סגור
שירות התעסוקה לשכת חולון רשות האוכלוסין וההגירה חולון
רשות האוכלוסין וההגירה (צילום: באדיבות שירות התעסוקה)

מחכים חצי שנה לתור להנפקת דרכון? אל תצפו שזה יתקצר בקרוב

כדי להקל את העומס, מתכנן משרד הפנים להאריך פעילות של חלק מהלשכות, להציב עמדות להנפקה עצמית ולהאריך את האפשרות לצאת מהארץ עם דרכון זר. אך לפי נתונים של מרכז המידע והמחקר של הכנסת, בשנים 2021-2020 נוצר צוואר בקבוק של כמעט מיליון ממתינים, ופתרון הבעיה לא נראה באופק. הסיבות: קצב הנפקה איטי, מחסור בכוח אדם ועלייה צפויה בביקוש בשל דרכונים זמניים ותעודות זהות ישנות שתוקפם יפוג

מי שרצה להנפיק דרכון במרכז הארץ בחודשיים האחרונים נאלץ להמתין חצי שנה לתור, 179 ימים. בצפון, שם המצב הכי טוב מכל הארץ, יש צורך להמתין "רק" 132 ימים, שהם כארבעה חודשים וחצי. למרות שהבעיה מוכרת היטב לציבור ולממשלה כבר למעלה משנה, משרדי הממשלה מסתבכים בבעיה הזו, ולמעשה, מצוקת התורים רק הולכת ומחריפה עם הזמן.
בדיון שנערך היום (ד') בוועדת הפנים של הכנסת, השני בנושא החודש, הציג מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ שורה של צעדים שהמשרד מעוניין לעשות כדי לטפל בבעיה. בכוונת המשרד להפעיל ארבע לשכות אוכלוסין מרכזיות מ-16:00 עד חצות. מדובר בלשכות בבאר שבע, תל אביב, חיפה, ירושלים. כיום הלשכות נסגרות ב-16:00, כך שמדובר בתוספת של שמונה שעות פעילות ביום בכל אחת מהן, למשך שנה. בדיון לא נקבו בתאריך שהחל ממנו יוארכו שעות הקבלה בלשכות אלה. בנוסף, לצד הארכת האפשרות לצאת עם דרכון זר עד לסוף 2023 והרחבת שעות פעילות הלשכות, בוחנים בלשכה איך להגדיל את כוח האדם שמטפל בהנפקת דרכונים. כמו כן, הוצגה ההצעה להצבת עמדות להנפקה עצמית של דרכונים. יו"ר הוועדה יעקב אשר הביע את שביעות רצונו מההצעות.

1 צפייה בגלריה
אינפו כך התפתחה מצוקת הדרכונים בישראל
אינפו כך התפתחה מצוקת הדרכונים בישראל
כך התפתחה מצוקת הדרכונים בישראל

על פי ניתוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) שהוצג היום בדיון, שורש הבעיה נובע מצוואר הבקבוק שנוצר בשנות הקורונה, בשנים 2020-2021 הונפקו רק 1.1 מיליון דרכונים, שזו כמות שבדרך כלל מונפקת בשנה אחת. כלומר, נוצר פער של 1.1 מיליון דרכונים, וצמצום הפער הזה הוא אטי למדי. כך, בשנת 2022 הונפקו 1.3 מיליון דרכונים, תוספת של כ-230 אלף דרכונים בלבד, וגם תוספת זו היא ככל הנראה ברובה המוחלט תוספת של דרכונים זמניים. המשמעות היא שללא הכנסת פתרונות מהותיים להגברת קצב ההנפקה של הדרכונים, בעיה זו עתידה ללוות אותנו במשך תקופה ארוכה, שכן נוצר כיום מאגר של בין 700 ל-900 אלף ממתינים.
אחת ההתפתחויות המביכות בסוגיית הדרכונים נוגעת לעובדה שמעבר לבעיית ההמתנה לתור להנפקת הדרכון, החלה במהלך 2022 להתפתח בעיה נוספת של קצב ייצור נמוך של דרכונים. המשמעות היא שאם בינואר 2022 תהליך הייצור ארך שבוע בלבד, הרי שהוא הגיע בספטמבר ל-39 ימים, ובדצמבר הוא עמד על 25 ימים. בעיה זו נובעת ממחסור בכח אדם. בין החודשים יוני לנובמבר 2022 הוקצה עוד כוח אדם למשימות ההדפסה, אך תוספת כח אדם זו הופסקה, ולכן גם בזירה זו צפויה להיות רק החמרה. בנוגע לעיכובים בהדפסת הדרכון, מציע מנכ"ל משרד הפנים להסיט 35 עובדים ליחידת ארבל העוסקת בהדפסת הדרכונים.
במקביל, בדיוני הוועדה עלו עוד שתי סוגיות שעשויות להפוך את הבעיה של התורים לאקוטית יותר. סוגיה אחת היא פקיעת תוקף הדרכונים הזמניים ופקיעת תוקפן של תעודות הזהות הישנות - כל אלו יגדילו את העומס על הלשכות העמוסות ממילא. סוגיה שנייה היא של הפטור מוויזות לארה"ב, שאם אכן ייכנס לתוקף, יינתן רק לבעלי דרכון ביומטרי, וצפוי להגדיל את הביקוש לדרכונים אלו. יו"ר הוועדה, יעקב אשר, אמר כי "אי אפשר להשאיר את האנשים ללא דרכונים, צריך להיערך לגלים הבאים הללו שצפויים לבוא".
לאורך השנה האחרונה הוצעו ונוסו פתרונות שונים על ידי לשכת ההגירה והאוכלוסין בכדי להתמודד עם הבעיה ולהפחית את העומסץ כך, בשביל להפחית את הביקושים הוחלט לאפשר לבעלי דרכון זר בתוקף לצאת איתו מהארץ, בלי שיצטרכו לחדש את הדרכון הישראלי. המהלך הזה צפוי להתארך עד לסוף 2023. בצד ההיצע, הוחלט לאפשר להנפיק דרכונים זמניים - נפתחו 28 נקודות בארץ שבהן אפשר להנפיק דרכון זמני. מדובר בדרכון יקר יותר (410 שקל בקיץ, לעומת 260 שקל בקיץ לדרכון רגיל) בעל תוקף נמוך יותר. עד כה הונפקו כ-230 אלף דרכונים זמניים. מרבית תוספת כח האדם שהוענקה לרשות האוכלוסין בשביל להתמודד עם העומסים, עסקה בדרכונים הזמניים.
אחד הפתרונות שאוהבים להזכיר ברשות ההגירה והאוכלוסין, הוא הקמה של עמדות להרכשה עצמית של דרכונים. כלומר, שהאזרחים יוכלו להנפיק בעצמם את הדרכונים. עמדות אלו יוצבו רק בלשכות. הצעד מתוכנן לקרות במהלך 2023, ברשות האוכלוסין אמרו לממ"מ כי ייערך פיילוט תפעולי בפברואר 2023, הפיילוט יתחיל בתל אביב ובבאר שבע, בשלב זה לא ברור מה קצב ההנפקה של המכונות הללו. עם זאת, הממ"מ מציע לרשות האוכלוסין לבדוק את האפשרות לפיה יהיה ניתן להנפיק דרכונים לא רק במשרד הפנים, אלא גם בעמדות ביומטריות אחרות.