סגור

השקיעו במיניבוסים חדשים, אבל שכחו את האנשים עם מוגבלויות

ארגון המייצג צעירים עם מוגבלות דורש לעצור את שירות התחבורה החדש בשרון, קוויקר, לאחר שהתברר כי כל 25 המיניבוסים אינם מונגשים. משרד התחבורה: "עם סיום הפיילוט יוחלפו הרכבים במיניבוסים מונגשים"

שירות התחבורה החדש Quicker שיחליף את האוטובוסים במועצות האזוריות לב השרון ועמק חפר מספטמבר לא יהיה מונגש לאנשים עם מוגבלות, להורים עם עגלות ולקשישים. זאת למרות הכרזות משרד התחבורה באוגוסט שעבר על מהלך "לבחינת הפעלת אוטובוסים נגישים".



התנועה לקידום צעירים עם מוגבלויות, "לינק 20", פנתה למשרד התחבורה בדרישה לעצור את השירות החדש.
משרד התחבורה נמסר בתגובה כי "עם סיום הפיילוט יוחלפו האוטובוסים במיניבוסים מונגשים". עם זאת, קשה לראות כיצד יוחלפו 25 מיניבוסים חדשים באחרים לאחר כחצי שנה בלבד.
"תחבורה ציבורית נגישה אינה מותרות אלא זכות בסיסית", נאמר במכתב של תנועת לינק 20. "אנו דורשים ממשרד התחבורה לעצור את הפיילוט ולהבטיח כי ירכשו אמצעי תחבורה נגישים המשרתים את כל ציבור התושבים".
"הייתי בטוחה שאם כבר מתקדמים אז שיהיה נגיש ויהיה אפשר להשתמש בתחבורה ציבורית", אמרה ל"כלכליסט" יעל, סטודנטית לתואר שני לחינוך ומנהל, המתניידת בכיסא גלגלים ממונע ומתגוררת במושב עין שריד שבלב השרון. לדבריה, נסיעה הלוך־חזור לתל אביב מעין שריד במונית מונגשת יכולה לעלות לה 1,500 שקל, ולעתים אין לה אלטרנטיבה מפני שאין תחבורה ציבורית מונגשת.

1 צפייה בגלריה
השירות תחבורה ציבורית  Quicker
השירות תחבורה ציבורית  Quicker
מיניבוס של Quicker
(צילום: קווים)

25 מיניבוסים של חברת קווים הושמשו לאחרונה לשימוש בפיילוט התחבורה השיתופית Quicker, אך כאמור אף אחד מהמיניבוסים הללו לא יהיה מונגש לאנשים עם מוגבלויות. מציאות זו היא המשך ישיר של המצב הבעייתי הקיים, בו כל האוטובוסים הבינעירוניים בישראל אינם מונגשים לאנשים עם מוגבלויות.
משרד התחבורה מודע לבעייתיות של המצב הנוכחי, ובאוגוסט האחרון פירסם קול קורא לציבור "לבחינת הפעלת אוטובוסים בינעירוניים נגישים". במסמך מתואר כי "במסגרת מדיניות המשרד לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית והנגשתה לציבור, מעוניינת הממשלה להפעיל אוטובוסים בינעירוניים נגישים מעבר להוראות תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ובכלל זה הנגשת האוטובוסים למתניידים בכיסא גלגלים ו/או קולנועיות". אך הצהרות ומדיניות לחוד, ודווקא כאשר משרד התחבורה משיק שירות נסיעות חדשני שיחליף את קווי האוטובוס הבינעירוניים המיושנים הוא אינו דורש שאפילו חלק מהמיניבוסים בשירות יונגש לאנשים עם מוגבלות.
משרד התחבורה מסר בתגובה כי "עם סיום הפיילוט יוחלפו האוטובוסים במיניבוסים מונגשים וכך לראשונה יוכלו הנוסעים באזור ליהנות מתחבורה שיתופית המונגשת גם לאנשים עם מוגבלויות".