• תפריט
רכב

ראיון כלכליסט

"נכניס לישראל רשת חברתית של מוסכים"

מנכ"ל רשת המוסכים העולמית צ'קסטאר משוכנע שהשוק הישראלי בשל לכניסת הרשת, שתפחית, לדבריו, את עלויות הטיפול לנהגים. "היעד שלנו בישראל הוא 50 מוסכים בתוך שנתיים, שיטפלו גם במערכות האלקטרוניות המורכבות". נשאר לו רק לנצח את יבואני הרכב בקרב על נתח הפעילות הרווחי

תומר הדר 08:2919.11.12

"במדינות שבהן צ'קסטאר פעילה אנו מספקים לזכיין המקומי שלנו מידע טכני שנדרש לטיפול במכוניות מורכבות באמצעות מחשב, מדובר כאן ברשת חברתית למוסכים. אלפי מוסכינו ברחבי העולם צוברים מידע רב, ואנחנו חולקים את המידע עם הרשת דרך מרכזי השירות הטכני שלנו". כך אומר ל"כלכליסט" וינצ'נזו צ'יאקונה, מנכ"ל צ'קסטאר - רשת המוסכים העולמית השייכת למגנטי מארלי האיטלקית, שהגיע לישראל לאחרונה כדי לקדם את החדרת הרשת לארץ. כפי שנחשף ב"כלכליסט", לאחרונה הגיעה לישראל משלחת מטעם הרשת, במטרה להיות הראשונה שמקימה בישראל רשת מוסכים של חברה בינלאומית שאינה תלויה ביצרני הרכב.

 

כיום, לפי החוק, יכול כל ישראלי לקחת את מכוניתו בשנים הראשונות לטיפול בכל מוסך מורשה מטעם משרד התחבורה, גם כזה שאינו שייך ליבואן רכב. אך כאן מתעוררת בעיה: רוב המכוניות החדישות עמוסות במערכות אלקטרוניות הדורשות בעצמן תחזוקה שוטפת. מוסכים שאינם מורשים מטעם יבואן הרכב עלולים למצוא עצמם מטפלים אך ורק בהיבטים המכניים, כגון החלפת השמן או הבלמים, אך ללא כל יכולת לטפל בבעיות הקשורות במחשב המנוע ובמערכות האלקטרוניות.

 

וינצ'נזו צ'יאקונה: "אנחנו רוצים שהמוסכים יגדלו איתנו, ולכן אנחנו דורשים בשלב הראשון שבמוסכים שיצטרפו אלינו יש לפחות שתי עמדות טיפול ושני אנשים טכניים" וינצ'נזו צ'יאקונה: "אנחנו רוצים שהמוסכים יגדלו איתנו, ולכן אנחנו דורשים בשלב הראשון שבמוסכים שיצטרפו אלינו יש לפחות שתי עמדות טיפול ושני אנשים טכניים" צילום: עמית שעל

 

כיום רוב המכוניות הנוסעות בכבישי ישראל הן מכוניות חדישות, הנהנות, מצד אחד, מרמת אמינות גבוהה, אך דורשות, מצד שני, מיומנות גבוהה מצדו של המוסכניק. יתרה מזאת, כאשר מכוניות אלה כבר אינן חדשות, עדיין צריך לטפל בהן והטיפול כבר אינו פשוט בגלל אותן מערכות אלקטרוניות מורכבות, וגם אינו זול.

 

נהוג כבר בארה"ב

 

לעומת המצב השורר בישראל, באירופה ובארה"ב נהוגה שיטת פעולה שונה. במקומות אלה פועלות כמה רשתות בינלאומיות של יצרניות חלקי חילוף לרכב, אשר מחזיקות באלפי מוסכים. הללו מצוידים, בין היתר, גם בציוד המחשוב הדרוש כדי לאפשר ללקוחות לטפל גם במערכות האלקטרוניות ברכבם, מבלי להזדקק לשירותיו של מוסך מורשה מטעם יצרן הרכב. רשתות אלה, כגון צ'קסטאר ובוש סרוויס, השייכות לחברות המספקות חלקי חילוף לתעשיית הרכב, מספקות את כל שירותי המוסך, כולל שירותי אלקטרוניקה הנדרשים במכוניות מודרניות מבלי שבעל הרכב יזדקק לשירותיה של היבואנית.

 

כעת נמצא ענף המוסכים בישראל בפני מפנה מהותי, כאשר בעתיד הלא רחוק יצטרף אליהם סוג חדש של מוסכים - "מוסך מומחה" - מוסכים שיתמחו בטיפול במכוניות של יצרן מסוים אך לא יהיו כפופים ליבואן הרכב, אלא למשרד התחבורה. מוסכים אלה יקבלו את המידע הנדרש כדי לטפל במכוניות מיצרני הרכב, אך כדי לקבל את המידע יצטרכו אותם מוסכים מומחים לשלם ליצרני הרכב עבור המידע, מה שעלול לייקר את הטיפול.

 

מוסך. צ'קסטאר תהיה תחרותית מוסך. צ'קסטאר תהיה תחרותית צילום: תומי הרפז

 

"שירות לכל המותגים"

 

מגנטי מארלי, המיוצגת בישראל על ידי קבוצת וורקו, נחשבת לאחת מיצרניות החלפים הגדולות בעולם ומייצרת חלפים, בין היתר, עבור פיאט, טויוטה, פיז'ו, פורד ויונדאי. צ'קסטאר מחזיקה כיום ב־5,000 מוסכים השוכנים, בין היתר, באיטליה, צרפת, ספרד, פולין, ארה"ב וברזיל, ורשמה בשנה שעברה מחזור בגובה 335 מיליון יורו. עם זאת, לדברי צ'יאקונה, החברה אינה בוחלת באף שוק: "צ'קסטאר היא רק חלק ממגנטי מארלי שמייצרת מנועים, חלקי פלסטיק וכיוצא בזאת. בעבר מגנטי מארלי סיפקה רק רכיבי אלקטרוניקה, בעיקר לקבוצת פיאט, אך כיום הקבוצה מחזיקה 26 מרכזי מחקר ופיתוח ברחבי העולם ו־83 מפעלים לייצור חלקי חילוף. כיום תוכל למצוא פנסים שלנו במכוניות יונדאי ומערכות הזרקה שלנו במכוניות טויוטה".

 

אז כיצד יכול מוסך המתיימר לטפל גם במערכות הזרקה ואלקטרוניקה לעשות זאת ללא עזרה מיצרן הרכב?

"כיום אנו מעניקים שירותים לכל מותגי הרכב בעולם. מעבר לכך, החברה־האם שלנו מגנטי מארלי היא זו שמייצרת את החלקים עבור יצרני הרכב עצמם, החל במערכות אלקטרוניקה וכלה בחלקי גוף. כל המידע הזה נצבר במרכזי המחקר והפיתוח של החברה".

 

מוסכים בישראל יוכלו להתמודד עם מורכבות הנושא?

"כיום מוסך בישראל יכול להתחבר למחשב וללמוד מידע שנצבר על מערכת הזרקה, כריות אוויר או מערכת אימובילייזר של מכונית שנמצאת בטיפול בארה"ב. בנוסף, קיימת סבירות שאת אותה מערכת אימובילייזר או הזרקה אנחנו ייצרנו מלכתחילה. למוסכים בישראל כיום אין הרבה ידע על נושאים הדורשים טיפול באמצעות מחשב, ומי שאינו מורשה של יצרן רכב נתקל כאן בבעיה רצינית. הניסיון שלנו מאפשר תיקון של מערכות כאלה בלי שבעל הרכב יזדקק לשירותי היצרן".

 

איך תיעשה הלמידה בפועל?

"כיום יש מערכות אלקטרוניות ברכב כגון מחשב או קווי תקשורת שאם הן מתקלקלות, עלות החלפתן מגיעה לעשרות אחוזים מערך הרכב. המערכות שלנו מתחברות לממשק האלקטרוניקה של המכונית, ואנחנו מלמדים את המכונאי איך לעשות זאת. לדוגמה, כיום במכוניות מודרניות מחשב הרכב מודיע לנהג שדרוש טיפול באמצעות מנורת אזהרה בולטת. במוסך שאינו מוסך של יצרן הרכב יכולים להחליף את השמן והבלמים אך לא יודעים כיצד להתחבר למחשב הרכב כדי לעדכן אותו שבוצע טיפול".

 

"לעמוד במבחנים"

 

בעתיד הלא רחוק צפויים מבחני הרישוי השנתיים בישראל (טסט) להחמיר ולכלול, בין היתר, דרישה שבמכוניות המגיעות לביצוע הטסט לא יידלקו בלוח המחוונים מנורות המעידות על תקלה כלשהי. המשמעות היא שבעל הרכב יצטרך להגיע למוסך שיצויד במחשב כדי לטפל בתקלה שגרמה לנורת האזהרה להידלק, כדי שיוכל לעבור טסט. בשונה ממוסכים של יבואני הרכב, המחויבים בעמידה בסטנדרטים מחמירים הדורשים השקעה כספית ניכרת מצד בעל המוסך בשל עלויות תפעול גבוהות, צ'יאקונה מדגיש כי מטרתה של צ'קסטאר היא להוריד את עלויות הטיפול ללקוח. "הדרישות שלנו ממוסך שמצטרף לצ'קסטאר אינן נטולות היגיון. אנחנו רוצים שהמוסכים יגדלו איתנו, ולכן אנחנו דורשים בשלב הראשון מוסכים שבהם יש לפחות שתי עמדות טיפול ושני אנשים טכניים. מכיוון שאנחנו עוסקים, בין היתר, במתן פתרונות לבעיות אלקטרוניקה, אנחנו דורשים שלמוסך יהיו כלי האבחון של הרשת שלנו שיחוברו למרכזי המידע שלנו. המוסך מצדו יהיה חייב להיות ממותג כמוסך של צ'קסטאר העולמית, ומובן שהמכונאים יצטרכו לעמוד במבחנים שלנו. מעבר לכך, מגנטי מארלי היא יצרנית גדולה של חלקי חילוף והמוסכים שלנו עוסקים בכל דבר, החל בהחלפת שמן וכלה בתיקוני תאונות. אנו נבקש ממוסכי הרשת שלנו להשתמש בחלקי חילוף של מגנטי מארלי. אם מוצר של מגנטי מארלי אינו זמין, המוסך יוכל להשתמש בחלקי חילוף של יצרניות אחרות. בימים אלה אנחנו מקיימים פגישות עם מאות בעלי מוסכים בישראל. היעד שלנו בישראל הוא 50 מוסכי צ'קסטאר בפריסה ארצית בתוך שנתיים, כשמועד תחילת הפעילות נקבע לתחילת 2013".

 

אבל אצלנו בארץ, במיוחד אצל מי שמחזיק במכונית בת פחות משלוש שנים ומקפידים לטפל בה במוסכי היבואן בלבד, ויבואני הרכב לא ימהרו לוותר על הנתח הרווחי הזה.

"מדובר בחדירה לשוק חדש, וצ'קסטאר תהיה מאוד תחרותית ותעניק ללקוחות תנאים מיוחדים. התהליך של יציאה למוסכים שאינם מורשים של יצרן הרכב, טבעי בעולם. יצרני הרכב ממליצים ללקוחות לטפל אצלם, אך ברגע שרכב יוצא מהאחריות, הכל כשר. במדינות אחרות נתקלנו בבעיות מצד נציגים של יצרני הרכב, אך החוקים כיום משתנים וישראל היא דוגמה טובה לכך. משרד התחבורה הישראלי הוא זה שאוסר על יצרנית רכב להסיר את האחריות של מכונית שלא מטופלת אצל היבואן, וזהו הזמן המתאים ביותר לסייע למוסכים עצמאיים. מבחינה כלכלית, לא ייתכן שמוסך יהיה תלוי רק בטיפול במכוניות של מותג אחד. הפוטנציאל העסקי במצב כזה מוגבל ביותר".

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x