סגור

3 מ-5 הערים עם שיעור האבטלה הגבוה ביותר - ערביות

נצרת ראשונה ואום אל פחם שנייה. מנתונים שפרסם השירות עולה שאילת מתחילה להתאושש, אבל 13 מבין 15 הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר הן ערביות, חרדיות או בעלות שיעור גבוה של חרדים ו/או ערבים

בעוד מצב התעסוקה באילת משתפר, הערים הערביות מובילות כעת בשיעור האבטלה. במקום הראשון נמצאת נצרת עם 26.7% ואחריה אום אל פחם עם 26.5%.
שלוש מחמש הערים המובילות באבטלה הן ערביות. 13 מבין 15 הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר הן ערביות, חרדיות או בעלות שיעור גבוה של חרדים ו\או ערבים. כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ד') שירות התעסוקה על מצב האבטלה בערים שבהן יותר מ-40 אלף תושבים.

עיר התיירות אילת שהובילה במהלך רוב המשבר את טבלת המובטלים ירדה למקום השישי עם 21.3% דורשי עבודה. זאת בעקבות פתיחת תיירות הפנים. גם הערים החרדיות שהקדימו במהלך המשבר את הערביות, ירדו למקומות נמוכים יותר. ביתר עילית נמצאת עדיין במקום השלישי, עם שיעור דורשי עבודה של 23.1%. אבל אלעד, בני ברק ומודיעין עילית רק בעשירייה השנייה, במקומות ה-11 עד ה-13.

2 צפייה בגלריה
הישוב ה ערבי ב ואדי ערה אום אל פחם
הישוב ה ערבי ב ואדי ערה אום אל פחם
אום אל פחם
(צילום: אביגיל עוזי)

פתיחתו הגוברת של המשק וצמצום מגבלות הקורונה הובילה לירידה במספר דורשי העבודה בכל היישובים, אולם בערים יהודיות הרבה יותר מאשר בערביות. האבטלה באילת ירדה בחודש מרץ בשיעור הגבוה ביותר של 26%. אחריה מודיעין במקום השני עם 10%. ב-42 ערים חלה ירידה של 5% ומעלה במספר דורשי העבודה, אבל בתוכן רק עיר ערבית אחת.
שירות התעסוקה מאשים בהודעה שלו את הבטחת דמי האבטלה עד יוני כגורם מרכזי לאבטלה ביישובים הערביים. לדבריו, דמי האבטלה של מקבלי השכר הנמוך קרובים לשכר שהמובטלים יכולים לקבל במשק. לכן, "למרוויחי השכר הנמוך דמי האבטלה מהווים תמריץ שלילי וחסם בפני חזרה לעבודה במקום לשמש רשת ביטחון המאפשרת ומעודדת חזרה לעבודה. ביטוי לדבר, כפי שנראה בהמשך, ניתן גם בנוכחות הנמוכה של ערים ערביות, מעורבות וחרדיות ברשימת הערים בהן חלה הירידה הגבוה ביותר בשיעור דורשי העבודה במהלך חודש מרץ".

2 צפייה בגלריה
אבטלה ביטוח לאומי מובטלים חל"ת
אבטלה ביטוח לאומי מובטלים חל"ת
ביטוח לאומי
(צילום: אלעד גרשגורן)

מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור אמר ש"שיעורי החזרה לעבודה הנמוכים בערים הערביות והחרדיות מאששות את טענתנו לאורך המשבר כי מי שייפגעו ממנו יותר מכל יהיו השכבות החלשות ומרוויחות השכר הנמוך. בשנים האחרונות שקדמו למשבר, הגענו באמצעות תכנית מעגלי תעסוקה להישגים משמעותיים מאוד בהעלאת שיעורי התעסוקה בקרב מרוויחי השכר הנמוך. כעת הישגים אלו נתונים בסכנה".