סגור

שירות התעסוקה: העניים חוזרים פחות לעבודה

על פי נתונים של שירות התעסוקה, שיעור החזרה לעבודה של האשכולות החלשים נמוך ב-38%-44% מאלה של האשכולות הגבוהים יותר. הסיבות: לחלקם אין מעסיק ולחלקם לא משתלם. רק 7% מהמובטלים הערבים חזרו לעבודה במרץ לעומת 15% בכלל האוכלסיה

שיעור החזרה לעבודה באשכולות החברתיים-כלכליים הנמוכים קטן ב-38% מאשר באשכולות הגבוהים וב-44% מאשר באשכולות הביניים. כתוצאה מכך, חלקם של דורשי העבודה מהאשכולות הנמוכים מכלל המובטלים עלה מ-34.3% בחודש פברואר ל-36.2% בחודש מרץ. כך עולה מנתונים שמפרסם היום שירות התעסוקה. את העובדה שהחלשים חוזרים לאט יותר אפשר לראות גם בניתוח לפי ממגזר. מספר המובטלים היהודים שאינם חרדים ירד במרץ ב-18%, אבל מספר החרדים ירד ב-14% והערבים ב-7% בלבד. שיעור הירידה בכלל האוכלוסייה היה 15%.


1 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה מובטלים דורשי עבודה 3
שירות התעסוקה מובטלים דורשי עבודה 3
שירות התעסוקה
(צילום: באדיבות שירות התעסוקה)

בשירות התעסוקה מסבירים שהנתונים "מלמדים שוב כי לטווח הארוך מי שנפגע יותר ממשבר התעסוקה הם מרוויחי השכר הנמוך. תנועת האקורדיון, של ההוצאה לחל"ת בכניסה לסגרים והחזרה מחל"ת ביציאה מהם, אינה פועלת כמצופה על דורשי עבודה מהאשכולות הנמוכים.
"המשמעות היא שבעוד שלדורשי עבודה מאשכולות הביניים יש מקום עבודה לחזור אליו, ולכן שיעורם עולה בכניסה לסגר ויורד ביציאה ממנו, הקשר של דורשי עבודה מהאשכולות הנמוכים לשוק העבודה הולך ומתרופף. הם שוהים באבטלה ממושכת ועלולים להישאר בה גם בשוך המשבר ולהתקשות לשוב למעגל העבודה".
עם זאת מדגישים שם שלהישארות של בעלי המשכורות הנמוכות באבטלה יכולות להיות שתי סיבות מנוגדות - אחת היא ש"נותרו ללא מעסיק ואין להם לאן לחזור". השנייה היא שבשל השכר הנמוך הפער בין דמי האבטלה שהם מקבלים לשכר נמוך מאוד ולכן לא משתלם להם לעבוד, כלל זמן שדמי האבטלה נמשכים.
מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור אמר, ש"כשפי שנוכחנו לכל אורך המשבר, האוכלוסיות הפגיעות ביותר הן השכבות החלשות".