סגור
מימין חברי הכנסת יואב סגלוביץ קארין אלהרר גלעד קריב ועדת חוקה 16.7.23
מימין: חברי הכנסת יואב סגלוביץ, קארין אלהרר וגלעד קריב בוועדת חוקה, אתמול (צילום: עמית שאבי)

מעל ל-27 אלף הסתייגויות נגד ביטול עילת הסבירות: "הכלי היחיד שנותר בידינו"

במהלך השבוע ההסתייגויות יעלו לדיון והצבעה בוועדת חוקה. "אלה מספרים שעולים לאין שיעור ממה שראינו עד היום בכנסת", אמרה יועמ"שית הכנסת. לדבריה, הידברות היא "האפשרות העדיפה" להתמודד עם המצב. רוטמן: "כל ניסיון להגיע להסכמות הוא עקר"; ח"כ גלעד קריב: "אתה לא יכול לדרוס יותר את האופוזיציה"

27,677 הסתייגויות הוגשו לוועדת החוקה נגד הצעת החוק לצמצומה הדרסטי של עילת הסבירות – מרביתן על ידי חברי הכנסת השונים וחלקן על ידי הסיעות. מדובר במספר שיא תקדימי של הסתייגויות שלא זכור בימי הכנסת.
ההסתייגויות להצעת החוק הוגשו לקראת הצגתן והצבעה עליהן בוועדה החל מהיום ובשאר הדיונים שנקבעו להשבוע. זאת, כאשר מטרת יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, היא לסיים במהרה את ההצבעות כדי להכין את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.
"מספר ההסתייגויות כה גבוה, ואני לא חושבת שזה דבר שאירע אי פעם בוועדות. אלה מספרים שעולים לאין שיעור ממה שראינו עד היום בכנסת", אמרה היום בפתח הדיון בוועדה היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק. עוד היא הוסיפה כי "מצד אחד זכות האופוזיציה למחות באמצעות פיליבסטר והצעות לתיקוני הנוסח באופן מהותי, וזו מטרה ראויה ואחד הכלים המשמעותיים שיש בידיה. מצד שני, לא ניתן באמצעות מספר רב של הסתייגויות הגובל בשימוש בעייתי במוסד ההסתייגויות לעכב ואף לעצור הליך חקיקה שהכנסת חפצה לקדם באמצעות הוועדות והמליאה".
היא הסבירה על נוהל שהוציא הייעוץ המשפטי לכנסת עוד בכנסת הקודמת כדי להתמודד עם מצב שכזה ואמרה כי קיימות שלוש אפשרויות כעת. הראשונה, לנסות לייצר הידברות מסוימת בין הקואליציה לאופוזיציה על תיקון או שניים בהצעת החוק - ולקצר את זמן ההנמקות וההסתייגויות, מה שהיא לדבריה "האפשרות העדיפה שמביאה לפשרות והסכמות בוודאי בחקיקה שבמחלוקת".
האפשרות השנייה לנוכח המספר הגבוה של ההסתייגויות – ולדבריה, "לאחר דין ודברים עם יו"ר הוועדה", להפריד באופן חריג בין ההנמקות של הח"כים על ההסתייגויות לבין ההצבעה עצמה. ח"כ קארין אלהרר זרקה לה בתגובה: "מה, שנדבר לעצמנו בעצם?". אפיק המשיכה ואמרה כי היא הביעה את הקושי ממודל זה, אולם אפשרות זו עומדת על הפרק ובמקרה כזה יש לאפשר 18 שעות הנמקה ולאחר מכן קיבוץ של ההסתייגויות באופן שנראה לנכון. "למרות שההנחיה לכאורה מדברת על קיבוץ סדרות ברורות, קשה מאוד למצוא כאלו בבליל ההסתייגויות הרב, אך נאפשר הצבעה על כל 20 הסתייגויות ביחד. בסך הכל 1,500 הצבעות".
האפשרות השלישית היא לקיים הנמקה והצבעה ביחד, כאשר ההסתייגויות יקובצו גם כן בקבוצות, ויתקיימו רק מאות הצבעות על כל קבוצה של הסתייגיויות. "זה מודל נכון יותר בנסיבות העניין אבל ידרוש קיבוץ מאוד משמעותי של ההסתייגויות", אמרה אפיק. היא גם המליצה: "מכיוון שאנחנו במצב חריג, אני אומרת שאם תהיה העדפה לאופוזיציה עדיף שהיו"ר ילך איתה".
רוטמן אמר כי מאחר ואין עמדת אופוזיציה לאפשרויות שהציגה יועמ"שית הכנסת לדיון והצבעות על ההסתייגויות, הוא בוחר באפשרות לפיה יופרדו ההנמקות מההצבעות: "האפשרות השלישית, מאחר והיא דורשת הנמקה נפרדת ושיתוף פעולה מצד האופוזיציה והרבה יותר אינטראקציה, פתוחה בפניכם, אך אני לא רואה שאני יכול לבחור בה בלעדיכם. אם הצד השני לא ייתן עמדתו אני בוחר באופציה השנייה". רוטמן האשים את חברי האופוזיציה ש"לא הסכימו לקדם שום פשרה על הצעת החוק הזו, למה שהם מכנים חקיקה מסוכנת. לצערי כל ניסיון להגיע להסכמות הוא עקר".
יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי, אמרה בדיון כי "עילת הסבירות שהפכה מטבע לשון שגור בפי כל, לא ידעה שהיא כזו. היא סה"כ הייתה כלי בידי הדמוקרטיה לשמור על הציבור הישראלי מפני שחיתות, ניצול לרעה של כוח, הפקרת תושבים בדרום ללא מיגון, וכשזה היה נוח ליריב לוין הוא ידע להשתמש בה כנכס צאן ברזל של מערכת המשפט ולטעון שממשלה שאינה שלו צריכה לעשות משהו שאינה עושה. אבל כשזה לא משרת אתכם ואתם רוצים לפתוח שער רחב לשחיתות ולפגוע באושיות הדמוקרטיה אתם באים לסלק את עילת הסבירות מהדרך. העילה כאן על השולחן הפכה לסמל למאבק על נשמת אפה של ישראל כיהודית ודמוקרטית. אתם נאבקים נגד שוויון וזכויות בסיסיות שהציונות הבטיחה לעם בארץ ישראל, אתם נאבקים נגד הציונות ומאיימים לחסל אותה. לא מאוחר לעצור ולחשב מסלול מחדש". רוטמן אמר לה כי "אני מסכים איתך שזה הפך לסמל ולכן לא העליתם שום הצעה פרקטית".
חברי הוועדה יואב סגלוביץ, קארין אלהרר וגלעד קריב ביקרו את רוטמן על מהלכיו אותם כינו "דורסניים וביריוניים". סגלוביץ למשל אמר: "מדובר בעוד מהלך ביריוני של היו"ר, הדיון לא מוצה וזו התבכיינות על ההסתייגויות וניסיון להגיע בדקה ה-90 לפשרה כשעד עכשיו לא אפשרתם במהלך דורסני לנהל פה דיון אמיתי. לא הגיעו יועמ"שים שביקשנו שיגיעו כדי שנשמע את חוות דעתם. שימוש בסמכות המכוננת כשאין בכלל עמדת ממשלה זה ביזיון לכנסת המושפלת ונחבטת על-ידי חברי הכנסת עצמם בשליחות הממשלה. הממשלה משתמשת בך, רוטמן, כמו במריונטה ובסופו של דבר נתניהו ייקח את המושכות לידיו ויוריד את השאלטר".
ח"כ קארין אלהרר אמרה: "הבאת הצעה מטעם הוועדה כשהח"כים לא קיבלו את כל האינפורמציה ולא יודעים על מה מצביעים. איך אתה יכול להמשיך לומר שלא הועלו הצעות כשהובאו הצעות על ידי היועצים המשפטיים וגורמים נוספים. אי אפשר להתנהל בצורה כזו. הסתייגויות הן הכלי היחיד שנותר בידינו ותצטרכו להתמודד עם זה".
ח"כ גלעד קריב אמר לרוטמן: "אתה לא יכול לדרוס יותר את האופוזיציה. אתה דוגמא להתנהלות בריונית דורסנית ואלימה, כל הדיון בהצעת החוק הזו היה דיון חפוז, לא רציני, שלווה על ידי בריונות פרלמנטרית מצידך ואין על מה להתפלא כאשר כל שפת הגוף שלך מפגינה זלזול, בריונות וביטול. נוהל כאן תהליך שרמס את האופוזיציה ולצערי פניות לייעוץ המשפטי של הכנסת לא נענו כפי שסברנו שיש להיענות להן, וזאת כדי להגן על חברי האופוזיציה ותקנון הכנסת. יש פה ניסיון לשלול מחברי האופוזיציה כלי מרכזי בפעילות הפרלמנטרית. זו המשך המגמה של השתקת האופוזיציה בוועדה".
רוטמן ענה: "מעולם לא דנו בוועדה כל כך הרבה זמן עם כל כך הרבה מומחים שנשמעו בתיקון כלשהו - פר מילה - שהרי בסוף מדובר בתיקון של פסקה אחת בלבד. אף שאיני ממעיט בחשיבותו".
לאחר מכן יצאו חברי הוועדה להפסקה להתייעצויות סיעתיות לאחריהן הם אמורים להודיע איזו אפשרות הם מעדיפים מבין האפשרויות שהציגה יועמ"שית הכנסת להנמקה ולהצבעה על ההסתייגויות.