סגור

דעה
מדעי החיים האמיתיים

כבר עשורים רבים תלמידים מתלוננים שחומר הלימוד לא רלבנטי לחיים שלהם. מי שרוצה להקטין את הפער הזה ולהיות יותר קשור לחיים הבוגרים, שילמד איך מתפקדים בהם

שרת החינוך יפעת שאשא־ביטון כתבה השבוע פוסט שמסביר למה צריך לשנות את בחינות הבגרות ואת שיטות הלימוד. בין היתר סיפרה ש"כאשר מוניתי לתפקיד שרת החינוך, בתי שיר בת ה־15 ביקשה והבהירה מה חשוב לבני גילה: 'אמא, תדאגי שיהיו לנו לימודים ישימים. שנגדל ונבין מהי משכנתא, מהם מסים ועוד'".

את הדברים של שיר שאשא־ביטון צריך אמץ לא רק כנימוק לשינוי השיטה אלא כפשוטם. אוריינות פיננסית וגם אוריינות בירוקרטית הן בוודאי בין הכישורים החשובים ביותר ליכולת של צעירים לתפקד בעולם המודרני. לא ברור למה זה לא מקצוע חובה בכל תיכון.
חומר הלימוד לא רלבנטי לחיים
הנה כמה דברים שחיוני ללמד במסגרת הזאת: ניהול חשבון בנק ואשראי, מה זה ריבית ואיך מחשבים אותה, מה עושה ביטוח לאומי ואיך פונים אליו, כתיבת פנייה למשרד ישראלי וגם לאתר עולמי, השוואת מחירים אבל גם מערכת שיקולים רחבה יותר (זמן אספקה, אחריות מקומית, מוצרים כחול־לבן), צפייה ביקורתית בפרסומות, הבנה של מסמכים רשמיים וחוזים, למשל חוזה שכירות, מיצוי זכויות וחיפוש מידע על זכויות.
השיח החינוכי מרבה בשנים האחרונות לעסוק בצורך בלימוד משולב של מקצועות שונים. במקצוע האוריינות הפיננסית והבירוקרטית אפשר לשלב מתמטיקה, הבעה, אזרחות ואנגלית. למשל, חשוב לדעת איך להשתמש במתמטיקה בחיים ולא פחות רצוי לתרגל שימוש באנגלית רשמית. וכן, אפשר להציע למורים של כל המקצועות האלה לעבור השתלמות שתכין אותם ללמד את מדעי החיים האמיתיים.
כבר עשורים רבים תלמידים מתלוננים שחומר הלימוד לא רלבנטי לחיים שלהם ואת חלקו הגדול הם ישכחו רגע אחרי הבגרות. התלונות האלה הפכו כמובן הרבה יותר קשות בעולם שמשתנה בקצב כל כך מהיר. מי שרוצה להקטין את הפער הזה ולהיות יותר רלבנטי לחיים הבוגרים - שילמד איך מתפקדים בהם.

1 צפייה בגלריה
שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא-ביטון זירת הנדל"ן
שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא-ביטון זירת הנדל"ן
יפעת שאשא-ביטון, שרת החינוך
(צילום: יעל אורבך)