סגור

בלעדי לכלכליסט
דרעי לא לבד: גם הבן של גפני קיבל ג'וב בקק"ל

המוסדות הציוניים ממשיכים לספק את הסחורה עבור "הבנים של": אליהו גפני הצטרף לקק"ל כיועץ של סגן היו"ר שמואל ליטוב, מי שהיה בעבר יד ימינו של משה גפני בראשות ועדת הכספים

אחרי הבן של דרעי, גם הבן של גפני קיבל ג'וב במוסדות הציוניים: אליהו גפני, בנו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הצטרף לקק"ל כיועצם של סגני היו"ר שמואל ליטוב מיהדות התורה ואמיר שניידר מישראל ביתנו, כך נחשף אתמול באתר "כלכליסט". השכר לעובד במשרת אמון של יועץ לסגן היו"ר מוערך ב־21-17 אלף שקל ברוטו בחודש.
ליטוב, מנכ"ל עיריית בני ברק, שימש בעבר כיועץ מקצועי וכיד ימינו של משה גפני בוועדת הכספים, וריכז את קשריו של גפני עם משרדי הממשלה.
לפני כמה חודשים, בעת שהוקמה הקואליציה במוסדות הציוניים שבה חברה יהדות התורה ובמסגרתה חולקו הג'ובים, הסתייג משה גפני מהצטרפות מפלגתו לקואליציה במוסדות הציוניים. חברו לסיעה, ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה), סייע לסיעה החרדית האמריקאית ארץ קודש, שנכנסה לקואליציה, מהלך שאיפשר את מינויו של ליטוב לסגן יו"ר קק"ל.

מנעו מהמבקר לבדוק

המוסדות הציוניים, ובהם קק"ל וההסתדרות הציונית העולמית, הפכו זה מכבר ללשכת תעסוקה לקרובי משפחה של ראשי מפלגות ופוליטיקאים בכירים. הללו מוצנחים למשרות נחשקות עם שכר גבוה, וחלקן עם רכב צמוד, כולל נסיעות מרובות לחו"ל על חשבון כספי העם היהודי. המשרות הללו מחולקות ביד נדיבה על ידי ראשי מפלגות האם, השותפות לקואליציה מקיר לקיר במוסדות הציוניים. אלא שהמשרות נוצרו והומצאו כדי לחזק לא רק את המפלגות, אלא גם את ילדי וקרובי הפוליטיקאים.
2 צפייה בגלריה
פאינה קירשנבאום הבוקר ב בית המשפט
פאינה קירשנבאום הבוקר ב בית המשפט
פאינה קירשנבאום. בתה רונית מועסקת בקק"ל, וחתנה הועסק כרכז למיזם ציוני
(צילום: מוטי קמחי)
עלות המשרות הללו מגיעה לכמה מיליוני שקלים בשנה, אבל יש מי שמשלם: בהסכם הקואליציוני האחרון במוסדות הלאומיים שנחתם לפני כחצי שנה הוסכם שקק"ל תגדיל את תמיכתה בהסתדרות הציונית העולמית מ־22 מיליון דולר ל־40.5 מיליון דולר בשנה.
בקק"ל מכהנים כיום 10 סגני יו"ר בלא שכר הזכאים ליועצים לפי מפתח של עוזר במשרה מלאה לשניים-שלושה סגנים. יועץ לסגן יו"ר קק"ל מועסק כמשרת אמון לפי בחירת נושא המשרה, כלומר סגן היו"ר. נודע שבקק"ל מועסקים כיום שלושה עוזרים לסגני היו"ר. לפי הערכות, עלות העסקתם השנתית עומדת על 1-0.8 מיליון שקל. בקק"ל לא מסרו מהי עלותם השנתית של העוזרים, וסירבו לפרט מהו שכרו המדויק של אליהו גפני.
ועדת הכספים של הכנסת לא עוסקת בדרך שגרה בקק"ל. אבל בסוף 2017 דנה הוועדה, בראשות גפני, בחוק למיסוי קק"ל שאותו הציע שר האוצר דאז משה כחלון. כחלון ומנכ"ל האוצר דאז שי באב"ד הציעו את החוק לנוכח מחלוקת עם קק"ל על דרישתם להעביר 2 מיליארד שקל מקק"ל לקופת המדינה. במהלך הדיון בוועדת הכספים הוצע שאם קק"ל תעביר במשך שנתיים 2 מיליארד שקל, היא תקבל בתמורה פטור ממס עד שנת 2023. הנושא קודם ונחקק בינואר 2018.
בעבר אף הובעה התנגדות בוועדת הכספים להגדלת סמכויותיו של מבקר המדינה לבדוק את המוסדות הלאומיים ובהם קק"ל, ולא בכדי. אם מבקר המדינה היה עורך ביקורת על המינויים ועל המשרות הפוליטיות בקק"ל, הוא היה מוצא שלל רב. אליהו גפני אינו היחיד מקרב בניהם של פוליטיקאים המועסקים במוסדות הציוניים. ינקי דרעי, בנו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, התמנה באחרונה לראש מחלקת גיוס כספים בהסתדרות הציונית העולמית. שכרו החודשי של ינקי דרעי עומד על 50 אלף שקל ברוטו בחודש, בדומה לשכר שר בממשלה.
"כלכליסט" חשף ב־13 באפריל השנה שעלות לשכתו של ינקי דרעי נאמדת ב־2.3 מיליון שקל בשנה, מתוך סכום זה עלות שכר של 1 מיליון שקל לדרעי עצמו. כמו כן הוא זכאי להעסיק שלושה עובדים: מנהל מחלקה עם שכר ברוטו של 21 אלף שקל וכן עוזר ומזכירה. עלות העסקתם של העובדים היא כ־1.3 מיליון שקל בשנה.
עם הקמת הקואליציה במוסדות הציוניים לפני כמה חודשים, מונה דרעי במסגרת ההסכמים הקואליציוניים עם ש"ס למנהל המחלקה. בהמשך שודרג לתפקיד ראש המחלקה. גורמים בהסתדרות הציונית מעריכים שינקי דרעי יוכל לגייס כחצי מיליון שקל בשנה, בעוד עלות לשכתו 2.3 מיליון שקל. קודמו בתפקיד היה דובי ברגמן, שהיה בעבר בליכוד, יצא לפנסיה מההסתדרות הציונית והועסק בגיוס כספים בעלות מוערכת של 200 אלף שקל. משפחת דרעי נטועה לא רק בהסתדרות הציונית העולמית אלא גם בקק"ל. דודו של ינקי דרעי, עו"ד שלמה דרעי, משמש כיו"ר עמית בקק"ל בלא שכר. כפי שנחשף ב"כלכליסט", באמצע נובמבר 2020 אישר דירקטוריון קק"ל להכפיף אליו את האחריות על אגפי הכספים, המקרקעין, ביקורת הפנים והמחלקה המשפטית. דרעי פעל באחרונה לרכישת קרקעות ביו"ש על ידי קק"ל. בהסכם הקואליציוני הוסכם על הקמת זרם חרדי במוסדות הלאומיים שייהנה אף הוא מתקציבים.

סידור לבת ולחתן

חלוקת השלל במוסדות הציוניים היא גם נחלתן של מפלגות נוספות בקואליציה במוסדות הללו. רונית קירשנבאום, בתה של פאינה קירשנבאום, מי שכיהנה כסגנית שר הפנים ונחשבה לאישה החזקה בישראל ביתנו, מונתה לפני כשש שנים ל"ממונה על פיתוח פרויקטים כלכליים במכלול לפיתוח כלכלי". רונית קירשנבאום הופקדה בין היתר על ניתוח מיזמים במישור הפיננסי כלכלי ופיצוי השבה ביערות בחטיבת מכלול החדשה שעסקה בהסדרת השימושים במקרקעי קק"ל. גורמים בקק"ל ציינו שהיא מועסקת גם כיום בקק"ל. אמה פאינה קירשנבאום הורשעה לפני חודשיים בעבירות שוחד. רם פרנק, חתנה של פאינה קירשנבאום, הבעל של בתה השנייה, הועסק בקק"ל כרכז למיזם ציוני משותף לקק"ל ולשומר החדש לצורך הטמעת ערכים ציוניים בקרב בני הנוער.
2 צפייה בגלריה
מימין משה גפני אריה דרעי ו שלמה דרעי
מימין משה גפני אריה דרעי ו שלמה דרעי
מימין: משה גפני, אריה דרעי ושלמה דרעי. מטעמו של ח"כ גפני נמסר כי הוא "אינו מתערב לילדיו הבוגרים"
(צילומים: אלכס קולומויסקי, אוהד צויגנברג, אבי מועלם)
מתברר שגם פוליטיקאים בדימוס נוחתים במשרות מתגמלות במוסדות הציוניים: הח"כ לשעבר יגאל יאסינוב מישראל ביתנו מונה בעבר למנהל מחלקת אירו-אסיה בקק"ל. הח"כ לשעבר עליזה לביא מיש עתיד קיבלה ביולי 2019 כפיצוי את משרת ראש מרכז הרצל בהסתדרות הציונית העולמית. ואילו השר והח"כ לשעבר מודי זנדברג, שהצטרף בערוב ימיו הפוליטיים לליכוד, שימש כיו"ר קרן היסוד ב־2018-2010. בספטמבר 2017 נעצר בחקירת פרשת הצוללות והתפטר מקרן היסוד ב־2018.
מלשכת ח"כ גפני נמסר בתגובה: "ח"כ גפני אינו מתערב לילדיו הבוגרים. מיותר לציין שהוא לא היה מעורב בבחירת מקום העבודה של בנו והוא גם לא התייעץ איתו בנושא".