סגור

פרשנות
ערכים זה חשוב, תוכניות זה חשוב יותר

שרת התחבורה הנכנסת מרב מיכאלי אמרה את כל הדברים הנכונים בנאום כניסתה לתפקיד, אך היא לא פירטה כיצד היא מתכוונת לממש את שאיפותיה

שרת התחבורה היוצאת מירי רגב ושרת התחבורה הנכנסת מרב מיכאלי אינן חולקות קווי אופי וסגנון רבים, וכל מי שהאזין לטקס חילופי השרות במשרד התחבורה יכול היה להבחין בכך בקלות.
בין היתר רגב השתלחה ב"פקידים", ואילו השרה מיכאלי פתחה את נאומה בפנייה לעובדי המשרד ואמרה להם שהיא בונה עליהם וש"סוף-סוף הם יוכלו לעבוד".
אך למרות הסגנון השונה, בין השורות ניתן היה לצפות בקווי דמיון עדינים בין שתי השרות. שתיהן תיארו את משרד התחבורה ככלי מרכזי לקידום האג'נדה האישית שלהן. שתי השרות גם תיארו היכן הן רואות שצריך להשקיע יותר – השרה היוצאת ביקשה ממיכאלי להמשיך להשקיע בכבישים ביהודה ושומרון, ואילו השרה מיכאלי התייחסה בנאומה לצורך בהשקעה במגזר הערבי.

1 צפייה בגלריה
שרת תחבורה מרב מיכאלי מירי רגב חילופים משרד התחבורה
שרת תחבורה מרב מיכאלי מירי רגב חילופים משרד התחבורה
שרת תחבורה הנכנסת מרב מיכאלי ושרת התחבורה היוצאת מירי רגב
(ששון תירם דוברות משרד התחבורה)

ככלל, הנאום של מיכאלי הצטייר לעתים כנאום של ראש ממשלת מדינת התחבורה, ולא כנאום כניסה של שרה בתפקיד ביצועי. מיכאלי אמרה את כל הדברים ה"נכונים": היא התייחסה לצמצום פליטת גזי חממה, הורדת מחירי הדיור, יצירת תמריצים להורדת רכבים פרטיים מהכביש לטובת תחבורה ציבורית, יצירת שוויון מגדרי וגילאי בתחבורה, אסדרה של רכבים דו-גלגליים, קידום שיתופי פעולה בין-משרדיים ואפילו אדיבות בנהיגה. לא רק זה, אלא שנאומה של מיכאלי אף דיבר על קידום של שלום בין המדינות השכנות לישראל בעזרת שיתופי פעולה תחבורתיים.
ניתן לומר שהנאום של מיכאלי עסק בכמעט כל סוגיה ערכית שנמצאת באזור החיוג של משרד התחבורה, אך בדבר אחד מיכאלי כמעט ולא נגעה – ביצוע. גם המאזין הקשוב ביותר לא היה מצליח להבין מה השרה מיכאלי מתכוונת לעשות בפועל. מלבד אמירה ברורה על קידום שדה התעופה בנבטים, השרה כמעט ולא פירטה כיצד היא תממש את האג'נדה שלה.
האם השרה מתכוונת לקדם אגרות גודש כדי להוריד רכבים פרטיים מהכביש או להעלות מסים? האם יש כוונה לקדם פרויקטים תשתיתיים נוספים? מה הכוונה בלרתום את ההייטק לתחבורה? ומדוע השרה לא הזכירה במילה את נמלי הים? ייתכן שעדיין מוקדם לשפוט את מיכאלי ושכוונותיה טובות והיא בכיוון הנכון, אך הקמפיין נגמר, והממשלה כבר קמה – וכעת הגיע הזמן לדבר על תוכניות ולא על ערכים.