סגור

חזית אחת: בנט נפגש עם א-סיסי ובן זאיד בסיני

בפסגה חריגה בשארם א-שייח נועדו בנט ומנהיגי מצרים והאמירויות, במוקד: החשש מההשלכות של חידוש הסכם הגרעין המסתמן. "וול סטריט ג'ורנל" דיווח לפני כן: הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור היא המכשול המרכזי בדרך לחידוש ההסכם. ארה"ב הסכימה בתנאי שהמשמרות ירוסנו, טהרן טרם השיבה

ראש הממשלה נפתלי בנט נועד היום (ג') בפסגה משולשת וחריגה בשארם א-שייח שבסיני עם מנהיגי מצרים ואיחוד האמירויות, במה שנראה כניסיון להפגין חזית אחידה בצל החשש מההשלכות של הסכם הגרעין ההולך ומתגבש בין ארה"ב לאיראן בשיחות בווינה. מלשכת הנשיאות בקהיר נמסר שבפגישה דנו המנהיגים "בהשלכות ההתפתחויות הבינלאומיות, במיוחד על תחום האנרגיה, יציבות השווקים והביטחון התזונתי. כמו כן, הוחלפו דעות באשר להתפתחויות האחרונות במספר סוגיות בילאומיות ואזוריות".
חשש מרכזי אחד של ישראל ומדינות ערביות-סוניות במזרח התיכון הוא האפשרות שבוושינגטון יסכימו לדרישה האיראנית להסרת משמרות המהפכה מרשימת הטרור של ארה"ב, ובדיווח הבוקר של "וול סטריט ג'ורנל" ניתן אישוש נוסף לחשש הזה: לפי הדיווח הממשל האמריקני אכן מוכן למהלך הזה, אם כי לפי גורמים בוושינגטון טרם הושגה הסכמה בסוגיה – והיא המכשול המרכזי כעת בדרך לחידוש הסכם הגרעין מ-2015.
לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", ארה"ב הציעה בשיחות הגרעין הלא-ישירות בינה לבין איראן בווינה להסיר מהרשימה את משמרות המהפכה – במסגרתם פועל גם "כוח קודס" ברחבי המזה"ת ומספק נשק ותמיכה כלכלית לשליחיה השונים של איראן – אך רק אם טהרן תסכים לרסן את פעילות הארגון, שהואשם בהרג של מאות אמריקנים ואחרים, בהם ישראלים ויהודים, לאורך שנים ארוכות.
2 צפייה בגלריה
ביידן ונשיא איראן ראיסי. ארה"ב רוצה לפתור את המכשול בדרך להסכם הגרעין
ביידן ונשיא איראן ראיסי. ארה"ב רוצה לפתור את המכשול בדרך להסכם הגרעין
ביידן ונשיא איראן ראיסי. ארה"ב רוצה לפתור את המכשול בדרך להסכם הגרעין
((צילום: AP, EPA))
הארגון הוכנס לרשימת הטרור האמריקנית ב-2019, על ידי הנשיא דאז דונלד טראמפ, והייתה זו הפעם הראשונה אי-פעם שארה"ב הגדירה כארגון טרור מנגנון רשמי של מדינה כלשהי. איראן דורשת במסגרת השיחות את ביטול המהלך, שפגע ביכולתם של משמרות המהפכה לגייס כספים. לפי הדיווח כעת, האמריקנים חוששים שללא היענות לדרישה הזו שיחות הגרעין יקרסו, אחרי קרוב לשנה שלמה שבה הן מתנהלות.
הנשיא ג'ו ביידן עצמו, לפי הדיווח, סבור שיש לפתור את הסוגיה, אלא שלפי הגורמים האמריקנים הבכירים ששוחחו עם העיתון, איראן טרם השיבה להצעה האמריקנית. הגורמים ציינו כי אין מרחב תמרון רב במשא ומתן על הדרישה האמריקנית לריסון הפעילות של משמרות המהפכה.
2 צפייה בגלריה
בנט, א-סיסי ובן זאיד, בשארם א-שייח. חזית משולשת נגד איראן?
בנט, א-סיסי ובן זאיד, בשארם א-שייח. חזית משולשת נגד איראן?
בנט, א-סיסי ובן זאיד, בשארם א-שייח. חזית משולשת נגד איראן?
((צילום: לשכת נשיא מצרים))
לצד הסרת משמרות המהפכה מרשימת הטרור האמריקנית, בישראל ובמדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות חוששים גם שחידוש הסכם הגרעין והסרת הסנקציות האמריקניות החונקות את הכלכלה האיראנית ישחררו לאיראן מיליארדי דולרים – כסף שבו תוכל להשתמש על מנת להגביר את פעילותיה החתרניות במזה"ת.
החשש הזו הוא כאמור הרקע לפגישה החריגה הצפויה היום של בנט, נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי ומנהיג איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד. בנט הגיע לשארם א-שייח אתמול, ונפגש עם א-סיסי בפעם השנייה, לפני הפגישה המשולשת היום עם בן זאיד. בנט אף נשאר ללון שם בלילה, בפעם הראשונה זה שנים ארוכות שראש ממשלה ישראלי לן על אדמת מצרים.
הפגישה בעיירת הנופש בחצי האי סיני, שרק בשבוע שעבר הכריזו בנט וא-סיסי על פתיחת קו טיסה חדש בינה לבין נתב"ג, היא חלק מארכיטקטורה ישראלית שלמה של כיתור האיראנים. היא כוללת את כל הכוחות האזוריים, ובהם אפילו טורקיה, ונעשית בגיבוי אמריקני.
מטרה ישראלית נוספת בפסגה היא הפחתת המתיחות בין ארה"ב לאמירויות, על רקע הסירוב האמריקני להחזיר לרשימת הטרור את המורדים החות'ים מתימן, המגובים על ידי איראן, גם לאחר הפיגועים וירי הטילים שלהם על האמירויות וסעודיה. הכעס האמירתי רק גבר כאשר נודע להם שבמקביל שוקלים האמריקנים להוציא כאמור מהרשימה את משמרות המהפכה של איראן.
בנט ושר החוץ יאיר לפיד יצאו בימים האחרונים לקמפיין תקשורתי נגד האפשרות הזו, ומסרו כי המהלך יהיה לא רק "עלבון" לקורבנותיהם של האיראנים, אלא גם "יפקיר את בעלות בריתה הקרובות ביותר" של ארה"ב - "תמורת הבטחות ריקות של טרוריסטים". שר הביטחון בני גנץ תקף אתמול במרומז את ההודעה החריגה הזו מיום שישי, ואמר בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "יחסים אסטרטגיים לא מנהלים בטוויטר".