סגור

משרד הביטחון רוכש פצצות חכמות מבואינג במאות מיליוני דולרים

לפי "הוושינגטון פוסט", אישר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עסקת חימוש בהיקף של 735 מיליון דולר עם ישראל, מרביתה כוללת קיטי JDAM של בואינג שהופכים פצצות ברזל פשוטות למדויקות. העסקה, שתוכננה לפני "שומר החומות", הפכה חשובה עוד יותר על רקע השימוש של חיל האוויר בפצצות בימים האחרונים

המבצע בעזה עדיין בעיצומו, אבל משרד הביטחון כבר ממלא מחדש את מחסני התחמושת. ישראל תרכוש מחברת בואינג קיטי JDAM שהופכים פצצות ברזל פשוטות למדויקות, בעלות של מאות מיליוני דולרים.
לפי "הוושינגטון פוסט", אישר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן את העסקה שיצאה לדרך עוד בתחילת מאי, לפני פתיחת מבצע "שומר החומות" בעזה, והפכה חשובה עוד יותר על רקע השימוש הנרחב שעושה חיל האוויר בקיט האמריקאי במבצע.

1 צפייה בגלריה
F-16 אף-16 של חיל האוויר חמוש בפצצות JDAM
F-16 אף-16 של חיל האוויר חמוש בפצצות JDAM
אף-16 של חיל האוויר חמוש בפצצות JDAM
(חזי שמואלי)
העסקה מעוררת ביקורת באגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית בגלל הפגיעה באזרחים בעזה שנגרמת מהשימוש במערכת הנשק האמריקאית. למרות זאת אישר אותה הממשל.
זאת לעומת העיכוב שיצר ממשל אובמה בעת מבצע צוק איתן ב-2014 באספקת טילי הלפייר שהזמין משרד הביטחון עבור מסוקי האפאצ'י הישראליים, כצעד של העברת מסר נגד התמשכות המבצע. מאז ציידו משרד הביטחון וחיל האוויר את האפאצ'ים גם בטילי ספייק מתוצרת רפאל, כדי למנוע תלות בחימוש האמריקאי.
ה-JDAM, שמכונה בחיל האוויר "ברד", מאפשר פגיעה בדיוק של כ-10 מטר, במחיר נמוך יחסית לנשק מונחה, כ-25 אלף דולר. הוא נמצא בשימוש כל מטוסי הקרב של החיל, שעשה בו שימוש בעת תקיפת מבנים ומטרות נוספות בעזה.
ב-2015, אחרי צוק איתן, רכש משרד הביטחון פצצות JDAM בשווי של 1.879 מיליארד דולר לחידוש מלאי הקיטים.
בשדה הקרב המתקדם כיום נעשה שימוש גובר במשבשי GPS כדי להקשות על חילות אוויר מתקדמים לפגוע בדיוק במטרה, אך בעזה עדיין מצליח חיל האוויר להשתמש בפצצות מונחות לוויין.