סגור

פעילי העסקה ישירה נגד הקמת חברת הניקיון האקדמית: הניתוק מהאוניברסיטאות יימשך

שלוש אוניברסיטאות גדולות החליטו להקים חברת בת להעסקת פועלי ניקיון כדי למנוע ניצול של העובדים, אך הפעילים בשלוש המוסדות אומרים שהעובדים יישארו סוג ב' ודורשים שיפור משמעותי בשכרם

ביקורת חריפה של פעילי המאבק להעסקה ישירה על החלטת אוניברסיטאות תל אביב, העברית ובן גוריון להקים חברת בת בשם מנב"א להעסקת עובדות ועובדי ניקיון. הפעילים באוניברסיטה העברית אומרים ש"הניצול יימשך". בבן גוריון אומרים שעובדי הניקיון יישארו "סוג ב'". הפעילים דורשים העלאה משמעותית בשכר עובדי ועובדות הניקיון.
הבוקר פורסם ב"כלכליסט" כי שלושת המוסדות מקימים חברה גדולה ראשונה מסוגה להעסקה ישירה של עובדי ניקיון. המחזור של החברה יהיה בתחילה 50 מיליון שקל ומספר העובדים כ־500, אך הכוונה היא להתרחב למוסדות אקדמיים נוספים. התאגיד החדש יוקם כחברה לתועלת הציבור וייקרא מנב"א (מרכז ניקיון בין־אוניברסיטאי). לטענת האוניברסיטאות, מטרת המהלך היא להגן על העובדים מתופעות של שלילת זכויות על ידי מעסיקים מנצלים ופשיטות רגל של חברות קבלן. מטרה נוספת היא התמודדות עם המחאות של אנשי סגל, סטודנטים ועובדות הניקיון עצמן, בשלושת המוסדות על ניצול עובדי הקבלן.
1 צפייה בגלריה
סטודנטים בבן־גוריון מפגינים נגד העסקת עובדות ניקיון באמצעות חברות קבלן
סטודנטים בבן־גוריון מפגינים נגד העסקת עובדות ניקיון באמצעות חברות קבלן
סטודנטים בבן־גוריון מפגינים נגד העסקת עובדות ניקיון באמצעות חברות קבלן
(צילום: חיים הורנשטיין)
עלמה ארליך, ממובילות המאבק להעסקה ישירה באוניברסיטה העברית אומרת ש"אחרי שנים של מאבק ברור גם לאוניברסיטאות שתנאי ההעסקה של עובדות הניקיון אינם ראויים. אבל ׳חברת הבת׳ היא פלסטר ששם אותן במצב שבו הן לא חלק מקהילת האוניברסיטה ותנאי ההעסקה נשארים זהים. המצב בשטח יהיה המשך הניצול. על האוניברסיטאות להעסיק את עובדות הניקיון ישירות במקום לנסות להמציא את הגלגל".
ארליך מציינת ש"המצב מדאיג, בפרט אצלנו באוניברסיטה העברית שבה הנהלת האוניברסיטה הודיעה שבכוונתה להעביר מעט מאוד עובדות לחברת הבת וגם אותן רק בתור ניסיון שיכול לחזור אחורה בכל רגע".
יניב כוגן, פעיל במאבק להעסקה ישירה באוניברסיטת תל אביב, אמר שבניגוד לטענת האוניברסיטאות, "המעבר להעסקת עובדות הניקיון דרך מנב"א אינו בגדר שיפור משמעותי במעמדן, ולא מהווה שינוי בגישת האוניברסיטאות כלפי עובדות הניקיון בקמפוסים. לראייה, האוניברסיטאות בחרו למנות למנכ"ל חברת הבת מנהל של חברת קבלן". כוגן מציין ש"ההנהלות כבר הודיעו שאין בכוונתן להעלות את שכרן של העובדות. האוניברסיטאות נדרשות לפעול למען שיפור משמעותי בתנאי העסקת העובדות".
נועה חסידוב, ממובילות המאבק להעסקה ישירה של עובדות הניקיון בבן גוריון, אומרת ש"משמח לראות שגם האוניברסיטאות הבינו אחרי שנים ארוכות של מאבק שצריך להפסיק את הניצול הקבלני. לצערנו הן בחרו בדרך שממשיכה להציב את עובדות ועובדי הניקיון כעובדים סוג ב׳ שלא שייכים לאוניברסיטה, במקום להעסיק אותן ישירות. כעת צריך להבטיח שחברת הבת תספק תנאים טובים יותר ותעלה את השכר בצורה משמעותית".