סגור

ניתוח כלכליסט
ספקי החשמל הפרטיים יחכו: המונה החכם מתעכב וההוזלות זעומות

בעוד חודשיים תינתן יריית הפתיחה לתחרות בענף, עם פיילוט של אלפי משקי בית שיחוברו לספקים פרטיים. אך הצפי הוא שגם בעוד שנתיים רק ל־17% מהצרכנים יהיה מונה חכם, והם לא ישוכנעו לצמצם שימוש בחשמל בשעות השיא תמורת הנחה מזערית

בעוד פחות מחודשיים אמור לצאת לדרך פיילוט של רשות החשמל שבמסגרתו יוכלו אלפי משקי בית להתנתק מחברת החשמל ולעבור לרכוש חשמל מספק פרטי. מהלך זה היה אמור לסמל את יריית הפתיחה של התחרות על החשמל במגזר הביתי וסיום המונופול של חברת החשמל, אולם נראה כי יחלפו עוד שנים עד שהרפורמה תתממש, והלקוח הביתי הממוצע יזכה ליהנות מתחרות במשק החשמל והפחתה בתעריפים. פריסת מונים חכמים שתימשך שנים ונכונות נמוכה מצד הציבור לשנות את הרגלי צריכת החשמל צפויות לבלום את אחד השלבים המשמעותיים ביותר ברפורמה במשק החשמל, שאושרה בממשלה לפני שלוש שנים.
הפיילוט יכלול רק כמה אלפי בתים, וגם לאחריו לא יתאפשר מהלך נרחב מאחר שעל פי הצפי פריסת מונים חכמים תהיה אטית מאוד, בעוד שנתיים יהיו מונים חכמים רק ל־17% ממשקי הבית; ובנוסף לכך, וכפי שפורסם ב"כלכליסט" בשבוע שעבר, בענף מעריכים שגם הצרכנים לא בהכרח יקפצו על ההצעה לקבל הנחה בחשבון החשמל של אחוזים אחדים בלבד תמורת צמצום השימוש בחשמל בשעות השיא, ובעיקר בין 17:00 ל־20:00.

הרפורמה במשק החשמל כללה צמצום הכוח המונופוליסטי של חברת החשמל במקטע הייצור, שימור פעילותה של חברת החשמל במקטעי הולכה וחלוקה, הקמת חברת ניהול המערכת, פתיחת מקטע האספקה לתחרות בהדרגה ומהלך התייעלות בחברת החשמל ופיטורי 1,800 עובדים.
1 צפייה בגלריה
תחנת הכוח הפרטית דליה
תחנת הכוח הפרטית דליה
תחנת הכוח הפרטית דליה אנרגיות. מונה חכם חוסך הגעה לארון החשמל
(צילום: דגן פתרונות דיגיטליים)
כחלק מהרפורמה איבדה חברת החשמל את המונופול שהיה לה על ייצור החשמל, לטובת תחנות הכוח הפרטיות המייצרות חשמל ומוכרות אותו יותר בזול. אלא שעד היום משקי הבית לא יכלו להצטרף למהפכה מאחר שהחשמל המוזל של התחנות הפרטיות נמכר לגופים עסקיים בלבד, ואלו זוכים להנחה של כ־10% בתעריף.
משקי הבית אמורים להצטרף לרפורמה כחלק מפתיחת מקטע האספקה לתחרות. ההערכות מוקדמות דיברו על צמצום חשבון החשמל בהיקף של עשרות אחוזים.

"הפיילוט הוא בדיחה"

הפיילוט המתקרב זוכה לביקורת לא מעטה מגורמים שונים בענף החשמל. "הפיילוט הזה הוא בדיחה משתי סיבות", אומר ל"כלכליסט" גורם בכיר בתחום. "ראשית, בגלל ההיקף המצומצם שלו; ושנית, מפני שקוראים לו 'פיילוט'. פיילוט בא לבדוק למשל אם לייזר יכול ליירט רקטות, לוקחים טכנולוגיה חדשנית ועושים פיילוט. מה בעצם בודקים פה? את המונים החכמים? כל אירופה נמצאת בפיילוט הזה כבר 15 שנה. במה אנחנו שונים?"
המכשול העיקרי בדרך לרפורמה הוא המונה החכם, שמותקן כיום רק ב־40 אלף משקי בית, שהם רק 1.5% מהצרכנים. רשות החשמל הגבילה את הפיילוט מלכתחילה ל־22 אלף משקי בית בתי אב, כלומר פחות מ־1%.
מי שמופקדת על החלפת המונים היא חברת החשמל, שנשארת מונופול טבעי בתחום תשתיות ההולכה. אולם בכל זאת יש לה כמה תמריצים להתקין אותם: ראשית, המונים הללו מאפשרים לצמצם עובדים, שכן אין צורך בהגעה פיזית לארון החשמל כדי לקרוא את הנתונים; שנית, כל עוד קצב התקנת המונים הוא אטי, חברת החשמל נשארת מחוץ לתחרות על המגזר הביתי. רק לאחר ש־40% מלקוחותיה יעזבו אותה, היא תוכל להצטרף לתחרות ולהציע גם היא תעריפים מוזלים ללקוחות.
אף שחברת החשמל כבר איבדה את המונופול שלה על ייצור החשמל, ו־50% מהחשמל במדינה מיוצר על ידי יצרנים פרטיים, הרי מבחינת מספר הלקוחות, השליטה של חברת החשמל היא כמעט מוחלטת. ליצרנים הפרטיים יש כמה אלפי לקוחות עסקיים, חלקם אמנם גדולים ומשמעותיים, אך לחברת החשמל יש 2.6 מיליון לקוחות.
רשות החשמל פרסמה לפני חודשיים שימוע הצעת החלטה בנוגע לפריסת המונים החכמים. לפי אותה החלטה, בשלב ראשון תכיר רשות החשמל לחברת החשמל בעלויות פריסה של כ־450 אלף מונים חכמים, שהם כ־17% מכלל המונים הביתיים שיותקנו במסגרת של חיבורים חדשים או החלפת מונים ישנים. זאת במשך שנתיים ממועד החלטה זו. לאחר מכן תינתן אופציה לפריסה של 150 אלף מונים נוספים, בכפוף להוראות הרשות. המשמעות היא כי בתרחיש האופטימי ביותר, לקראת סוף 2023 יהיו בישראל 600 אלף מונים חכמים, שהם פחות מרבע ממספר המונים במדינה. רק בסוף 2023 תתקבל החלטה לגבי המשך פריסת המונים החכמים. רשות החשמל ציינה כי היא תבחן את התועלות והעלויות של הפרויקט ותפרסם החלטה בעניין.

הגורם האנושי

גם אחרי שצולחים את בעיית המונים, לא בטוח שהמתווה הנוכחי של הפיילוט, המבוסס על שינוי בהרגלי צריכת החשמל, יהיה משתלם כלכלית לספקים או לצרכנים.
בהחלטת הממשלה ממאי 2018 נאמר כי מטרת הרפורמה היא לייעל את משק החשמל, לעודד את התחרותיות בו, להיערך למעבר לאנרגיה נקייה, לקליטת רכב חשמלי, לקליטת אנרגיות מתחדשות ולחזק את איתנותה הפיננסית של חברת החשמל.
בהנחה שרוב הלקוחות יעדיפו לשלם יותר על חשמל, בתנאי שלא יוגבלו בצריכת חשמל בשעות השיא — הדרך היחידה לקדם את התחרות תהיה באמצעות אגירת חשמל ושימוש בחשמל למשל מתוך סוללת רכב חשמלי, ולא מספק החשמל. אבל גם התרחיש הזה, שבו לכל לקוח יש מטען חשמלי בחניה, לא ממש צפוי להתממש כאן בשנים הקרובות.