סגור
 יולי אדלשטיין   דני דנון  גדי איזנקוט   חילי טרופר
מימין: אדלשטיין, דנון, איזנקוט וטרופר (צילום: אלכס קולומויסקי)

ח"כים מהליכוד והמחנה הממלכתי ביוזמה משותפת: "להיענות להזמנת הנשיא"

בעיצומו של יום מחאות סוער, חברי הכנסת דני דנון, יולי אדלשטיין, גדי איזנקוט וחילי טרופר חתמו על מכתב שבו הם קוראים לקיים דיון על בסיס עקרונות מתווה הרצוג: "חובה עלינו לעצור את סכנת ההתפרקות הרובצת לפתחנו כחברה וכמדינה". עם זאת, הם לא מתייחסים לסוגיה הכי בוערת - עצירת החקיקה. שר המשפטים יריב לוין לא מוכן לעצור את החקיקה

בעוד המוני מפגינים מוחים נגד ההפיכה המשטרית. חברי הכנסת יולי אדלשטיין, גדי איזנקוט, חילי טרופר ודני דנון קוראים בהצהרה משותפת להידברות ופשרה בנושא המהפכה המשפטית. זוהי פעם ראשונה שבה יש קריאה משותפת של ח"כים מהליכוד עם ח"כים מהאופוזיציה - המחנה הממלכתי.
בהודעה שפרסמו קבעו: "אנו החתומים מטה, חברי כנסת מסיעות שונות, אשר בראש מעיינינו טובתה של מדינת ישראל, מתחייבים לעשות הכל כדי לשמור על הבית המשותף. מדינת ישראל מתמודדת בימים אלה מול אתגרים רבים ומורכבים בתחומי החברה, הכלכלה ומעמדה הבין לאומי וניצבת מול פיגועים קשים ואתגרים ביטחוניים חמורים מאי פעם. מעל כל אלה מרחפת, כצל קודר, המחלוקת הקשה הקורעת ומפלגת את הציבור בישראל באשר להצעות השונות שעניינן מערכת המשפט בישראל. אין לנו כל ספק כי על אף שהמחלוקות קשות, חובה עלינו לפעול בכל דרך להגעה להסכמות רחבות. חובה על כולנו כנציגי הציבור ונבחריו, לפעול לאלתר ליישוב המחלוקות ולהשגת הסכמות ובעיקר לעצור את סכנת ההתפרקות הרובצת לפתחנו כחברה וכמדינה. כל שנדרש הוא להיענות להזמנת נשיא המדינה ולקיים דיון על בסיס עקרונות המתווה שהציע. אנו קוראים לכל חברי וחברות הבית לתמוך בדרך זו ולהיענות לקריאת נשיא המדינה".
יו״ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ מסר הערב: "מברך על היוזמה החשובה של חברי למחנה הממלכתי חברי הכנסת גדי איזנקוט וחילי טרופר יחד עם חברי הכנסת דנון ואדלשטיין לקיים הידברות משותפת במסגרת מתווה הנשיא. עוצרים את החקיקה - ומדברים". יצויין שבעוד שגנץ קורא להידברות - יאיר לפיד, מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן שוללים לפי שעה הידברות בלא עצירת החקיקה. שר המשפטים יריב לוין לא מוכן לעצור את הליכי החקיקה ומתעקש לסיים החקיקה עד ה-29 במרץ - מועד יציאת הכנסת לפגרת הפסח. הוא מוכן להידברות במקביל להמשך החקיקה. באופוזיציה מתנגדים למו"מ תחת המשך החקיקה ול"אקדח מול הרכה".
בתוך כך, נשיא המדינה יצחק הרצוג מגבש מתווה מעודכן לחקיקה המשפטית בשני סעיפים - הוועדה למינוי שופטים וחוק יסוד החקיקה. לפי המתווה המעודכן של הנשיא, בוועדה למינוי שופטים - השופטים יוותרו על הווטו שיש להם היום אבל לקואליציה לא יהיה רוב אוטומטי בוועדה (לפי הצעת רוטמן - 5 מבין 8). נציגי ציבור ימונו בהסכמה. לגבי חוק יסוד החקיקה - מוצע לבצר את חוקי היסוד, פסקת התגברות תתקבל ברוב של יותר מ-61 ח"כים (אבל לא 70), והחוק עובר בהסכמה ובשיריון. לפי שעה לא ברור אם ההצעה מוסכמת על שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן. רוטמן מעורב במגעים המתקיימים במשכן הנשיא.