סגור
הרס בתים הרוסים שרופים ב קיבוץ בארי  התקפת 7 באוקטובר
בית שרוף בקיבוץ בארי שנחרב בעקבות הטבח ב-7 באוקטובר. תקציב השיקום הוא 1.5 מיליארד שקל (צילום: גדי קבלו)

לראש מינהלת תקומה הפורש יש מחליף טבעי, אבל יש בעיה

משה אדרי צפוי לעזוב בקרוב את תפקיד ראש המינהלת לשיקום העוטף כדי לחזור לכהונתו כיו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית. מועמד טבעי להחליפו הוא סגנו הנוכחי תא"ל (במיל') אגאי יחזקאל שבקיא לעומק בהליכי השיקום, אלא שהוא לא נוח לממשלה. הסיבה: כהונתו בעבר כמנכ"ל כחול לבן 

השאלה האם הממשלה מסוגלת לקבל החלטות ענייניות נטולות שיקולים פוליטיים תעמוד למבחן בשבועות הקרובים. ראש מינהלת תקומה משה אדרי צפוי לעזוב את התפקיד כדי לחזור לכהונתו כיו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית. פרישת אדרי היתה ידועה כבר עם מינויו, אך טרם לו נמצא מחליף. מועמד בולט להחליפו הוא סגנו, תת־אלוף במיל' אגאי יחזקאל שמכיר כל אבן בתקציב תקומה, אלא שהוא בעל עבר פוליטי קצר ובעייתי מנקודת המבט של הממשלה, לאחר ששימש שבשנים 2020-2019 כמנכ"ל מפלגת כחול לבן.
אם ראש הממשלה יצליח להתעלם מהפוליטיקה, הוא יראה כי יחזקאל צריך להחליף את אדרי. המינוי הזה יבטיח המשכיות וימנע טלטלות בעקבות עזיבתו של אדרי. המינהלת מצויה כעת בשלב קריטי, הליך ההקמה שלה הושלם, החוק המסדיר את פעילותה והתקציב שלה אושרו. בחודשים הקרובים תושלם ההקמה של השכונות הזמניות עבור תושבי בארי, חולית, כיסופים, כפר עזה, כרם שלום ונחל עוז. במקביל מתנהל משא ומתן עם הקיבוצים שספגו את הפגיעה הקשה ביותר על תקציב השיקום, בסיומו ייצא לדרך הפרויקט הרגיש והחשוב הזה.
יחזקאל הוא תת־אלוף במיל' ושימש בתפקידו האחרון עד פרישתו מהצבא בשנת 2016 כראש חטיבת התכנון באגף התכנון ובניין הכוח הרב־זרועי של צה"ל. הוא כיהן כסגן בתקומה כמעט מיום הקמתה ולכן מכיר כל סעיף בתקציב המינהלת. מי שנכח בישיבות עמו מעיד כי הוא בקיא בפרטי פרטים בהליכי השיקום, ובפתרונות המגורים לתקופת הביניים עד השלמת השיקום. הוא מוביל את הפרויקט ברגישות מתוך מודעות להשפעה של ההחלטות שיתקבלו על התושבים, אך גם בנחישות.
עד כה מינהלת תקומה הצליחה לרכוש את אמון תושבי העוטף על אף כישלון הממשלה ב־7 באוקטובר ובטיפול בעורף לאחר שפרצה המלחמה.
שם נוסף שמוזכר כמחליף אפשרי לאדרי הוא האלוף במיל' יפתח רון טל. רון טל נחשב במשך שנים כמקורב לראש הממשלה ורואה עצמו גם כמקורב לשר האוצר. למרות זאת, ניסיונותיו הממושכים לקבל תפקיד בכיר במגזר הציבורי בשנה האחרונה הסתיימו ללא הצלחה. רון טל, שכיהן בעבר כיו"ר חברת החשמל ויו"ר חברת נמלי ישראל, מרבה להופיע בעת האחרונה כפרשן בערוצי תקשורת המזוהים עם מפלגות הימין. הוא רצה לחזור לכהן כיו"ר חברת חשמל, אולם לא קיבל את התפקיד.
תפקידים נוספים שבהם הוזכר שמו כמועמד, כאשר לא לגמרי ברור אם אכן נבחנה מועמדותו אליהם היו יו"ר רשות ני"ע, יו"ר רשות שוק ההון, יו"ר הדואר, ומנכ"ל משרד האוצר. בעבר אף הגיש מועמדות לתפקיד יו"ר מפלגת הבית היהודי, אך לא נבחר לאחר שהיה אחד מבין כעשרה מתמודדים. מינויו של רון טל לתפקיד עלול לערער את תחושת האמון של תושבי העוטף ואף עלול להוביל לפרישת בכירים מהמינהלת.