סגור

המס הנוסף של טבע על עסקת ספלון: 350 מיליון דולר

לאחר שבית המשפט המחוזי קיבל את עמדת רשות המסים, לפיה שימוש ברווחים שמקורם בפטור ממס לצורך רכישת חברות בחו"ל יהיה חייב במס נוסף בישראל, מדווחת היום טבע על גובה שומת המס הנוספת. החברה הודיעה שתערער לעליון

המס הנוסף שתשלם חברת התרופות טבע בישראל על עסקת ספלון, בעקבות פסיקת בית המשפט המחוזי מרכז בשבוע שעבר, יעמוד על 350 מיליון דולר. כך עולה מדיווח למשקיעים שפרסמה היום (ג') החברה.
בשבוע שעבר, בעקבות ערעור מס שהגישה טבע לשנים 2008-2011, נקבע כי שימוש שעשתה חברת התרופות ברווחים כלואים, שנצברו בזכות הטבות מס שקיבלה לפי חוק עידוד השקעת הון, יחויבו במס נוסף במידה וישמשו אותה לרכישת חברות בחו"ל. כלומר, שטבע תאבד חלק מהטבות המס שלה, פטור מותנה שהיא זכאית לו לפי חוק, אם תוציא את הכספים מישראל לטובת רכישות בחו"ל.

1 צפייה בגלריה
קור שולץ קאר שולץ מנכ"ל טבע מסיבת עיתונאים בורסה לניירות ערך
קור שולץ קאר שולץ מנכ"ל טבע מסיבת עיתונאים בורסה לניירות ערך
קאר שולץ, מנכ"ל טבע
(צילום: אביגיל עוזי)
הרציונל בפסק הדין היה פשוט: אם הטבת המס ניתנה כדי לעודד תעשייה ישראלית, כשהכסף יוצא לחו"ל החברה לא יכולה להמשיך ליהנות הפטור. זה דבר אחד להשאיר את הכסף בתוך החברה הישראלית ודבר אחר להוציא החוצה: רכישה, דיבידנד וכו'.
כאמור לפסיקה, שטבע דיווחה שתערער עליה לבית המשפט עליון, יש בשורה ספציפית ומיידית לטבע. לפי פסק הדין בשנת 2011 רכשה טבע חברת תרופות אמריקאית בשם ספלון (Cephalon) תמורת 10.248 מיליארד שקל. כסף זה היה מחוץ ל"מחסנית", כלומר היה צבוע בדו"חות ככזה שמקורו בפטור מותנה ממס שקיבלה החברה. זאת בניגוד לשלוש חברות אחרות שרכשה.
עמדת רשות המסים לפי פסק הדין הייתה שלפיכך הסכום העודף, שעליו יש לשלם מס חברות, הוא בגובה 2.091 מיליארד שקל. כלומר שעל הסכום הנוסף, 2.091 מיליארד שקל, ישולם מס נוסף שממנו יקוזזו חלק מהרווחים הפטורים. הסכום המדויק לא ידוע. דובר בסכום שינועו בין 10%-24% לפני קיזוזים.
עמדת רשות המסים לפי פסק הדין הייתה שלפיכך הסכום העודף, שעליו יש לשלם מס חברות, הוא בגובה 2.091 מיליארד שקלים. כלומר שעל הסכום הנוסף, צפויה להיות מוטלת שומת מס נוספת, שממנה יקוזזו חלק מהרווחים הפטור. הסכום המדויק בשלב זה לא ברור. כאמור טבע דיווח שמדובר בסכום של כ-350 מיליון דולר.
זה לא סוף פסוק. מאז 2011 ועד 2016 טבע רכשה חברות נוספות בחו"ל. אוספקס - 3.5 מיליארד דולר, אלרגן אקטביס - 40.5 מיליארד דולר ורימסה - 2.3 מיליארד דולר. מ-2016 טבע לא רכשה עוד חברות.
בשנת 2013 טבע שחררה רווחים כלואים של 33 מיליארד שקל ושילמה עליהם 2 מיליארד שקל מס. אם יתברר שבחלק מהכספים ששוחררו במסגרת הרווחים הכלואים נעשה שימוש לרכישת לחברות בחו"ל, טבע תשלם מס נוסף. בהערכה זהירה מאוד מדובר בתוספת מס של מאות מיליוני שקלים.