סגור
מימין פרופ' דוד הראל פרופ' רבקה כרמי ו דב מורן
מימין: פרופ' דוד הראל, פרופ' רבקה כרמי והיזם דב מורן (צילומים: מיכל פתאל, עמית שעל, יח"צ)

פרסום ראשון
בכירים במשק קוראים להוציא את נתניהו לנבצרות: "שקוע עד צוואר בניגודי עניינים"

יותר מ-50 בכירים בהייטק ובעולם העסקי, באקדמיה ובכירים לשעבר במערכת הביטחון חתמו על מכתב נגד ראש הממשלה: "מביעים אי-אמון בכשירותו וביכולתו להנהיג את ישראל, יש לו אינטרס אישי בהימשכות המלחמה". בין החותמים: היזם דב מורן, הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ והפרופסורים דוד הראל ורבקה כרמי

שורה של בכירים בהייטק ובעולם העסקי, באקדמיה ובכירים לשעבר במערכת הביטחון חתמו על מכתב פנייה פתוח לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו הם כותבים בין השאר כי איבדו כל אמון בכשירותו לנהל את היחסים עם ארה"ב ואת המלחמה ושעליו לצאת לנבצרות.
הם טוענים במכתב, תחת הכותרת: "אי אמון בנתניהו, המצוי בניגוד עניינים ואינו כשיר לקבל החלטות במלחמה", כי נתניהו אינו כשיר עוד בעת הזו לקבל החלטות הרות גורל על רקע האינטרס האישי שלו בהארכת המלחמה, בין השאר במטרה לעכב את משפטו הפלילי. עוד הם קוראים במכתב ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה להורות על הוצאתו של נתניהו לנבצרות בשל כך.
בין החותמים על המכתב, הנמנים על קבוצת "מבצר הדמוקרטיה", שהגישה בעבר עתירה לבג"ץ נגד נתניהו שנדחתה, נמצאים מייסדי אורמת וחתני פרס ישראל לתעשייה, יהודה ודיתה ברוניצקי; יזמי ומשקיעי ההייטק דב מורן, ינקי מרגלית, יובל רכבי, דליה פרשקר, יואל חשין ורון גורה; הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, אלוף במיל' נמרוד שפר, אלוף במיל' גיא צור, תא"ל במיל' גיורא ענבר, תא"ל במיל' רון כתרי, תא"ל במיל' עופר לפידות, תא"ל במיל' חיים גופן ואל"מ במיל' יוסי לנגוצקי; נשיא האקדמיה למדעים וחתן פרס ישראל, פרופ' דוד הראל, והפרופסורים רבקה כרמי, מנחם מגידור, ניב אחיטוב, חגית מסר-ירון ועוד. בסך הכל מתנוססות עליו יותר מ-50 חתימות של בכירות ובכירים.
במכתב הם כותבים: "אנו, החתומים מטה, מביעים אי-אמון בכשירותו וביכולתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להנהיג את ישראל בהכרעות כבדות המשקל סביב המשך המלחמה ולקראת היום שאחריה. זאת, לנוכח היותו של נתניהו שקוע עד צוואר בניגודי עניינים בין חובתו לפעול למען טובת המדינה לבין האינטרס האישי שלו בהימשכות המלחמה כדי לדחות את משפטו הפלילי ולהימלט מאימת הדין".
לדברי הכותבים, "משפחות החטופים, תושבי הדרום והצפון שפונו מבתיהם, החיילים בסדיר ובמילואים המסכנים את חייהם, בעלי העסקים המשלמים מחיר כלכלי עצום במלחמה, וכלל אזרחי ישראל החיים במציאות מדממת כבר קרוב לחצי שנה – כל אלה זכאים להיות בטוחים כי ההחלטות לגבי העסקה שעל הפרק ולגבי המלחמה מתקבלות אך ורק על סמך שיקולים עניינים לטובת המדינה וללא חשש למעורבות של שיקולים אישיים".
הם מוסיפים עוד כי "בשתי הזדמנויות לפחות ביקש באחרונה נתניהו מבית המשפט, באמצעות פרקליטיו, להאט ולהשהות את ניהול משפטו, ותוך שהוא עושה שימוש במלחמה כהצדקה לבקשותיו. בפעם הראשונה ביקש נתניהו שלא להאיץ את קצב הדיונים בתיק, וזאת בניגוד להצעת בית המשפט, ובפעם השנייה ביקש לדחות את עדויותיהם של עדי תביעה מרכזיים נגדו. המלחמה צפויה להוביל בהכרח גם לדחיית החקירה הנגדית של נתניהו מעל דוכן העדים, אשר תוכננה לחודשים הקרובים. התנהלות זו מלמדת כי נתניהו אינו חדל מללהטט בין תפקידו הציבורי, כמי שעומד בראש הממשלה ובראש קבינט המלחמה, לבין קידום האינטרס האישי שלו בעיכוב, דחייה ומיסמוס המשפט הפלילי שבו הוא עומד לדין בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים".
בהמשך המכתב כתבו הבכירים כי "אנו ניצבים בפני צומת גורלי בניהול המלחמה ובהבטחת עתידה וחוסנה של מדינת ישראל אחרי 7 באוקטובר. ההנהגה נדרשת כעת להכרעות לגבי המשך המלחמה, המאמצים לשחרור החטופים, היחסים עם ארצות הברית והיום שאחרי בעזה – ואחת כמה וכמה להכרעות גורליות בקשר לחזית בצפון. ברגע קריטי זה, הציבור - ואנחנו בתוכו - אינו נותן אמון בראש ממשלה המצוי בניגודי עניינים כה חריפים, ואשר הוכיח כי הוא מעדיף לא אחת את טובתו האישית בדחיית המשפט על פני טובת המדינה.
"הסדר ניגוד עניינים, מהסוג המגביל כיום את מעורבותו של נתניהו במערכת המשפט ואכיפת החוק, איננו פתרון ישים במצב הנוכחי, שכן ברור כי לא ניתן למנוע או להגביל את מעורבותו כראש הממשלה בניהול היום-יומי והשוטף של מערכה רב-זירתית, על מלוא היבטיה הצבאיים, המדיניים והכלכליים, וכאשר הוא העומד בראש קבינט המלחמה ומקבל החלטות גורליות על חיי אדם, כולל על חייהם של חיילים, אזרחים, חטופים וחטופות ועל עתידה של מדינת ישראל. אמון הציבור בקברניט הוא קריטי כדי שהציבור הישראלי כולו ידע, כי השיקולים לגבי עסקת החטופים וההקרבה העצומה הנדרשת במלחמה הם חיוניים – ואין שום חשש שיש משקל כלשהו לאינטרסים אישיים של נאשם בפלילים, המנצל את המצב לדחיית משפטו".
בסוף המכתב הם קוראים ליועמ"שית להכריז על נבצרותו של נתניהו: "המשך הצעידה במסלול הנוכחי, שבו ההחלטות החשובות ביותר מתקבלות בניגודי עניינים חריפים מצד הקברניט, צפוי לגרור את ישראל לתהום. על כן, לקראת ההכרעות הדרמטיות שעל הפרק, וההכרח להבטיח כי הכרעות אלה מתקבלות אך ורק בהתאם לשיקולים עניינים ומקצועיים, אין מנוס מיציאתו לאלתר של ראש הממשלה לנבצרות. על נתניהו לפנות את מקומו למנהיגה או למנהיג שיהנו מאמון הציבור בניקיון כפיהם, בטוהר מידותיהם ובהיותם חפים מניגודי עניינים. רק כך ישוקם אמון הציבור בהנהגה בשעה גורלית זו. ככל שנתניהו לא ייעשה כן מרצונו בתוך ימים ספורים, אנו מצפים מהיועצת המשפטית לממשלה לפסול את כהונתו בשל ניגוד העניינים או להורות על נבצרות נתניהו מלהמשיך ולמלא את תפקיד ראש הממשלה עד תום מצב ניגוד העניינים בהתאם לחוק-יסוד: הממשלה".