סגור
מחאת ה רופאים
מחאת הרופאים. "פגיעה בשוויון ובזכות לבריאות" (צילום: ד"ר עופרי דון טופילד)

הרופאים עתרו: אין מערכת בריאות בלי עילת הסבירות

ההסתדרות מבקשת מבג"ץ שביטול עילת הסבירות לא יחול על מערכת הבריאות; כמו כן ביקשה צו ביניים נגד הביטול בתחום הרפואה עד לבירור העתירה. סקר בקרב חברי ארגון רופאי המדינה מראה תמיכה של 81% במהלכי ההסתדרות

ההסתדרות הרפואית הישראלית (הר"י) מצטרפת לעותרים נגד ביטול עילת הסבירות ומבקשת מבית המשפט לקבוע כי התיקון לא ייכנס לתוקף בכל הקשור למערכת הבריאות הישראלית. היום (א') הגישו עו"ד אורנה לין, עו''ד מיכל הראל ועו''ד לי אילן בקשה לצו ביניים המורה על עיכוב יישום החוק לתיקון חוק־יסוד: השפיטה, שביטל את עילת הסבירות בכל הנוגע להחלטות בתחום הבריאות.
ההסתדרות מסבירה כי "בהעדרה של עילת הסבירות, מערכת הבריאות אינה מחויבת עוד להיות מונחית לפי שיקולים מקצועיים גם אם החלטות התקבלו תוך התעלמות או אי מתן משקל הולם לשיקולים רפואיים, או חמור מכך - בניגוד מוחלט לשיקולים רפואיים. משמעות הדבר היא גם יצירת חוסר וודאות ופגיעה ביציבות המתחייבת במערכת מסוג זה".
בית המשפט כבר הוציא צו על תנאי מסיבות טכניות (ריכוז כלל העתירות נגד החלטת הממשלה והכנסת) אך סירב להוציא צו ביניים. צו על תנאי הוא הוראה למשיבות לנמק בפני בית המשפט את התנגדותן לעתירה. נזכיר כי צו ביניים, המכונה גם "צו זמני", מונע מהנתבע לעשות פעולה מסוימת עד למועד שהצו יבוטל, או עד שיוחלף בצו קבוע. הצו מכונה "צו ביניים" מפני שתוקפו הוא כל עוד ההליכים נמשכים בבית המשפט.
הסבר נוסף לבקשה החריגה של הר"י היא כי "בהעדרה של עילת הסבירות, ההחלטות במערכת הבריאות עלולות להתקבל ביתר קלות, בשרירותיות, מתוך שיקולים זרים, תוך משוא פנים ופגיעה בשוויון ובזכות לבריאות. וכדבריו של לורד אקטון, 1887: 'Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely'".
עמדת הר"י היא שלא ניתן לקיים מערכת בריאות מקצועית, איכותית, שוויונית, שפועלת לטובת כלל הציבור, לבריאותו ולרווחתו, במשטר החסין מפני כל ביקורת על החלטותיו, כמו מינויים לא מקצועיים, פיטורים שרירותיים של אנשי מקצוע, אבדן עצמאות שיקול הדעת הרפואי, הסתרת מידע מהציבור או הפצת מידע שגוי. "כל אלו יפגמו באמון ברופא כאיש מקצועי ניטרלי", לפי העתירה. לדברי לין וחבריה, אי ביטול ההחלטה לבטל את עילת הסבירות תגרום לפגיעה בזכויות יסוד הזכות לבריאות הזכות לחיים ולשלמות הגוף החוסות תחת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו; פגיעה בחוק־יסוד: חופש העיסוק.
"אם ההסתדרות לא היתה נכנסת לנושא של עילת הסבירות ודורשת שלא לבטל את החלטה של הממשלה והכנסת היא היתה חוטא לתפקידה ואני חוטא לתפקידי. אנו לא היינו מקיימים את תפקידינו כיאות", מסביר פרופ' ציון חגי, יו''ר הר"י, בשיחה עם "כלכליסט". חגי נתון בימים אלו תחת ביקורת נוקבת של כחמישית מהרופאים, שמתנגדים להצטרפותה של הר"י למחאה נגד ההפיכה המשטרית, וגם על ידי פקידים בכירים במשרד הבריאות שסבורים כי על הר"י היה להימנע מנקיטת עמדה בנושא.
"ההסתדרות איננה כמו כל ארגון עובדים אחר. מאז הקמתה היא תמיד דאגה ופעלה לדאוג למערכת בריאות חזקה, להגנה על זכויות חולים. אנו פועלים גם להגדלת תקנים, מספר מיטות, ולמען ציוד רפואי הולם. אנו תמיד רואים את עצמינו כחלק אינטגרלי ממערכת הבריאות, הגם שהרופאים צריכים לעבוד תחת תנאים שיאפשרו לחולים לקבל את השירות הרפואי בתנאים בסיסים. אחרת", קובע חגי, "אנו חוטאים ומועלים בשבועה שלנו כרופאים".
לדבריו, "מאז הקמתה ב־1912, הר"י חרטה על דגלה לדאוג לרווחת הרופא ולחינוך רפואי ולכן היא שולטת במועצה המדעית, שהיא אחראית על הרמה הרפואית של מדינת ישראל. בזכות השמירה על הקריטריון הזה אנו נהנים מהרמה הרפואית בין הטובות בעולם, שלא נגיד הטובה בעולם".
לגבי ההתנגדות של כמה מאות רופאים להתערבות הר"י בסוגיית ההפיכה, חגי הסביר כי "אנו מבינים אותם, אבל לפי סקר שערכנו בקרב כלל הרופאים והרופאות וגם בהתאם להחלטות הוועידה שקבעה שמערכת הבריאות חזקה חייבת להסתמך על משטר דמוקרטי ועל מערכת משפטית חזקה עצמאית ובלתי תלויה, החלטתנו שחייבים להתערב בסוגיות האלו". חגי הזכיר כי לפי אותו סקר, כ־80% מהרופאים והרופאות תומכים בעמדה שהר"י חייבת להתערב בסוגיות הקשורות להפיכה המשטרית.