סגור

פתרון ביניים לבדיקות הקורונה בנתב"ג: ההתקשרות עם המפעילים הקיימים תוארך

חוזה ההפעלה בין משרד הבריאות לבין חברת אומגה ובית החולים רמב"ם היה צפוי להסתיים במוצ"ש; אך בית המשפט לא הכריע במאבק בין המחליפות, חברות פנג'יה ופמי פרימיום, והמדינה היתה צפויה להישאר ללא מערך בדיקות בשער הכניסה המרכזי שלה; הבוקר החליט משרד הבריאות להאריך את ההתקשרות עם המפעילים הקיימים עד 1 ביוני

מסתמן פתרון ביניים להמשך פעילות מערך בדיקות הקורונה בנתב"ג: משרד הבריאות מאריך בשלב זה את ההתקשרות עם חברת אומגה ועם בית החולים רמב"ם עד 1 ביוני. ההסכם המקורי בין הצדדים היה לפעילות עד מחר (שבת), 22 במאי, בלילה. עם זאת, מחברת אומגה נמסר כי טרם עודכנה בעניין.
ההחלטה מגיעה לאחר שבית המשפט המחוזי בירושלים היה אמור להכריע אתמול מי החברה שתפעיל את מערך בדיקות הקורונה לנוחתים בנתב"ג במקום אומגה ורמב"ם – חברת פמי פרימיום או חברת פנג'יה. אך במקום להחליט, בית המשפט קבע דיון נוסף והשאיר את נתב"ג ללא פתרון ברור, זאת עד פתרון הביניים של משרד הבריאות שפורסם הבוקר.


1 צפייה בגלריה
עמדות בדיקות קורונה נתב"ג
עמדות בדיקות קורונה נתב"ג
עמדות בדיקות קורונה בנתב"ג
(צילום: אוהד צויגנברג)


אומגה ורמב"ם נאלצו לסיים את פעילותם מפני שחברת פנג'יה, שהפסידה להם במכרז, עתרה נגד הזוכים ובג"ץ קיבל את העתירה והסכים שהיה פגם בהגשה של הזוכים במכרז. אך השמחה של פנג'יה על הניצחון במשפט היתה מוקדמת, מפני שמשרד הבריאות מבקש להכניס את חברת פמי פרימיום כספקית בדיקות הקורונה לנוחתים בנתב"ג. פנג'יה עתרה לבית המשפט על המהלך של משרד הבריאות, והדיון שהיה אמור להכריע מי תבצע את בדיקות הקורונה לנוחתים הסתיים אתמול ללא הכרעה, יומיים לפני סיום הפעילות של אומגה ורמב"ם.
ואם הבלגן המשפטי-בריאותי-עסקי הזה לא חמור מספיק, לכלכליסט נודע כי חברת פמי פרימיום שאמורה הייתה להיכנס לפעילות במוצאי השבת כלל אינה ערוכה להתחיל להעניק שירות במועד זה: אין לה עדיין מעבדה שהיא עובדת איתה, עובדים או הרשאה לעבוד מול רשות שדות התעופה. ביקורת רבה הופנתה בעבר כלפי החברה, שנבחרה לעבוד כספקית ב"מגן אבות" (לבדיקות קורונה בבתי אבות). כמו כן, נגד פמי פרימיום עומדת תביעה בגובה 47 מיליון שקל מצד משרד החינוך עקב תמחור יתר של שירותים רפואיים בבתי ספר.
מערך הבדיקות הפועל כיום בנמל התעופה מעסיק למעלה מ-500 עובדים במשרה מלאה, ולא ברור כיצד יתאפשר ליצור מערך חלופי בתוך יומיים בלבד. אם ההערכות היו מתממשות, ישראל היתה עלולה למצוא את עצמה ללא הגנה מפני כניסת נשאי קורונה ווריאנטים חדשים; או לחלופין עם כאוס בירוקרטי ותפעולי בכניסה לנתב"ג.
לכל האמור יש להוסיף את העובדה כי ביום ראשון הקרוב (23.5) מתחיל פיילוט תיירות הקבוצות של משרד התיירות, שמשמעותו היא כניסה של 40 קבוצות תיירים לישראל ממדינות שונות. כמו כן הפעילות המתחדשת של פרויקט "תגלית" צפויה להכניס לישראל עוד מאות רבות של צעירים אמריקאים. לפי המתווים הנוכחיים, כלל התיירים הנכנסים לישראל צריכים לעבור בדיקות PCR ובדיקות סרולוגיות עם כניסתם למדינה.
אבל אפילו זה אינו סוף הסיפור סביב המחדל הזה. במקרה שפמי פרימיום אכן תיכנס לנעליהם של אומגה ורמב"ם ותפעיל את מערך בדיקות הקורונה, היא תהיה כפופה אך ורק למשרד הבריאות ולא לרשות שדות התעופה כמו הזכייניות הקודמות. המשמעות של זה היא שרשות שדות התעופה לא תוכל לנהל את מערך הבדיקות ולאכוף את רמת השירות, ולא יתבצע סנכרון ותיאום בין צורכי נמל התעופה לבין פמי פרימיום. נכון להיום, לא נוצר קשר של ממש בין הנהלת נתב"ג לפמי פרימיום.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "כיום הבדיקות מבוצעות על ידי ספק שאושר בתהליך פטור ממכרז. ועדת המכרזים בחרה ספק בתהליך תחרותי לצורך הפעלת השירות. רציפות השירות בנתב"ג הכרחית, ולכן לא יהיה מצב שבו לא יהיה ספק שירות והבדיקות יבוצעו כסדרן".