נהגי התחב"צ יוצאים נגד הבאת עובדים זרים
הנהגים טוענים כי התנאים הכלכליים ובעיות הביטחון האישי גורמים לכך שמחציתם פורשים בשנה הראשונה לעבודה. לחברות חסרים 5,000 נהגים, ובשוק קיימים 60 אלף נהגים שלא מועסקים במקצוע
היום צפויה להתקיים ישיבה בוועדה מיוחדת לעובדים זרים בכנסת בה תיבחן האפשרות להקצות מכסה של עובדים זרים כנהגי תחבורה ציבורית, על רקע המחסור החמור בנהגים עימו מתמודדות חברות התחבורה הציבורית. ארגוני העובדים צפויים להתנגד להצעה – ולטענתם המחסור נגרם באופן יזום עקב התנאים הירודים של הנהגים, שמחציתם עוזבים את המקצוע בתוך פחות משנה.
בדיון יוצגו הנתונים, בהם מחסור של כ־5,000 נהגים, דבר שפוגע ברציפות הקווים, התרחבות החברות והעבודה השוטפת. עם זאת, לטענת נציגי "כוח לעובדים", שמיצגת נהגים מהחברות סופרבוס, אלקטרה אפיקים, דן בדרום ואגד, בישראל לא חסרים נהגים, אלא חסרים תנאי העסקה טובים. לטענתם, יש היום מעל 60 אלף בעלי רישיון אוטובוס בישראל שמסרבים לחזור לעבוד בתחום – זאת בין השאר בשל האלימות החמורה שחלקם סופגים, ובשל השינויים תדירים בקווים שמאלצים אותם לעבור בין החברות ולא לצבור בהן ותק.
"אין מחסור בנהגים בישראל, יש מחסור בעובדים שמוכנים לסבול את התנאים", אומר ראש ענף תחבורה בכוח לעובדים, איתי כהן, "כל זה מתחבר למגמה הכללית של ההתייחסות לנהגים. ידוע שיש הרבה עובדים שיכולים לשמש כנהגי בתחבורה הציבורית, לפחות 60 אלף בעלי רישיונות, אבל הם נמנעים מלעבוד בענף כי הם יודעים שרואים בהם עובדים זמניים ומוחלשים שרק באים למלא כיסא. הבאת עובדים זרים רק תחמיר את המצב, זה ידחוק את העובדים הישראלים החוצה. אף אחד לא רוצה לשלם יותר כסף עבור שכר וזכויות סוציאליות של עובד ישראלי שגם משרת במילואים, בזמן שהוא יכול לקחת עובד זר". חלק מנהגי חברות התחבורה הציבורית כבר הבהירו כי אם הנושא יקודם הם ייקחו חלק במאבק ובמידת הצורך גם יפתחו בסכסוך עבודה וישבתו.
נקודת הזמן בה החלה נטישת הנהגים היא מגפת הקורונה ב־2020. נהגים רבים נותרו ללא עבודה בשל הסגרים, ועזבו. נכון להיום, גם אין לוותק של נהג משמעות. מבחינת משרד התחבורה שכר הנהגים אחיד – 54 שקל לשעה, ואת התוספת עבור ותק הם מקבלים מהחברות. אך כיוון שקווים עוברים ממפעיל למפעיל, הנהגים מתקשים לצבור ותק ובהיעדר אופק של ביטחון תעסוקתי ומשמעות לניסיון הנצבר, מחציתם פורשים מהמקצוע בשנה הראשונה. סוגייה נוספת היא האלימות נגד הנהגים. כיוון שהנהגים אינם עובדי מדינה, לרוב מוגדרים האירועים כקטטה בין אזרחים, מקרים לא מדווחים ורוב התיקים נסגרים מחוסר עניין לציבור.































