סגור
גג עמוד NSO דסקטופ
ראש עריית חדרה ראש עיר צביקה גנדלמן
ראש עריית חדרה צביקה גנדלמן (צילום: צביקה טישלר)

תביעה ראשונה נגד המשטרה על התקנת רוגלה

בת זוגו של ראש עיריית חדרה המושעה, מורן שגב, תובעת חצי מיליון שקל מהמדינה על השתלת רוגלה בטלפון הנייד שלה

מורן שגב, בת זוגו של ראש עיריית החדרה המושעה צבי גנדלמן, תובעת פיצוי של חצי מיליון שקל מהמדינה על השתלת תוכנת ריגול בטלפון הנייד שלה במהלך החקירה נגד גנדלמן. לפי כתב התביעה, שהוגש לבית משפט השלום בתל אביב, עילת התביעה היא "הפגיעה הקשה בפרטיות שנגרמה לתובעת בעקבות פריצה סמויה למכשיר הנייד שלה באמצעות תוכנת רוגלה בלתי חוקית. חדירה זו בוצעה על ידי משטרת ישראל, בניגוד לדין ובחריגה מהסמכויות שהוקנו לרשויות האכיפה במסגרת ניהול חקירה פלילית".
"בשנים 2018-2014 ניהלה המשטרה חקירה פלילית סמויה בעניינו של צבי גנדלמן ואחרים בחשד לביצוע עבירות שוחד, שוחד בחירות ושורה של עבירות נוספות בקשר לקבלנים שונים הפועלים בחדרה", נכתב בתביעה שהוגשה על ידי עורכי הדין עמית חדד, נועה מילשטיין וליאור אפשטיין. לפני כשנה, יצוין, הוגש כתב אישום נגד גנדלמן בגין מרמה והפרת אמונים.
במסגרת החקירה, נכתב בכתב התביעה, "הגישה המשטרה שורה של בקשות למתן היתר להאזנת סתר למכשירי טלפון של חשודים בפרשה, ובהם גם למכשיר הטלפון של התובעת, אשר נחשדה בעבירות תיווך לשוחד (התיק נגדה נסגר בסופו של דבר, ת"ג).
"בתוך כך ב־15.1.2017 הגישה היחידה החוקרת בקשה להאזנת סתר לתקשורת בין מחשבים ביחס למכשיר הטלפון של שגב. היחידה הפעילה בניגוד לדין תוכנת פריצה (רוגלה) המכונה על ידיה 'המערכת', אשר שאבה ממכשיר הטלפון של שגב מידע פרטי הכולל הודעות ותיעוד שיחות ואף יתרה מכך – ביצעה פעולות החורגות מהצו, אשר הובילו לקבלת אנשי קשר ומספר פרטי מידע נוספים שאינם ידועים לתובעת".
שגב צירפה לתביעה פרפרזה (תמצית מודיעינית) שנמסרה לבן זוגה גנדלמן בעקבות ממצאי דו"ח צוות הבדיקה בראשות המשנה ליועמ"ש עמית מררי, אשר בדק את השימוש שעושה המשטרה ברוגלות. הצוות הוקם בעקבות תחקיר "כלכליסט" על השימוש הפסול והאסור שעושה המשטרה ברוגלות, כדוגמת פגסוס של NSO. תביעתה של שגב היא הראשונה שמוגשת על פגיעה בפרטיות מאז ש"כלכליסט" חשף את שימוש המשטרה ברוגלות נגד אזרחים.
"בדו"ח מררי אשר פורסם לאחרונה נקבע באופן חד-משמעי כי קיימות חריגות ביכולות הטכנולוגיות של תוכנת הריגול שבידי המשטרה המאפשרת לה לקבל תוצרים שאינם מותרים לפי חוק האזנת סתר, וכפועל יוצא מכך בוצעו חריגות מסמכות", נכתב בתביעה. "משטרת ישראל פגעה פגיעה קשה בפרטיות של שגב בכך שעשתה שימוש בתוכנת רוגלה בלתי חוקית, עיינה וחיטטה במשך תקופה של חודשיים בפרטי המידע האישיים ביותר של שגב, כולל שיחות עם צדדים שלישיים, שאבה מידע אגור בטלפון כמפורט בפרפרזה ושאבה מידע לאחור בחריגה מצו שיפוטי".
לטענת שגב בתביעתה, "מדובר בפגיעה חריפה בזכות הבסיסית של התובעת לפרטיות, בייחוד נוכח היכולות הייחודיות של תוכנת הרוגלה, אשר מאפשרת חשיפה למידע נרחב אודות בעל המכשיר, ובכלל זה תמונות, כתובות, תכתובות אישיות, אפליקציות ועוד", נטען בתביעה שבה נדרש הפיצוי ללא הוכחת נזק.