סגור
נתיבי איילון נתיבי אילון תל אביב
נתיבי איילון. השטח שייך למדינה

בוטלה דרישת עיריית הרצליה להיטל השבחה של 3.5 מיליון שקל מנתיבי איילון: "לא ניתן לראות בה שוכרת"

ועדת ערר ביטלה בפסיקה תקדימית את דרישת עיריית הרצליה להיטל השבחה על מתקני סלולר בעמודי תאורה. העירייה טענה שנתיבי איילון "חוכרת לדורות", אך הוועדה קבעה כי החברה הממשלתית אינה חוכרת, כי השטח שייך למדינה

לאחר שנתיים של דיונים, דחתה ועדת ערר את דרישת עיריית הרצליה לגבות היטל השבחה בגובה 3.5 מיליון שקל מהחברה הממשלתית נתיבי איילון, בגין שימוש בעמודי תאורה בדרך איילון בצפון העיר, עליהם חוברו מתקני תקשורת של חברות סלולר.
העירייה טענה כי נתיבי איילון חוכרת את השטח ואם היא מפיקה ממנו רווח עליה לשלם היטל השבחה. נתיבי איילון פנו לוועדת ערר ובנייה, פיצויים והיטלי השבחה במחוז תל אביב, והשבוע פסקה הוועדה באופן תקדימי, כי החברה הממשלתית לא נחשבת לשוכרת של השטח הציבורי כיוון שהוא בבעלות המדינה ותפקידה של נתיבי איילון הוא רק לפתח ולתחזק אותו.
דרישת התשלום הגיעה כבר בפברואר 2023 במסגרת היתר בנייה בשטח והתבססה על שמאות שנערכה עבור עיריית הרצליה, לפיה השימוש של נתיבי איילון בעמודי התאורה להתקנת מערכות סלולריות, עליהן חברות הסלולר משלמות לה, משביחה את השטח. זאת כיוון שחברות הסלולר מחויבות בתשלום עבור כל מתקין שידור הממוקם בשטח של המדינה, כמו במקרה הזה.
2 צפייה בגלריה
עו"ד יעקב כהן
עו"ד יעקב כהן
עו"ד יעקב כהן
(צילום: ניר עמוס)
העתירה נגד תשלום השומה הוגשה על ידי נתיבי איילון באמצעות עו"ד יעקב כהן, ראש מחלקת תכנון ובנייה ועו"ד ניר שפרן, שותף, מפירמת עוה״ד AYR - עמר רייטר ז׳אן שוכטוביץ. נתיבי איילון טענה כי לא ניתן לראות בה חברה חוכרת אלא חברה ממשלתית, האחראית על החזקת ותפעול הכביש מתוקף תפקידה כרשות תמרור מקומית, ובהיעדר סמכות לחייבה בתשלום היטל השבחה מכוח החוק, דינה של שומת הוועדה המקומית ודרישת התשלום שהוצאה בעקבותיה להתבטל.
עוד ציינו בנתיבי איילון, כי מתקני הסלולר נועדו לשמש את משתמשי הדרך, ועל כן הם מוגדרים כתשתית ולא ניתן לטעון שהשביחו את השטח. בבית המשפט, חברות הסלולר וגם רשות מקרקעי ישראל, שהינה בעלת השטח, תמכו בנתיבי איילון.
2 צפייה בגלריה
עו"ד ניר שפרן
עו"ד ניר שפרן
עו"ד ניר שפרן
(צילום: ניר עמוס)
עיריית הרצליה השיבה כי אין מחלוקת שהאדמה שייכת למדינה, אך למרות זאת יש לראות בנתיבי איילון כ"חוכרת לדורות" ועל כן היא מחויבת בתשלום היטל השבחה בגין מימוש הזכויות בהיתר להתקנת מתקן תקשורת והפקת רווח, כיוון שחברות הסלולר משלמות לה.
כאמור, לאחר שנתיים של דיונים, הוועדה פסקה כי אין לראות בנתיבי איילון חברה חוכרת, כיוון שהשטח שייך למדינה וביטלה את דרישת תשלום היטל השבחה.
מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "הוועדה המקומית הרצליה לומדת את החלטת ועדת הערר ותגבש את עמדתה לכשתסיים".