סגור
איל הכט מנכ"ל סימנט
מנכ"ל סימנט איל הכט. יש אפשרות ליבוא כל המלט מיוון במקרה הצורך (צילום: גיל נחושתן)

בלחץ הקבלנים: יבואנית המלט סימנט מקטינה את התלות בטורקיה

בעקבות המתיחות הדיפלומטית, שיעור יבוא המלט מטורקיה של היבואנית הגדולה בארץ קטן מ־70% ל־30%, כאשר שאר האספקה מגיע מיוון

חברת סימנט, יבואנית מלט מקבוצת מספנות ישראל, צמצמה משמעותית את היקפי יבוא המלט מטורקיה. מיחס יבוא של 70% מלט מטורקיה ו־30% מלט מיוון החברה הפכה את יחס היבוא כך שכיום היא מביאה כ־70% מיוון ו־30% מטורקיה. כמו כן אומרים בחברה כי חתמו על הסכמים עם ספקים מיוון כך שבמקרה הצורך ניתן יהיה למלא את כל צורכי החברה בתחום המלט גם מיבוא שיהיה רק מיוון.
סימנט מרכזת את פעילות מגזר חומרי הבניה של מספנות ישראל, וכוללת מספר תעשיות בתחום כולל צבע, גבס, טיח ומוצרים נוספים. החברה החלה ליבא מלט לישראל ב־2016 וכיום היא מחזיקה בשרשרת אספקה עצמאית של מלט לישראל הכוללת ארבע אוניות בבעלותה, באמצעותן היא מביאה את המלט לישראל, יכולת פריקה מהירה ברציפים ויכולת אחסנה של 34 אלף טונה מלט.
שוק המלט בישראל וברשות הפלסטינית מסתכם בכ־10.5 מיליון טונה בשנה מתוכם מיוצרים בשוק המקומי כ־4.5 מיליון טונה, והיתרה מיובאת. חלקה של סימנט לפי הדו"חות הכספיים עומד על 12%–18% מכלל השוק, כלומר היא מספקת למשק הישראלי בין 1.26 ל־1.89 מיליון טונה מלט לשנה.
בדו"חות החברה נכתב כי "חברות מגזר חומרי הבניה פועלות לאיתור אלטרנטיבות ליבוא ממדינות נוספות, לצורך הרחבה וגיוון מקורות הייבוא ולשם הבטחת רציפות האספקה ועמידה ביעדים ובהתחייבויות אל מול לקוחותיהן". יחד עם זאת נכתב כי למרות שנוצר סנטימנט ציבורי שלילי של הטורקים כלפי גופים וגורמים ישראלים, ולמרות המתיחות הדיפלומטית שקיימת בין טורקיה לישראל, חברות מגזר חומרי הבנייה לא נתקלו עד כה בקשיים בייבוא המלט.
לדברי מנכ"ל סימנט איל הכט, מאז תחילת פעילותה של החברה היא ייבאה מלט מטורקיה ומיוון: "ב־2016 התחלנו להביא מלט מיוון וב־2018 גם מטורקיה. בשנים האחרונות היחס התהפך, טורקיה הפכה לספק המלט העיקרי שלנו והבאנו 35% מיוון ו־75% מטורקיה, גם בגלל שהמרחק ממנה קצר יותר.
"עם תחילת המלחמה זיהינו שהנושא הפך לרגיש וחתמנו הסכם עם היוונים לשנים 2024–2025, ושילשנו את הכמות שאנחנו מייבאים מיוון ויש לנו האפשרות להביא את כל המלט מיוון. אנחנו עדיין מביאים מטורקיה אבל צמצמנו. אחד הקשיים הוא שאין טיסות ישירות ולא ניתן לפגוש את הטורקים בטורקיה".
היבוא מטורקיה ספג קיתונות של רותחין גם מהמתחרים בתעשיית המלט הישראלית, האחראית כיום על כ־40% מהמלט בישראל.