סגור

מאבק חברתי לשינוי דרך חברון המסוכנת בירושלים: "שתהיה שדרה ירוקה להולכי רגל ואופניים"

ארגון "אופניים בשביל ירושלים" שמארגן מחאות רכיבה חודשיות הצטרף לארגון "הרחובות שלנו" להולכי רגל בישראל, שהגישו נייר עמדה לשינוי תוואי לאחד הצירים המרכזיים והמסוכנים בעיר. הוצגו חלופות תכנוניות כמו בערים בעולם שצמצמו את כבישי הרכב הפרטי בהן; ראש העיר משה ליאון: "המטרה היא להוריד כלי הרכב מהכבישים, אבל לא יכול עכשיו"

ביום שישי האחרון יצאו כ-80 רוכבי אופניים מכיכר ספרא בירושלים, ונסעו כדבוקה בנתיבים אסטרטגיים בעיר תוך כדי שהם צועקים סיסמאות כמו "נמאס מהשוליים – רוצים שבילי אופניים".


הרכיבה, שהוגדרה כ"רכיבת מחאה", היא חלק ממאבק חברתי המבקש לשנות את תוכניות העירייה לדרך חברון, אחד הצירים המרכזיים והמסוכנים ביותר בירושלים.

7 צפייה בגלריה
מחאת רכיבה 2 ארגון אופניים בשביל ירושלים דרך חברון
מחאת רכיבה 2 ארגון אופניים בשביל ירושלים דרך חברון
מחאת רכיבה של ארגון "אופניים בשביל ירושלים"
(איתן בינו)

על אף שמדובר במאבק מקומי, הוא משליך על תופעה רחבה יותר בה תושבים נאבקים לצמצם כבישים סואנים וחניות לרכב פרטי לטובת פתרונות עירוניים צפופים יותר שיאפשרו הליכתיות, התניידות על אופניים בשילוב עם פתרונות הסעת המונים.
דרך חברון המודרנית נסללה על בסיס ציר ירושלים-חברון ההיסטורי ובאופן רשמי היא נחשבת לחלק מכביש 60 החוצה את יהודה ושומרון. עם השנים, הפכה הדרך ההיסטורית לציר תנועה סואן שמכיל בין 6 ל-9 נתיבים ונחשב לאחד מהכבישים האדומים ביותר בישראל ומאז שנת 2003 ועד לנובמבר 2021, אירעו בדרך חברון כ-927 תאונות עם נפגעים.

7 צפייה בגלריה
דרך חברון ירושלים
דרך חברון ירושלים
דרך חברון ירושלים
(ארגון ברחובות שלנו)
מלבד היותה ציר תנועה מרכזי ובעייתי, דרך חברון עוברת בשכונות מגורים רבות בירושלים כמו ארנונה, תלפיות ובקעה ואנשים ועסקים מנהלים את חייהם בצמוד לכביש הסואן. כיום, חלקה הארי של הדרך בנוי משני נתיבי רכב פרטי לכל כיוון, ונת"צ לכל כיוון שעובר באי תנועה שבין נתיבי הרכב הפרטי.
מאבק התושבים הנוכחי החל עם ההבנה כי דרך חברון צפויה להשתנות בעקבות מעבר הקו הכחול של הרכבת הקלה ושמדובר בשעת כושר לשינוי פני הרחוב הקיים. יוסי סעידוב, מייסד "הרחובות שלנו" ארגון הולכי הרגל של ישראל וממובילי היוזמה לשינוי פני דרך חברון אמר ל"כלכליסט" כי הכל החל עם העובדה שמדובר ברחוב אדום, שגובה הרוג ממוצע בשנה בקרב הולכי הרגל, כשבשני מקרים לפחות הולכות רגל נהרגו בעודן עומדות על המדרכה שבאי-התנועה האמצעי.

7 צפייה בגלריה
הדמיה דרך חברון תוכנית מוצעת לשינוי פני הרחוב ארגון ברחובות שלנו
הדמיה דרך חברון תוכנית מוצעת לשינוי פני הרחוב ארגון ברחובות שלנו
הדמיה: תוכנית מוצעת לשינוי פני רחוב דרך חברון, "ארגון ברחובות שלנו"
(יהודה מרצבך)


7 צפייה בגלריה
הצעה שינוי פני דרך חברון ירושלים סטרימיקס
הצעה שינוי פני דרך חברון ירושלים סטרימיקס
הצעה לשינוי פני דרך חברון בירושלים, סטרימיקס
(אורן לוטן סטרימיקס)

לפי סעידוב, התכנון הנוכחי צפוי להחליף את הנת"צ האמצעי במסילת הרכבת הקלה, וכך יישמר אי התנועה המסוכן והנת"צ יימחק. סעידוב אומר כי כמות נוסעי התחבורה הציבורית בדרך חברון בשעות העומס היא כמעט פי ארבע מאשר כמות הנוסעים ברכב הפרטי – "אנחנו 80% ממשתמשי הדרך אבל מקבלים רק שליש".

7 צפייה בגלריה
מחאת רכיבה ארגון אופניים בשביל ירושלים דרך חברון
מחאת רכיבה ארגון אופניים בשביל ירושלים דרך חברון
מחאת רכיבה של "ארגון אופניים בשביל ירושלים"
(איתן בינו)

ארגון אופניים בשביל ירושלים, שמארגן רכיבות מחאה חודשיות בהן רוכבי האופניים נוסעים על צירים מרכזיים בעיר בכדי לעורר מודעות לקידום תכנון ותרבות מוטי אופניים בירושלים, הצטרף לאחרונה למחאת התושבים ומבקש להוסיף גם נגישות לאופניים בציר הסואן. בארגון טוענים כי לפי תכנית האב לאופניים של ירושלים, דרך חברון אמורה להפוך לנתיב אופניים מרכזי שיחבר בין שכונות העיר, אך במצב הקיים אין שביל ברחוב וגם בתכנון העתידי רוב הרחוב לא יהיה נגיש באופניים. שני הארגונים, יחד עם מספר גדול של תושבים מהאיזור פועלים כעת לשנות את פני דרך חברון הנוכחית ולהפוך אותה ל"שדרה מוצלת, עם גינות עירוניות, להולכי רגל ורוכבי אופניים שלאורכה ניתן יהיה לפתוח עסקים ויוזמות קהילתיות שונות".

7 צפייה בגלריה
יוסי סעידוב מייסד ברחובות שלנו ארגון הולכי הרגל של ישראל
יוסי סעידוב מייסד ברחובות שלנו ארגון הולכי הרגל של ישראל
יוסי סעידוב, מייסד "ברחובות שלנו" - ארגון הולכי הרגל של ישראל
(ברחובות שלנו ארגון הולכי הרגל של ישראל)

בנייר עמדה שהכינו תושבי האזור מוצגות מספר דוגמאות על ערים שצמצמו את כבישי הרכב הפרטי בהן, כמו לונדון, פריז, ברצלונה ותל אביב. אחת הדוגמאות היא מילאנו, שבשנה אחרונה צמצמה שטחי כבישים לטובת 38 כיכרות שכונתיים ו-35 ק"מ שבילי אופניים ומדרכות. באביב אחרון, אופניים היוו 25% מסך כלי הרכב באחד הכבישים העמוסים במילאנו, Corso Buenos Aires.

7 צפייה בגלריה
משה ליאון ראש העיר ירושלים
משה ליאון ראש העיר ירושלים
משה ליאון ראש העיר ירושלים
(צילום: רפי קוץ)

ראש עיריית ירושלים משה ליאון שוחח עם "כלכליסט" ואמר כי "אני מאוד אוהב את התוכנית שהם מביאים, אבל אני דוגל בשיטה שאתה לא יכול לחנך בכוח את התושבים". ליאון אומר כי התוכנית הנוכחית שמקודמת בדרך חברון היא הבסיס לתוכנית לטווח הארוך שתהיה דומה לתוכנית המוצעת על ידי התושבים ושברגע שהרכבת הקלה תחל לפעול בדרך חברון וששירות האוטובוסים ישתפר אז פחות אנשים ייסעו ברכב הפרטי ואז יהיה ניתן לקדם זאת.
ליאון אמר כי "המטרה שלי היא להוריד את כלי הרכב מהכבישים, אבל אתה לא יכול לעשות את זה עכשיו". ליאון הוסיף שהעירייה מתכוונת לעשות שביל אופניים על דרך חברון. בנוגע לתאונות הדרכים, אמר ליאון כי "אין לי ספק שברגע שתהיה רכבת קלה, ואנחנו נוריד את כלי הרכב על ידי האוטובוסים אז באותו רגע הציר יהיה יותר רגוע. לסגור עכשיו ציר כל כך חשוב וקריטי זה פשוט נזק לעיר ופקקים נוספים".