סגור
דוכן ירקות ו פירות בשוק הכרמל עגבניות מלפפונים
דוכן ירקות ופירות בשוק הכרמל (צילום: אוראל כהן)

החקלאים קוראים לבטל את הפחתת המכסים על פירות וירקות: "להמתין לממשלה הבאה"

במכתב שנשלח לרה"מ, שר האוצר ושר החקלאות טענו ראשי ההנהגה החקלאית כי טיוטת ההסכם שהעבירה להם הממשלה אינה תואמת את הסיכומים שהושגו בין הצדדים בראשית יולי. עוד הם טענו כי העברת התמיכה הישירה שהובטחה להם מותנית באישור ועדת הכספים של הכנסת, מה שאומר שהממשלה לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה בעקבות פיזור הכנסת

ראשי ההנהגה החקלאית קוראים לעצור באופן מיידי את הפחתת המכסים על הפירות והירקות, זאת בטענה שטיוטת ההסכם שהעבירה הממשלה לחקלאים אינה תואמת את הסיכומים שהושגו בין הצדדים בראשית יולי. בנוסף, טוענים ראשי ההנהגה החקלאית כי חוסר היציבות השלטוני מביא לכך שאי אפשר לסמוך על כך שההתחייבויות השלטוניות לתמיכה ישירה אכן ימומשו.
נזכיר כי לפני כשנה הכריזו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר על פתיחת שוק הפירות והירקות ליבוא באמצעות ביטול מכסים ושינוי התקנות להגנת הצומח, זאת בתמורה למתן תמיכה ישירה לחקלאות המקומית. כחצי שנה לאחר מכן החליט ליברמן לחתום על הפחתת המכסים באופן חד צדדי, והיא נכנסה לתוקף במרץ האחרון. רגע לפני פיזורה של הכנסת, ביקשו חברי הכנסת להצביע נגד הצו ובכך להחזיר את המכסים, אך ברגע האחרון הושגו הסכמות עקרוניות. כעת מתברר כי ההסכמה העקרונית לא מצליחה להיות מתורגמת להסכמה סופית.
במכתב ששלחו ראשי ההנהגה החקלאית לראש הממשלה, שר האוצר ושר החקלאות הם טענו כי ניתן לראות שהפחתת המכסים הביאה להשפעה הרסנית על המגדלים של גידולים מסוימים כגון שום, אוכמנויות, ופטל, ולמרות זאת לא נעשתה בחינה מחדש של הרפורמה ולא הועברה להם תמיכה.
עוד טענו החקלאים כי העברת התמיכה הישירה לשנת 2022 מותנית באישור ועדת הכספים של הכנסת, מה שעשוי להיות בעייתי בהתחשב בעובדה שהכנסת לא פועלת כעת. "בזמן הזה, כל הסתמכות על דיון בוועדת כספים דומה לחתימה על מסמך עשוי מקרח", כתבו. "המשמעות בפועל היא שהממשלה לא יכולה לעמוד בהתחייבותה המקורית". עוד טוענים החקלאים כי חלק מהסיכומים שהושגו מנוסחים באופן שלא בהכרח מחייב את הממשלה הבאה, ועל כן מדובר ב"התחייבות ריקה מתוכן".
באשר להסכמות שהושגו לגבי שינוי תקנות הגנת הצומח, המהוות חסם משמעותי ליבוא, החקלאים מחו לגבי הנוסח הנוכחי שמחייב אותם להסכים ל"כל תיקון עתידי". לטענתם, "מכיוון שלא ברור מה התיקון העתידי יכלול, הרי שאין כל ודאות לגבי מהות ההסכמה, מה שמאיין את היכולת להסכים לה".
"איננו רואים כל טעם בהמשך ההידברות", נכתב במכתב. "על כולנו להמתין לממשלה הבאה, עת יחודשו השיחות ונוכל לקיים שיחות מקצועיות לאחר לימוד וניתוח מושכלים של כל מה שקרה לאחר הפעימה הראשונה. האחריות על הפערים התהומיים בין ההסכמות העקרוניות לבין הטיוטה האחרונה מונחת לפתח הממשלה, בלי קשר לשאלה האם האשמה נובעת מהיבטים משפטיים של הבחירות הקרבות, או מסיבה עלומה כלשהי".
כדי להשיג את מבוקשם ולבטל את הפחתת המכסים יצטרכו החקלאים להשיג את הסכמת שר האוצר להוציא צו חדש שמטיל מכס על פירות וירקות. אולם, קשה לראות כיצד ליברמן נעתר לקריאה זו, בייחוד בתקופה של בחירות ועליית מחירים.
מלשכת שר החקלאות עודד פורר נמסר: "לצערנו, שוב הלובי החקלאי בוחר לשרת קבוצת אינטרס קטנה במקום את כלל החקלאים בישראל וכלל אזרחי ישראל. אנחנו לא נאפשר לעובדה שהלוביסטים החקלאיים חזרו בהם מהסיכומים שהושגו לפגוע בכלל הציבור. הרפורמה יצאה לדרך, המכס ירד ואנחנו נמשיך לקדם את פתיחת השוק לתחרות כפי שקבעה החלטת הממשלה, לצד מתן מענקי השקעות וחדשנות לחקלאים שיחליטו לצעוד לעבר המהפכה הנדרשת להפיכת החקלאות הישראלית ליעילה יותר, כמו גם תמיכה ישירה בחקלאות ישראל.
"כל בר דעת שקורא את הסיכום שהושג בלשכת יו״ר הכנסת וזכה לתמיכת כלל סיעות הכנסת ומסתכל על הנוסח המשפטי שהושג לפני כמה ימים, מבין שלא רק שאין שום שינוי, אלא שאף בחלק מהסעיפים ניתנו הטבות נוספות לחקלאי ישראל. שינויים בנוסח קשורים אך ורק לעובדה שמדובר בתקופת בחירות. הממשלה מתכוונת לעמוד בכל הקבוע בסיכום".