עם היו"ר דאז רם בלינקוב, מה שעלול להרתיע גם את היו"ר הנוכחית וגם את השרה רגב. בר און אחראי במידה רבה להתקדמות השנויה במחלוקת של הקו האדום של הרכבת הקלה, ומבקר המדינה העביר עליו ביקורת בנוגע לתפקידים אחרים בהם כיהן.
מיכה מייקסנר, מנכ"ל הרכבת הקודם, נחשב גם הוא למועמד מוביל לתפקיד – וזאת על רקע קדנציה שנחשבת למוצלחת יחסית ברכבת ישראל. לא מן הנמנע שיו"ר החברה ליקוורניק הייתה רוצה לראות את מייקסנר בתור המנכ"ל הבא של נת"ע, אך הסיכוי שמינויו יאושר על ידי שרת התחבורה רגב נמוך בהתחשב בעובדה שהיא זו שדחפה במשך שנים לכך שהוא יפוטר מתפקיד מנכ"ל הרכבת. עם זאת, ייתכן שבנת"ע שוקלים להישען על התקדים שבג"ץ יצר בדואר ישראל, שמנע את פיטורי מישאל וקנין עקב מחסור בנימוקים ענייניים לכך. יש לציין שבדומה לבר און, מייקסנר נחשב למנכ"ל עצמאי ולא מרצה וגם הוא הסתכסך עם היו"ר שמעליו משה שמעוני שבסופו של דבר פעל להדיח אותו.
לא מן הנמנע כי הסיבה לכך שכמות המגישים גדולה יחסית אינה נובעת רק מכך שתפקיד מנכ"ל נת"ע נחשק יותר מאשר מנכ"ל רכבת ישראל או מנכ"ל נמל אשדוד, אלא כי חלק מהמועמדים סבורים כי הבחירות קרבות וההשפעה של השרה רגב על סיכויי היבחרותם קטנה מלפני שנה.