פס רחב: "כביש הרוחב" של אשדוד יוצא לדרך
חברת נמלי ישראל תחל בסלילת הנתיב שישמש בעיקר משאיות, יבטיח רציפות תפעולית בנמלים, ויחלץ את אשדוד מהפקק הגדול
התוכנית שתחלץ את הפקק הגדול של אשדוד ותצמצם את עומסי המשאיות יוצאת לדרך. חברת נמלי ישראל תחל בשבועות הקרובים בעבודות לסלילת "כביש הרוחב" לנמל אשדוד, שיחבר בין הכניסה הצפונית לעיר למרחב נמלי אשדוד ורחוב המגדלור בעיר. מטרת הכביש להקל על עומסי התנועה הכבדים שיש היום בכניסה לעיר כמעט בכל שעות היום, לאפשר תנועת רכבים ומשאיות באופן רציף גם בשעות עומס, לשפר את תנועת המטענים באמצעות נתיב שישמש בעיקר את המשאיות ולהבטיח רציפות תפעולית בנמלים.
הפרויקט אושר על ידי משרד התחבורה ומשרד האוצר בעלות מוערכת של 100 מיליון שקל, והעבודות צפויות להסתיים ב־2028. בדיקת כדאיות העלתה יחס עלות-תועלת למשק של 4.6 וחיסכון של למעלה מ־8 אלף שעות רכב ביום עבודה על הכביש וכן שיפור זרימת התנועה בחלקה הצפוני של אשדוד.
הכביש יאפשר עיקוף למי שמבקש להגיע לכיוון הנמלים, ומי שירצה להמשיך ללב העיר ישתמש בכביש הכניסה הקיים. כביש הרוחב, שיתחבר ממערב לצומת הכניסה לנמל הדרום וממזרח לכיכר ברחוב המגדלור, כולל צומת מתוכנן עם רחוב הנפט והוא ייבנה כדרך דו־מסלולית חד־נתיבית, עם מהירות נסיעה של עד 50 קמ"ש. באופן טבעי הוא ישמש בעיקר למשאיות ולשינוע מטענים, ויפחית תנועת משאיות ברחבי העיר ואזורי התעשייה.
העבודות כוללות, סלילה, עבודות עפר, ניקוז, תאורה והעתקת תשתיות מורכבות לאורך התוואי. הפרויקט כולל ממשקים עם גופי תשתית קריטיים: חציית קווים של החברות קצא"א ותש"א, כולל גשרים ושרוולים עתידיים להעברת תשתיות, מיגון והעתקת קווי דלק של פז, תיאום עם רכבת ישראל בפרויקט ההפרדה המפלסית 201, העתקת קווי חשמל ופעולות מול תאגיד יובלים להעתקת קווי מים.
בפועל מדובר בכביש "זמני" כי בעתיד ייבנה פרויקט "הרצל ג'", תוכנית תשתיות רחבה שמקדמת חברת נמלי ישראל, שתחבר את נמלי אשדוד ומערב העיר ישירות לכביש 4, ממחלף יבנה דרום, בעלות מוערכת של 900 מיליון שקל. לאחר שפרויקט "הרצל ג'" יושלם, ישמש כביש הרוחב כנתיב נוסף לעת חירום של חסימת נתיבי המעבר לנמל. "כביש הרוחב יקל על עומסי תנועה שמלווים את אזור הנמלים כבר שנים ארוכות, ויאפשר שמירה על רציפות תפעולית גם כשהצירים הקיימים אינם זמינים", אמר יו"ר חברת נמלי ישראל, חזי חאלאויה.
מנכ״ל חברת נמלי ישראל, פנחס צרויה: "מדובר בחיזוק משמעותי לנגישות ולבטיחות התפעולית של הנמלים. הכביש החדש יקטין את הפקקים, ייעל את תנועת המטענים, וישפר את החיבור בין הנמל לבין אזור התעשייה הצפוני ומחלף אשדוד-צפון. יחד עם פרויקט הרצל ג’, המתקדם אף הוא, אנו יוצרים רשת חיבורים חדשה שמעניקה מענה ארוך טווח לשינוע, לצמיחה ולצרכי המשק. חברת נמלי ישראל ממשיכה להוביל פרויקטים שמחזקים את שרשרת האספקה הלאומית ותורמים ישירות לכלכלת ישראל".































