סגור
הוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות עו"ד מיכל רוזנבוים וידאו
מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים (צילום: גדי קבלו)

ניגוד עניינים ברשות החברות: הסגן שאחראי על התחבורה לא יכול לטפל בחברת נת"ע

נדב צוק, סגן מנהלת רשות החברות, אינו רשאי לטפל בנת"ע משום שאשתו משמשת כמזכירת דירקטוריון החברה. למרות זאת, החליטה מנהלת הרשות מיכל רוזנבוים, להפקיד בידיו את הטיפול בחברות התחבורה הממשלתיות

לפני כחודש החליטה מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים לעשות שינוי ארגוני ברשות. היא החליטה לקחת את האחריות על הטיפול בחברות התחבורה הממשלתיות מאחד מסגניה, חביב קטן, ולהעביר אותה לסגן אחר – נדב צוק. על פניו מדובר בהחלטה לגיטימית, ולקטן עדיין נותרו סמכויות רחבות והוא אחראי על הפרטת הדואר ועל החברות הבטחוניות הממשלתיות. עם זאת, החלטה זו חריגה דווקא בגלל ניגוד העניינים החריג של נדב צוק, שאשתו היא מזכירת הדירקטוריון של חברת נת"ע.
עקב עיסוקה של אשתו, האחריות על הטיפול בחברת נת"ע נותרה אצל קטן ואילו צוק מטפל בחברות כמו נתיבי ישראל (נת"י), רכבת ישראל וחברות הבת שלה, חוצה ישראל ונתיבי איילון. עם זאת, חברת נת"ע פועלת בממשק ישיר וקבוע עם שאר חברות התחבורה הממשלתיות כמו נת"י, רכבת ישראל ונתיבי איילון. דוגמה לממשק כזה מתרחשת ממש בימים אלו: חברת נת"ע בונה גשר באיזור רוקח מעל כביש 20 ומעל מסילת הרכבת שם, באופן שיוצר חיכוכים ומצריך עבודה הדוקה בין נת"ע לבין רכבת ישראל ונתיבי איילון (ראו ידיעה עליונה בעמוד).
במקרים אחרים ברשות, נדמה כי ההקפדה על ניגודי העניינים חמורה יותר: מנהלת הרשות מיכל רוזנבוים מנועה לעסוק בכל מה שקשור להפרטת נמל אשדוד מפני שבן זוגה, אלי קמיר, מייעץ לנמל המפרץ הפרטי בחיפה, שבבעלות חברת SIPG הסינית.
עם זאת, יש לציין, כי לאחרונה ביקשה רוזנבוים להחזיר לתחום אחריותה את הפרטת נמל אשדוד, וזאת בטענה שהסדר ניגוד העניינים שנערך לה בנוגע להפרטת נמל אשדוד, הינו גורף ורחב יתר על המידה. מלבד ניגוד העניינים מול נמל אשדוד, מנהלת הרשות רוזנבוים חתומה על אחד מהסדרי ניגודי העניינים הגדולים שנראו במגזר הציבורי והיא מנועה מלטפל ב־52 מלקוחותיה לשעבר.
רשות החברות היא הרגולטור המפקח על פעילות החברות הממשלתיות מטעם המדינה, וזו אמורה לתפקד כנציגת הבעלים (המדינה) בחברות השונות. הממשק הישיר של עובדי רשות החברות עם החברות השונות הוא מול הדרג הבכיר בכל אחת מהחברות, ובעיקר מול דירקטוריון החברה.
נדב צוק גויס לרשות החברות על ידי רוזנבוים לפני כחצי שנה מאגף החשב הכללי באוצר. צוק מונה במקור לתפקיד סגן לנושאי נדל"ן, סביבה, חינוך, קרנות ועוד במקום יאיר אידר שעזב את הרשות.
כאמור, לפני כחודש החליטה רוזנבוים להעביר את צוק לתפקיד סגן לענייני חברות התחבורה הממשלתיות ובתפקידו הוא אמור לפקח על חברות שבשנים האחרונות עוררו עניין רב, כמו נתיבי ישראל שבראש הדירקטוריון שלה עומד יגאל עמדי ורכבת ישראל שבראשה עומד משה שמעוני.
מרשות החברות הממשלתיות נמסר בתגובה: "סגן מנהלת רשות החברות הממשלתיות, נדב צוק לא מטפל בחברת נת"ע, בה מטפל סגן אחר. למיותר לציין, כי סגן מנהלת רשות החברות פועל בהתאם להסכם ניגוד העניינים שלו".