סגור
מבנים ב קיבוץ בארי
הרס בקיבוץ בארי (צילום: Maja Hitij/Getty Images)

מאז 7 באוקטובר: 2,000 תביעות חוזרות של נפגעי פעולות איבה

מדובר ב־22% מנפגעי פעולות האיבה בכל הזמנים; עדיין לא ברור כמה מהתובעים נפגעו שוב וכמה תובעים על החמרה; בסה"כ התקבלו 82 אלף תביעות חדשות, פי תשעה מהתביעות לפני האסון

כמעט 2,000 נפגעי פעולות איבה מלפני המלחמה הגישו לביטוח לאומי תביעות על פגיעה נוספת בימי המלחמה. בביטוח לאומי לא יכלו בשבוע שעבר לספק נתונים על השאלה איזה חלק מהם נפגעו שנית ב־7 באוקטובר ואיזה חלק תבעו על החמרה. צריך לזכור שאזור עוטף עזה ידע פעולות איבה רבות גם לפני האסון האחרון.
מאז קום המדינה הוכרו 9,027 נפגעי פעולות איבה, כך שמדובר ב־22% מנפגעי פעולות האיבה בכל הזמנים שמדווחים על פגיעה חוזרת או החמרה במצבם. התובעים קיבלו מענה מיידי במסגרת המענקים המהירים של ביטוח לאומי. עם זאת, החל מדצמבר, אם ירצו לקבל סיוע קבוע, יצטרכו להגיש תביעה על נכות חדשה או החמרה באחוזי נכות. בהמשך יתברר כמה מהם יעשו זאת.
הצורך להגיש תביעה על נכות, שדורשת אישור פסיכיאטר, מקשה את קבלת הסיוע. הודעת ביטוח לאומי שבה ומדגישה את העובדה ש"אין כיום במדינת ישראל חוק פיצוי לנפגעי אסונות לאומיים, ועל כן ביטוח לאומי מחויב לסייע במסגרת חוק נפגעי פעולות איבה שבודק את הנזק שנותר (פיזי או נפשי) בעקבות המלחמה והסיוע האינדיבידואלי בהתאם לכך".
ביטוח לאומי קורא להעברת חוק שיעניק פיצוי אוטומטי לנפגעים, אבל בינתיים ללא היענות של הממשלה והכנסת. בקדנציה הקודמת הצליחה ח"כ אפרת רייטן מהעבודה, אז יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, להעביר הצעת חוק כזו בקריאה ראשונה, אבל הקואליציה הנוכחית לא החילה עליה רציפות ולכן התקדמות ההצעה נבלמה.
עד כה הוגשו 82,453 בקשות להכרה של נפגעים מאז 7 באוקטובר. עם זאת, הוכרו רק 52,571 נפגעים שהם 64%. בביטוח לאומי מסבירים זאת בכך שהוגשו בקשות רבות של אנשים שלא היו קשורים ישירות לשום אירוע איבה.
הבקשות שהוכרו כוללות 779 משפחות של נרצחים אזרחים (חיילים מטופלים על ידי צה"ל). המספר מתעדכן כל הזמן, אם בגלל נפגעים מהמלחמה (למשל בצפון) ואם בגלל חטופים שמתגלים כנרצחים. כן הוכרו 3,619 נפגעים במסיבה בשבת השחורה שקיבלו מענק מיידי של 17 אלף שקל. גם הם יצטרכו לבקש הכרה אם ירצו סיוע קבוע.
רוב הנפגעים האחרים שהוכרו הם תושבי יישובי עוטף עזה. עד היום הועברו 769 מיליון שקל לתושבי יישובי הגדר, 62 שקל מיליון כסיוע ראשוני לנפגעי הגדר, 82 מיליון שקל למשפחות החטופים ובסך הכל יותר ממיליארד שקל בסיוע לנפגעי פעולות איבה בגלל המלחמה.