סגור

בג"ץ יודיע הערב אם מינוי אקוניס לשר משפטים ייפסל

אחרי קרב הצעקות בממשלה, התגלגל תפוח האדמה הלוהט של מינוי שר משפטים לבג"ץ שדן בעתירה. נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות הודיעה שתפרסם החלטה עוד הערב. היא התייצבה לצד היועץ המשפטי לממשלה: "עמדתו מחייבת". פרקליטו של נתניהו: "הממשלה נדחקה לקיר". השופט פוגלמן: "זה נקרא מילוי החוק"

בצל ישיבת הממשלה הסוערת שבה פסל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט את ההצבעה על מינויו של אופיר אקוניס לשר המשפטים, צפוי בג"ץ להחליט הערב (יום ג') בעתירה נגד מינוי אקוניס לתפקיד. במקרה שהמינוי ייפסל בבג"ץ, ידון בית המשפט מחר בעתירה הדורשת מהממשלה למנות שרים לשורת משרדים - ובראשם המשפטים.

הרכב השופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות והשופטים ניל הנדל ועוזי פוגלמן פתח את הדיון בהצגת בקשה מטעם התנועה לאיכות השלטון למתן צו ביניים נגד כניסת השר אקוניס לתפקיד שר המשפטים, לנוכח עמדת היועמ"ש. ראש מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, עו"ד ענר הלמן, אמר כי "היועמ"ש לא מתנגד שיצא צו ביניים, כי מבחינתו אין שר משפטים. מי שטוען אחרת יכול להגיע לבית המשפט".
עו"ד דוד פטר, שייצג באופן פרטי וחריג את ראש הממשלה נתניהו ואת השר אקוניס בדיון, הסביר את טענותיו בנוגע לחוקיות מינויו של אקוניס לשר המשפטים. השופטת חיות השיבה לו כי "חוות דעת של היועמ"ש, גם אם אדוני חולק עליה, על פי בית המשפט מחייבת. מה שקרה היום בהצבעה - לא נעשה דבר. זו דעת היועץ".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ראש הממשלה 30.3.21
בנימין נתניהו ראש הממשלה 30.3.21
רה"מ בנימין נתניהו
(צילום: מוטי מילרוד הארץ)

השופטים פנו בהמשך לדון בטענות היועמ"ש ולפיהן הוא לא דיבר בישיבה. "הממשלה מוסמכת לקבל החלטה בניגוד לעמדת היועמ"ש. אין על כך מחלוקת", אמר פטר. השופט פוגלמן השיב לו: "הממשלה מחויבת בחוות דעת של היועמ"ש אלא אם בית משפט פסק אחרת". עו"ד פטר אמר כי מנדלבליט "דיבר בהרחבה בישיבה", והוסיף כי הוא "סירב לאשר את ההחלטה בזמן ההצבעה". השופטת חיות ציטטה את דבריו של מנדלבליט בישיבה.
בהמשך, ביטלה השופטת חיות את הטענה שהציג השר אוחנה לפיה מדובר בממשלת מעבר, שההסכם הקואליציוני שנחתם בעבר לא תקף לגביה. "העיקרון הוא שהממשלה שקיבלה את אמון הכנסת ממשיכה לכהן עד שיש ממשלה חדשה", היא אמרה לנציגו של נתניהו. השופט פוגלמן הוסיף: "האם ממשלה חלופית איבדה את אופיה רק בגלל שהיא ממשלת מעבר?", ובהמשך גם השופטת חיות הצטרפה: "כשממנים שר בממשלת מעבר לא צריך לשמור על הפריטטיות?".
עו"ד פטר מתח ביקורת על ההתערבות של בית המשפט, כלשונו. "אני לא מבין מה המשמעות להורות למנות. אין הסכמה בזירה הפוליטית. צו שמורה 'תחליטו' - אני לא מבין את תוקפו המשפטי. בית המשפט דחק את הממשלה לקבל החלטה והממשלה נדחקה אל הקיר", הוא אמר. השופט פוגלמן השיב לו: "קשה לשמוע את המונח הידחקות. אנחנו קוראים לזה מילוי החוק". לדברי פטר, "יש פה זירה פוליטית מובהקת. אנחנו בתקופה רגישה, דומה לבג"ץ אדלשטיין. בית המשפט מתערב תוך אפיית העוגה". השופט פוגלמן ענה לו: "הניסיון לצייר את זה ככניסה לזירה הפוליטית לא נכון. זה עניין משטרי ומשפטי".
מנדלבליט קבע שההצבעה נערכה באופן לא חוקי
ישיבת הממשלה היום התכנסה בהוראת בג"ץ שניתנה ביום ראשון האחרון, ולפיה לממשלה תקופת זמן של כ-48 שעות למנות שר משפטים - וזמן נוסף למינוי שאר השרים בשבוע הבא. עם זאת, כעבור כמה שעות של צעקות, חילופי האשמות והטחות בין גוש לגוש, נפלה ההצעה למנות את בני גנץ לתפקיד, ובהמשך פסל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הצבעה על מינוי מועמד הליכוד אופיר אקוניס לתפקיד. מנדלבליט קבע כי ההצבעה נערכה באופן לא חוקי.
בהמשך ספג היועץ המשפטי לממשלה מתקפה מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "סתמו לי את הפה, ראש הממשלה לא נתן ליועץ המשפטי לממשלה לדבר", אמר מנדלבליט. נתניהו טען בהמשך כי "אף אחד לא מבין את ההסברים" שלו. היועמ"ש הזועם זרק בתגובה: "בג"ץ יבין, אל תדאג", ונתניהו לא נותר חייב: "הציבור לא יבין את ההתפלפלויות שלכם". בהמשך הוסיף היועמ"ש: "מה שקרה כאן זה היה לא תקין. ביצעתם הצבעה לא חוקית כנגד היועמ"ש - דבר חסר תקדים. השר אקוניס איננו שר המשפטים של ישראל".

2 צפייה בגלריה
מימין: ראש הממשלה בנימין נתניהו נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות והיועמ"ש אביחי מנדלבליט
מימין: ראש הממשלה בנימין נתניהו נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות והיועמ"ש אביחי מנדלבליט
נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות והיועמ"ש אביחי מנדלבליט
(צילומים: יאיר שגיא, אלכס קולומויסקי)

כשעה וחצי לאחר הסערה בממשלה, נמסר מלשכת ראש הממשלה כי נתניהו ביקש מבג"ץ 48 שעות נוספות כדי לנסות להגיע להסכמה בנושא. "ראש הממשלה הסכים והעלה את ההצעה למינוי גנץ, ומשזו נפלה העלה את מועמדותו של השר אקוניס שקיבל רוב קולות", טענו בלשכת רה"מ. "היועמ"ש טען שהפרשנות שלו היא שההצבעה על אקוניס לא חוקית כי בני גנץ התנגד לה. מזכיר הממשלה ושרים העלו את סעיף 15 לתקנון הממשלה שקובע כי ראש הממשלה ראשי להעלות לסדר היום נושא שהוא מאשר שיש לדון בו, וכך נהג".אחרי הישיבה שיגר גם מנדלבליט מכתב לראש הממשלה ולראש הממשלה החליפי, ובו תיאר פגם מנהלי חמור בכך שלא ניתן לו להביע את דעתי לגבי אי-חוקיות ההצבעה, כלשונו. "מדובר בהצבעה לא חוקית שאסור היה לקיימה", הוסיף היועמ"ש.
"גם אילו מבחינה תיאורטית הייתה ההצבעה על מינויו של השר אקוניס לתפקיד שר המשפטים חוקית, העובדה כי כל שרי גוש כחול לבן הצביעו נגד הצעת ההחלטה, הרי שבהתאם להוראת סעיף 13 א' לחוק יסוד: הממשלה, יש לראות בתוצאה כאילו היה שוויון בין הקולות - ולפיכך כי ההצעה לא התקבלה". לקראת הדיון כתב לבג"ץ כי "אין מנוס ממתן צו מוחלט המורה לממשלה לאייש ללא דיחוי את תפקיד שר המשפטים".
את העתירה נגד הממשלה הגישו התנועה לטוהר המידות והתנועה לאיכות השלטון. ביום ראשון האחרון הציע מנדלבליט לבג"ץ לאפשר לממשלה לקיים דיון על מינוי השרים לפני הגעה לפסק דין של בג"ץ. נתניהו עצמו לא התחייב שימנה שר, אך ציין כי יהיה מוכן לדון בכך - דיון שעלה בתוהו בסיומו של דבר. בתגובת המדינה לעתירה נאמר כי "קיים צורך חיוני בקידום מינויים של שרים למשרדים הרלוונטיים, ובפרט למשרד המשפטים".
עוד נאמר כי "פקיעת כהונתם של ממלאי מקום השרים ואי-מינוי שרים קבועים תחתיהם – ובפרט אי-מינוי שר משפטים – מביאה למצב חריג ביותר וחמור מבחינה משטרית, ולפגיעה קשה בתפקוד הממשלה. פגיעה זו הולכת ומחמירה עם חלוף הזמן, ככל שמתארך המצב בו לא עומדים שרים בראש חלק ממשרדי הממשלה".
הממשלה לא מינתה שר משפטים קבוע מאז התפטרותו של אבי ניסנקורן בחודש ינואר השנה, בשל המחלוקת בין כחול לבן לבין הליכוד. עם פקיעת מינויו כממלא מקום, תיק המשפטים שהיה אצל גנץ לא מאויש מתחילת אפריל. כך גם לגבי שאר התיקים שננטשו לפני הבחירות האחרונות ולא אוישו מאז: משרד התקשורת, המדע והטכנולוגיה, משאבי המים והשכלה גבוהה ושוויון חברתי.