רכבת ישראל מסכמת את 2024 עם עלייה בהיקפי הנסיעות
בשנה שעברה נרשמו 65.4 מיליון נסיעות לעומת 62.5 מיליון ב-2023; עם זאת, ההכנסות ירדו מ-3.6 מיליארד שקל ל-3.47 מיליארד שקל ב-2024, זאת בהשפעת המלחמה
רכבת ישראל חתמה את שנת 2024 עם עלייה בהיקפי הנסיעות: במהלך השנה בוצעו 65.4 מיליון נסיעות, בהשוואה ל-62.5 מיליון נסיעות בשנת 2023. ממוצע הנסיעות היומי בשנה שעברה עמד על 257 אלף, בהשוואה ל-242 אלף בשנת 2023. כמות הנסיעות בשתי השנים הושפעה כמובן ממלחמת חרבות ברזל.
ממוצע דיוק רכבות הנוסעים בשנת 2024 עמד על 96.5% (בנטרול השפעות אזעקות צבע אדום כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל) בהשוואה ל-94.2% בשנת 2023. ללא נטרול השפעת האזעקות עמד נתון הדיוק השנתי על 95.6%.
בצד הכספי, הכנסות החברה ירדו מ-3.6 מיליארד בשנת 2023 ל-3.47 מיליארד שקל. הירידה מוסברת בהשפעות מלחמת חרבות ברזל וכן במבצע חיצי הצפון. הרווח הנקי ירד מ-957 מיליון שקל בשנת 2023 (שהיה רווח שיא של הרכבת) ל-79 מיליון שקל ב-2024. ירידה זו מוסברת בדוחות הרכבת בתשלום שקיבלה החברה ב-2023 בגין כניסתו לתוקף של הסכם ההפעלה והפיתוח שנחתם אל מול משרד התחבורה, ותשלום רטרואקטיבי שהתקבל גם עבור שנת 2022. זאת לצד עדכון נכסי החברה שתרמו גם הם לשורת הרווח. בנטרול הכנסות אלה מדובר בשיפור ברווחים לעומת השנה שעברה (הפסד של 49 מיליון שקל).
ההכנסות מהסעת נוסעים לשנת 2024 עמדו על כ-242 מיליון שקל, בהשוואה ל-283 מיליון שקל בשנת 2023, אך ברמה הרבעונית רואים שיפור ברבעון הרביעי של השנה שעברה לעומת הרבעון המקביל – כ-56 מיליון שקל לעומת כ-43 מיליון שקל ב-2023. הקיטון בהכנסות נובע בעיקר מרכישת כרטיסים דרך האפליקציה ודרכי תשלום נוספות שמתקבלת במסגרת הכנסות מדמי ההפעלה. בנוסף, הירידה בהכנסות נובעת עקב מלחמת חרבות ברזל שבו נסגר מקטע אשקלון- שדרות, וכן נסגרו קווים ותחנות (טבעת השרון בחודשים מרץ-אפריל) לצורך תחזוקת מסילות. כמו כן, החל מסוף חודש אוגוסט חלה ירידה במספר הנסיעות וזאת בשל מבצע חיצי הצפון בתחנות הצפוניות.
בשנת 2024 הובילה רכבת ישראל כ-6.15 מיליון טון מטענים, בהשוואה ל-6 מיליון טון בשנת 2023. נפחי ההובלה הושפעו ממלחמת חרבות ברזל ומירידה בהיקפי ההובלה של חלק מהמוצרים וכן מפרויקט החשמול שנמשך ומבוצע בעיקר בשעות הלילה על חשבון הובלת מטענים. בסיכום השנה רשמה הרכבת הפסד של כ-70 מיליון שקל במגזר המטענים בשנת 2024, בהשוואה להפסד של 56 מיליון שקל בשנת 2023.
ברכבת פרסמו את תחזית ההכנסות למגזרים השונים המבוססת על צפי של סיום פרויקטים מרכזיים כמו המסילה המזרחית ופרויקט החשמול. בתחזית רואים כי צפויה עלייה הדרגתית בכמות הנוסעים מ-72.1 מיליון נוסעים ב-2025 ועד ל-90.4 מיליון נוסעים בשנת 2028. עוד צוין בדוחות, כי השיא בשנת 2028 צפוי בזכות סיום פרויקט החשמול ולאחריו החל משנת 2029 צפויה צמיחה צנועה יותר במספר הנוסעים בשיעור של כ-2.1%.