סגור
מליאת הכנסת משכן ה כנסת
מליאת הכנסת (צילום: אלכס קולומויסקי)

הקואליציה לא עוצרת: הוקדמו הדיונים במליאה על ביטול עילת הסבירות

המליאה תכונס ביום ראשון באופן חריג לתחילת הדיון בחוק לביטול עילת הסבירות, כדי לאפשר לקואליציה להעביר אותו בקריאה שנייה ושלישית לפני היציאה לפגרת הקיץ. במהלך הלילה הצביעו חברי הכנסת על יותר מ-27 אלף הסתייגויות נגד החוק - וכולן הוסרו

הדיונים במליאה בחוק לביטול עילת הסבירות הוקדמו ויואצו: המליאה תכונס ביום ראשון הקרוב, שבו אינה מתכנסת בדרך כלל, בשעה 10:00 בבוקר לתחילת הדיון. למחרת, יום שני בשעה 12:00, יחלו ההצבעות, שיימשכו עד לשעות אחר הצהריים או הערב.
ועדת הכנסת בראשות ח"כ אופיר כץ (הליכוד) אישרה היום שימוש בסעיף 98 לתקנון הכנסת, המאפשר קביעת סדרי דיון מיוחדים לדיון ולהצבעות על החוק לביטול עילת הסבירות. מספר ההצבעות על ההסתייגויות במליאה לא יעלה על 140, וכן יתקיימו חמש הצבעות על הסתייגויות הן לקואליציה והן לאופוזיציה. לוח הזמנים המואץ נועד לאפשר לקואליציה להעביר את החוק בקריאה השנייה והשלישית עד יום רביעי הבא, ערב תשעה באב, בו תצא הכנסת לפגרת הקיץ.
במהלך הלילה הצביעו חברי הכנסת על יותר מ-27 אלף הסתייגויות נגד הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות בוועדת החוקה. לאחר שכל ההסתייגויות הוסרו, החלה ההצבעה על הריוויזיות (דיון מחדש) שהוגשו על כל ההסתייגויות. ההצבעה על ההסתייגויות והריוויזיות להן נערכה במקבצים של 20 ביחד, וזאת על פי הנחיית יועמ"שית הכנסת – כלומר כ-1,375 הצבעות שונות במרתון מתיש במיוחד.
תחילת ההצבעות אתמול הייתה גם היא אחרי 19 שעות של דיון ברצף שהחל ביום שני ב-21:00, במהלכו נימקו חברי האופוזיציה את ההסתייגויות שהגישו – מספר שיא תקדימי בדברי ימיה של הכנסת. מדובר בפיליבסטר ארוך במיוחד שארגנה האופוזיציה במטרה לעכב את אישור הצעת החוק בוועדת החוקה, ונדמה כי האופוזיציה מנסה לממש את כל הכלים הפרלמנטריים העומדים לרשותה כדי להשיג מטרה זו.
בשעות אלה יש הפסקה בדיונים לבקשת יועמ"שית הכנסת, עו"ד שגית אפיק. בקשתה של אפיק הגיעה לאחר שחברי האופוזיציה מחו בפניה על כך שניתן אישור להמשיך בהצבעות בוועדת החוקה במקביל להתכנסות מליאת הכנסת. אפיק השיבה להם: "המלצתי שהאישור יינתן ללא יותר מחצי שעה והנושא נבדק. אין כרגע הצבעות במליאה ונעצרו ההצבעות בוועדה עד שהנושא ייבדק".
לדברי אפיק, "בכל הפעמים בהם ניתן אישור מקביל לוועדה הזו הוא לא היה לזמנים ארוכים, אלא על זמני שאילתות ועל נאומים בני דקה. אבקש שהזמנים החורגים ישמשו לסיומם של דיונים ולא מעבר לכך. נכון שבעבר, עד הכנסת ה-20, יושבי הראש מיעטו לתת אישורים אלו, ומהכנסת ה-20 הדבר נפרץ ונהיה נפוץ יותר, וצריך יהיה לראות איך לטפל בכך".
ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) אמר בעניין זה: "יש גבול לשימוש לרעה בסמכות היו"ר והוועדה. ללא קשר להחלטות, פנינו אלייך על הנוהל הנפסד שנערך בהצבעות. לא תהיה פה עריצות גם לא של היו"ר. נעשה פה אביוז של תקנון הכנסת, כך שמעבר לדרישתנו שזה לא ייערך מעבר לחצי שעה, זה בלתי קביל. הכנסת נשלטת על ידי הממשלה ששולחת מסרים ליו"ר הכנסת וליו"ר הוועדה. אין פה כנסת".
רוטמן הודיע כי הוא מפסיק את הישיבה לבקשת יועמ"שית הכנסת וכי יעדכן על מועד חידושה, כאשר לוועדה נותרו מעט הצבעות – כ-50 הצבעות בלבד על כ-1,000 ריוויזיות.
מוקדם יותר בדיונים, בלילה והבוקר, התפתחו כמה פעמים מהומות בוועדה בדיון הסוער, בין השאר סביב הארכת הדיון במקביל לדיון המליאה, ופעמים רבות סביב סדרי ההצבעה, מהירות ההקראה של רוטמן את סעיפי ההסתייגויות, באופן שלא מאפשר לעקוב אחרי מה מצביעים, ומחאה על הפרת סיכומים, לטענת האופוזיציה, באשר לדרך ההצבעות בוועדה.
בשלב מסוים הבוקר הורה רוטמן לסדרנים להוציא את יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי מהאולם, ולאחר מכן חזר בו, כאשר הובהר לו שהיא מצביעה על הריוויזיות מטעם המפלגה. "אתה מרשה לעצמך לרמוס כל סטנדרט בסיסי של התנהגות אנושית", אמרה מיכאלי לרוטמן.
ויכוחים רמים במהלך הלילה והבוקר היו לרוטמן – או למי שהחליפו אותו כממלאי מקום יו"ר הוועדה - גם מול ח"כים נוספים רבים כמו זאב אלקין, אורית פרקש הכהן, קארין אלהרר, רון כץ, אפרת רייטן גלעד קריב ועוד. כך למשל כאשר הוציא רוטמן בלילה את קריב וכץ מהאולם לפני ההצבעה, הוא טען שהם "באו לבצע הפרעה חמורה לסדר ההצבעה, החלו לצרוח במטרה לשבש את הצבעה. יש חוקים האוסרים הפרעה במהלך הצבעה, והניסיון לייצר הפרעה וצעקות הוא הפרה של כללי האתיקה". בשלב מסוים אמש רוטמן אף אמר שיגיש תלונות נגד הח"כים שמפריעים לו לקיים את הדיון לוועדת האתיקה של הכנסת ואף איים: "אם תמשיכו לצעוק לתוך המיקרופונים בזמן ההצבעה, אני גם אנתק את המיקרופונים שלכם".
הימשכות ההצבעות והקצב המהיר אף גרמו לבלבולים. כך למשל הבוקר טענו חברי אופוזיציה שיש בידיהם סרטונים המראים חברי קואליציה המצביעים הצבעות בעד ונגד על אותה בקשת רוויזיה, והם דרשו לעצור את ההצבעות עד שיועמ"שית הכנסת תשוב לדיון. צוות הייעוץ המשפטי לוועדה מסר כי "היועמ"שית לכנסת עו"ד שגית אפיק מבקשת כי יועברו לידיה הסרטונים וכי ההצבעה תימשך כעת. לאחר בדיקת הסרטונים, ככל שיידרש, תיערך הצבעה חוזרת". ההצבעות אכן נמשכו לאחר מכן, כאמור, עד להחלטה לצאת להפסקה לצורך דיוני המליאה לאור המלצת יועמ"שית הכנסת.